annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15931495
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2404016
Et andet syn 2007499
Åndelig Føde 1621575
Jesu ord 1536648
Galleri
Kirkebø
Hvem er online?
1 registreret Arne Thomsen 47 gæster og 260 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Skriv et nyt svar.


Smilies Opret hyperlink Opret link til e-mailadresse Tilføj billede Indsæt video Opret liste Fremhæv noget tekst Kursiv tekst Understreg noget tekst Gennemstreg noget tekst [spoiler]Spoiler tekst her[/spoiler] Citer noget tekst Farvelæg noget tekst Juster skifttype Juster skiftstørrelse
Gør tekstruden mindre
Gør tekstruden større
Indlæg ikon:
            
            
 
HTML er slået fra.
UBBCode er slået til..
Indlæg valgmuligheder








Som svar til:
Skribent: Kræn-P
Emne: Re: Vedtægter for Støtteforeningen Trosfrihed.



Vedtægter for Støtteforeningen Trosfrihed

§ 1. Foreningens navn er Støtteforeningen Trosfrihed. Dens hjemsted er den siddende formands hjemstedskommune. Hvis formanden bor uden for Danmark, er Københavns Byret foreningens værneting.

§ 2. Foreningens formål er

a) at tilvejebringe det økonomiske grundlag for oprettelsen, vedligeholdelsen og videreudviklingen af debatsiden Trosfrihed.dk. Bestyrelsen indgår nærmere aftale med debatsidens administrator om de økonomiske aspekter af samarbejdet,

b) at medvirke til udbredelsen af kendskabet til debatsiden til et bredt publikum af dansktalende læsere og debattører,

c) at bidrage til debatten med forslag til forbedringer og med udarbejdelse af kvalitetsbetonede debatoplæg i overensstemmelse med debatsidens vedtagne formål.

§ 3. Debatsidens formål er

a) at skabe en seriøs debat om de religiøse og ideologiske strømninger, som præger samfundet, og om hvordan problemerne omkring kultursammenstødene kan løses,

b) at medvirke til en mere neutral og nuanceret oplysning om religionernes baggrund, mål og praktiske udøvelse end det énsidige billede, som religionernes egne info-sider tegner,

c) at linke til relevante aktuelle sider, der kan udbygge forståelsen af de enkelte trosretninger og andre samfundsbevægelser og hjælpe med til at udbrede kendskabet til ny viden.

§ 4. Foreningen opretter og vedligeholder en hjemmeside med oplysninger om foreningens formål og virke.

§ 5. Medlemskab af foreningen kan opnås af enhver, der er registreret som bruger på debatforumet, og som kan tilslutte sig foreningens vedtægter. Bestyrelsen udarbejder nærmere regler om proceduren i forbindelse med indmeldelse. Bestyrelsen kan ekskludere medlemmer, der modarbejder foreningens vedtægter. Et ekskluderet medlem har ret til at få sagen forelagt på en generalforsamling til endelig afgørelse.

Stk. 2. Bestyrelsen udfærdiger en medlemsliste, der skal være tilgængelig for foreningens medlemmer. Listen må kun indeholde det enkelte medlems registrerede brugernavn. Bestyrelsens medlemmer har tavshedspligt med hensyn til øvrige personlige oplysninger, der måtte være meddelt i forbindelse med indmeldelsen. Tavshedspligten ophører ikke ved udtræden af bestyrelsen.

§ 6. Foreningen ledes af en bestyrelse på fem medlemmer. Generalforsamlingen vælger formanden, og fire andre bestyrelsesmedlemmer. Valgene foretages på den ordinære generalforsamling, medmindre særlige grunde gør det nødvendigt at henlægge dem til en ekstraordinær generalforsamling. I lige årstal vælges formanden og to bestyrelsesmedlemmer. I ulige årstal vælges to bestyrelsesmedlemmer. Første gang vælges formanden og to medlemmer for en toårig periode og to bestyrelsesmedlemmer for en étårig periode. Der vælges to suppleanter til bestyrelsen.

§ 7. Bestyrelsen konstituerer sig med næstformand, sekretær og kasserer, der alle skal være medlemmer af bestyrelsen. Bestyrelsen fastsætter selv sin forretningsorden.

