annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15733943
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2386903
Et andet syn 1994904
Åndelig Føde 1535027
Jesu ord 1526920
Galleri
Fra bjørnens familiealbum.
Hvem er online?
0 registrerede 237 gæster og 42 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Skriv et nyt svar.


Smilies Opret hyperlink Opret link til e-mailadresse Tilføj billede Indsæt video Opret liste Fremhæv noget tekst Kursiv tekst Understreg noget tekst Gennemstreg noget tekst [spoiler]Spoiler tekst her[/spoiler] Citer noget tekst Farvelæg noget tekst Juster skifttype Juster skiftstørrelse
Gør tekstruden mindre
Gør tekstruden større
Indlæg ikon:
            
            
 
HTML er slået fra.
UBBCode er slået til..
Indlæg valgmuligheder








Som svar til:
Skribent: Arne Thomsen
Emne: Re: LÆNGSEL

Hej Anne - ALH

Ja, der er et par øjne i "min" Ikón (se selv i fotogalleriet her på sitet), og det er jo dem, det næsten er umuligt at ignorere - i hvert fald for mig.

Øjnene - omgivet af de mange symboler - fortæller mig noget, som jeg er fast overbevist om, er én af mange måder at "sige" sandheden på - eller mere korrekt: en del af sandheden.

De har ændret mit liv, det er jeg taknemmelig for, og jeg slipper dem aldrig - føler jeg mig sikker på.

Og alligevel er jeg ikke kristen - eller rettere ikke kun kristen.
Andre religioner har også fat i en flig af sandheden, oplever jeg.

Og når vi så kommer til det forfærdeligt misbrugte ord Gud, så er det hér, jeg er alvorligt bekymret.

Jøderne havde så megen respekt for deres gud, at de end ikke turde udtale ordet (Jahve).
Muslimerne har så megen respekt for deres gud, at de hverken vil gøre sig billeder af deres gud eller, hvad han har skabt (hvilket jo har ført til vidunderlig smuk abstrakt billedkunst).

I vore folkekirkeligt dominerede dage er gud nærmest en god kammerat - "s'gu da" - "Gud, hvor smager den kage godt" - "Gudfader bevares".

I den ortodokse kristendoms historie kæmpede man i ca. 100 år (i 700-tallet) for og imod det at skabe billeder af Jesus Kristus, og endte med at enes om, at Jesus Kristus (fuldt ud Gud og fuldt ud Menneske), godt kunne afbildes som menneske - bl.a. fordi vi jo ved den hellige nadver drikker hans blod og æder hans legeme.
Men den første person i den hellige treenighed/trefoldighed, Faderen, ville det være blasfemi, gudsbespottelse, at afbilde.
Faderen er et mysterium ufatteligt for os mennesker, siger de - og det har jeg megen sympati for.

Dette i modsætning til jødedommen, hvor Gud nærmest er en overmægtig aftalepartner, som både Abraham og Moses kunne tale med.

I buddhismen er der ingen gud, men noget, der kaldes Nirvana, som end ikke kan beskrives ved, hvad det ikke er.

I de tre monoteistiske religioner, jødedom, kristendom og islam er gudsbegrebet forskelligt, men for dem alle gælder, at gud er noget menneskelignende - og at menneskene er det centrale i verden.

Dén tror jeg ikke på - hverken at Gud er noget menneskelignende - eller at vi mennesker er det centrale i verden.

Netop vores selvcentrerethed (antropocentrisme) forvrænger vores oplevelse af verden, vil jeg mene.
Det er den, der skaber begrebet, det onde, fordi vi kun kan få øje på, hvad der er godt - og skidt - for os mennesker, som jeg ser som en lille ubetydelighed på linje med så meget andet i vores univers - og som vi jo ikke ved, om det er skabt, om der er flere universer, eller det altid har været (I så fald forsvinder jo også Gud som Skaberen).

Så når du skriver:
Citat:
"Måske er visheden om dette noget nok for dig, så hold fast i det."

så er det ikke sådan, at jeg affinder mig med min manglende opfattelse/oplevelse, så er det dét, at jeg oplever "dette noget", som noget ufatteligt meget større, hvis væren øjnene i Kristus Ikónen vidner om smiler

M.v.h. Arne.
Seneste indlæg
FRI SEX?
af Anonym
30/04/2024 05:12
Min ”religion”
af Anonym
29/04/2024 20:27
Det bedste ved kristendommen
af Anonym
29/04/2024 20:16
Vigtige præciseringer
af somo
28/04/2024 15:42
Tanker - idéer - visioner.
af Anonym
27/04/2024 10:20
Nyheder fra DR
Trods kritik og flere penge bliver vente..
30/04/2024 08:43
Sportshal vil tilbyde gratis bind og tam..
30/04/2024 08:32
Dansk børnetøjsfirma begæret konkurs
30/04/2024 08:29
Aarhus Letbane fejrer sin fødselsdag me..
30/04/2024 07:44
Politiet vil overvåge store dele af Mal..
30/04/2024 07:27
Nyheder fra Religion.dk