annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15733943
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2386903
Et andet syn 1994904
Åndelig Føde 1535027
Jesu ord 1526920
Galleri
Fra bjørnens familiealbum.
Hvem er online?
0 registrerede 237 gæster og 42 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Skriv et nyt svar.


Smilies Opret hyperlink Opret link til e-mailadresse Tilføj billede Indsæt video Opret liste Fremhæv noget tekst Kursiv tekst Understreg noget tekst Gennemstreg noget tekst [spoiler]Spoiler tekst her[/spoiler] Citer noget tekst Farvelæg noget tekst Juster skifttype Juster skiftstørrelse
Gør tekstruden mindre
Gør tekstruden større
Indlæg ikon:
            
            
 
HTML er slået fra.
UBBCode er slået til..
Indlæg valgmuligheder








Som svar til:
Skribent: Zilent
Emne: Re: Guder eksisterer ikke, det er sund fornuft!

Hej Kristian,

Du siger: "Thi i så fald skulle jeg ud fra rationelle begrundelser kunne sige, at der ikke findes noget, som man kan betegne som Gud. Ingen nok så begavet logiker kan føre et tvingende logisk bevis for, at noget - for eksempel Gud - ikke eksisterer."

Og det er rigtig nok - det samme skriver jeg i afsnittet som begynder med: "Der findes i det lys ikke 100% viden om, at X eksisterer - eller 100% viden om at X ikke eksisterer." MEN, at inddrage "tvingende logik", er jo et stykke fra at tale om "sund fornuft" - hvilket hele mit oprindelige indlæg jo handler om.

Sund fornuft er, at kunne vurdere fremsatte påstande og vurdere underbyggende beviser for disse påstande. Det er ikke anderledes end hvad en (eller flere) dommer(e) gør under en straffesag - er der tilstrækkelige beviser for at guden A eksisterer eller ej? Hvad med guden B, C og D osv. - jeg tror du vil give mig ret i, at de troende (nutidige som historiske) ikke har formået at bringe noget som gør hele gude-cirkusset tro-værdigt (hvilket endda er rigtig langt fra "viden-værdigt" (altså påstande man kan optage i kategorien "viden")). Viden er sandsynlighed - vi kan nærme os endelig viden, men vi når aldrig de 100% - derfor må vi konstant, med kritisk fornuft og en skeptisk indstilling, forholde os til virkeligheden, og hvad vi med rette kan fylde denne med.

Sund fornuft (eller "god dømmekraft") er f.eks. at turde sige: "nisser eksisterer ikke", alene på den baggrund, at de nissetroende ikke har været i stand til at underbygge teorien om deres eksistens. Man er "magisk" tænkende, en person med hang til "mysticisme", hvis man ikke kan dømme den slags bolde ude. Sagen er præcis den samme ifht. gudetro - metoden er den samme for gudetroende og nissetroende: ubegrundet tro.

Derfor: Guder eksisterer ikke, det er sund fornuft! ;)
Seneste indlæg
FRI SEX?
af Anonym
30/04/2024 05:12
Min ”religion”
af Anonym
29/04/2024 20:27
Det bedste ved kristendommen
af Anonym
29/04/2024 20:16
Vigtige præciseringer
af somo
28/04/2024 15:42
Tanker - idéer - visioner.
af Anonym
27/04/2024 10:20
Nyheder fra DR
Trods kritik og flere penge bliver vente..
30/04/2024 08:43
Sportshal vil tilbyde gratis bind og tam..
30/04/2024 08:32
Dansk børnetøjsfirma begæret konkurs
30/04/2024 08:29
Aarhus Letbane fejrer sin fødselsdag me..
30/04/2024 07:44
Politiet vil overvåge store dele af Mal..
30/04/2024 07:27
Nyheder fra Religion.dk