§ 8. Medlemskontingentet fastsættes på en generalforsamling. Foreningens regnskabsår går fra primo april til ultimo marts i det følgende år. Over foreningens indtægter og udgifter føres der et bilagsdokumenteret regnskab. Regnskabet revideres af to revisorer, der vælges på en generalforsamling. Revisorerne skal vælges uden for bestyrelsen, men skal være medlemmer af foreningen. Generalforsamlingen vælger endvidere to revisorsuppleanter.

Stk. 2. Med henblik på dækning af foreningens udgifter til støtte af Trosfrihed.dk i etableringsfasen, kan der hos medlemmerne optages rentefrie lån, der tilbagebetales, så snart foreningens likviditet tillader det. For hvert hele multiplum af kr. 200 tildeles der långiveren én ekstra stemme på generalforsamlingen, dog højst fem ekstrastemmer.

§ 9. Generalforsamlingen er foreningens højeste myndighed, og den skal afholdes på en af bestyrelsen valgt lokalitet med gode offentlige transportmuligheder. Stedet skal vælges med skyldig hensyntagen til medlemmernes geografiske placering.

Stk. 2. Generalforsamlinger indkaldes af bestyrelsen med mindst seks ugers varsel. Forslag, der ønskes behandlet på en generalforsamling, skal være bestyrelsen i hænde senest tre uger før generalforsamlingens afholdelse. Bestyrelsen udsender generalforsamlingens dagsorden sammen med regnskabet og andre bilag, der vedrører dagsordenens punkter, senest en uge før afholdelsen.

Stk. 3. På generalforsamlingen kan der stemmes ved fuldmagt fra højst ét andet medlem. Fuldmagtsgiveren skal i givet fald sende sin fuldmagt til såvel det pågældende medlem som til bestyrelsen senest en uge før generalforsamlingens afholdelse.

Stk. 4. Den af generalforsamlingen valgte dirigent leder forhandlingerne og afgør alle spørgsmål vedrørende fuldmagters gyldighed, sagernes behandlingsmåde samt stemmeafgivningen og dennes resultat. Hvis en tredjedel af de fremmødte medlemmer eller dirigenten ønsker det, skal en afstemning foretages skriftligt.

Stk. 5. Generalforsamlingen kan kun træffe beslutninger vedrørende punkter, der er optaget på dagsordenen. Der kan ikke træffes beslutninger under punktet Eventuelt.

§ 10. Den ordinære generalforsamling afholdes i maj måned, og dens dagsorden skal indeholde følgende punkter:

a) Valg af dirigent
b) Godkendelse af dagsorden
c) Bestyrelsens beretning
d) Regnskabet
e) Indkomne forslag
f) Vejledende debat om budgettet og bestyrelsens aktivitetsplaner
g) Fastsættelse af kontingent
h) Valg af formand og medlemmer af bestyrelsen, jfr. § 6.
i) Valg af to suppleanter til bestyrelsen
j) Valg af to revisorer
k) Valg af to revisorsuppleanter
l) Eventuelt

§ 11. Ekstraordinær generalforsamling kan indkaldes af bestyrelsen. Hvis en tredjedel af medlemmerne ønsker det og angiver hvilken sag, der skal træffes beslutning om, skal bestyrelsen indkalde til ekstraordinær generalforsamling.

§ 12. Ændring af vedtægterne kan besluttes med to tredjedeles flertal på en generalforsamling.


Som vedtaget på den stiftende generalforsamling i Odense den 25. maj 2008.

Kristian Pedersen
dirigent
Seneste indlæg
Spiritualitet
af Arne Thomsen
17/05/2024 19:05
Vigtige præciseringer
af somo
16/05/2024 15:16
Kristi himmelfart
af Arne Thomsen
14/05/2024 16:36
Min ”religion”
af Arne Thomsen
08/05/2024 22:42
Blanke sider
af Tikka
08/05/2024 13:37
Nyheder fra DR
Mindst 13 meldes såret under ukrainsk a..
19/05/2024 23:05
Tidligere FC Midtjylland-spiller scorer ..
19/05/2024 22:04
Islamisk Stat hævder at stå bag angreb..
19/05/2024 22:04
Spanien kalder ambassadør hjem fra Arge..
19/05/2024 22:00
To personer fundet døde i nordjysk hus ..
19/05/2024 21:35
Nyheder fra Religion.dk