annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15738219
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2387905
Et andet syn 1995517
Åndelig Føde 1535871
Jesu ord 1527186
Galleri
Kirkebø
Hvem er online?
0 registrerede 127 gæster og 125 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Skriv et nyt svar.


Smilies Opret hyperlink Opret link til e-mailadresse Tilføj billede Indsæt video Opret liste Fremhæv noget tekst Kursiv tekst Understreg noget tekst Gennemstreg noget tekst [spoiler]Spoiler tekst her[/spoiler] Citer noget tekst Farvelæg noget tekst Juster skifttype Juster skiftstørrelse
Gør tekstruden mindre
Gør tekstruden større
Indlæg ikon:
            
            
 
HTML er slået fra.
UBBCode er slået til..
Indlæg valgmuligheder








Som svar til:
Skribent: ALH
Emne: Re: LÆNGSEL

Citat:
Islam anerkender jo både Toraen og Evangelierne som guddommelige, og muslimerne anerkender Jesus - dog ikke som den anden person i en hellig og guddommelig treenighed, men dog som en profet - et helligt menneske.


Jeg får lige brug for at komme med en hurtig kommentar her på vej ud af døren hen til et sted uden internet.

Det er klart, at ord og begreber kan virke snævre, men vores sondren må efter min bedste mening hellere være optager af, hvordan mennesker bruger begreber og sproget deslige.

Hermed forsøger jeg at skærpe blikket, dit blik Arne, for Guds måde at gøre det usynlige synligt, nemlig Kristus, som jo er overleveret os i ord og handling jf. NT og billeder som ikoner - alt sammen vidnesbyrder om Kristus.
Et af de vigtigste begreber her om Gud, der bør fastholdes, er altså triniteten, og det uanset uenigheder i selve formuleringen. Det ændrer ikke ved, at Gud er treenig, dvs. Fader, Søn og Helligånd, og nøjagtig dér, adskiller kristendommen sig fra islam. Islam bliver nødt til at anerkende Torahen og evangelierne, for ellers var der ikke nogen islam. Islam udpsringer jo af både jødedom og kristendom, den var, så vidt jeg husker et forsøg på at manifestere en mellemvej. Men i islam tolkes Jesus ikke som Kristus, og du finder ej heller nogen Helligånd, som ellers er det, der gør kristendommen til noget unikt uden at være afhængig af religiøse institioners magt og autoritet. Helligånden er det, der gør kristendom til liv, ikke en statisk religion, men en foranderlig vertikal bevægelse i menneskers liv akkurat som du er blevet ramt af dit kærlige ikon.

I Islam er Jesus en død profet. I kristendommen er Jesus Kristus liv.

Vi skal ikke lade os skræmme af de begreber, vi ikke lige begriber. Det kan jo være, at HAM Gud gør det.. (blot for sjov at jeg skrev, HAM..) yeah

Når ikke mere nu, jeg mangler at svare på dit indlæg til mig, Arne smiler Det er altid godt at vide, hvad man ikke har nået og samtidig se frem til det, man gerne vil nå som f.eks. en tur på løbebåndet, selvom jeg faktisk har nået det i dag, men gerne vil nå igen.

Mvh
Anne
Seneste indlæg
Min ”religion”
af Arne Thomsen
30/04/2024 14:16
FRI SEX?
af Anonym
30/04/2024 05:12
Det bedste ved kristendommen
af Anonym
29/04/2024 20:16
Vigtige præciseringer
af somo
28/04/2024 15:42
Tanker - idéer - visioner.
af Anonym
27/04/2024 10:20
Nyheder fra DR
Ecuadors præsident erklærer nødretsti..
01/05/2024 07:35
Den amerikanske forfatter Paul Auster er..
01/05/2024 06:12
Kan Niels Holck udleveres til Indien? Re..
01/05/2024 05:50
Politiets arbejde er færdigt ved skibsb..
01/05/2024 05:30
FN-chef efter meldinger om massegrave i ..
01/05/2024 02:44
Nyheder fra Religion.dk