annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15826066
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2395042
Et andet syn 2000470
Åndelig Føde 1579806
Jesu ord 1531508
Galleri
Kirkebø
Hvem er online?
1 registreret Arne Thomsen 113 gæster og 48 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Skriv et nyt svar.


Smilies Opret hyperlink Opret link til e-mailadresse Tilføj billede Indsæt video Opret liste Fremhæv noget tekst Kursiv tekst Understreg noget tekst Gennemstreg noget tekst [spoiler]Spoiler tekst her[/spoiler] Citer noget tekst Farvelæg noget tekst Juster skifttype Juster skiftstørrelse
Gør tekstruden mindre
Gør tekstruden større
Indlæg ikon:
            
            
 
HTML er slået fra.
UBBCode er slået til..
Indlæg valgmuligheder








Som svar til:
Skribent: Hanskrist
Emne: Re: Bibelen for Ateister

Ja Arne jeg kendte jo dit svar fra vores tidligere meget heftige diskussioner debatter om tingene

Jeg indrømmer gerne at den SPIRITUALITET eller virkelighed vi mennesker erfarer med Gud som Jesus og Paulus præsenterer os for den har jeg et rungende stort JA til - selvfølgelig også fordi jeg genkender (gennem mine egne åndelige (religiøse spirituelle) erfaringer) den SPIRITUALITET - og virkelighed med Gud - som Jesus og Paulus præsenterer for os og som de begge er blevet religionshistorisk verdensberømte for og som har grundlagt det kristne trosliv og dets SPIRITUALITET.


Du Arne siger stort set det stik modsatte - som når du flittigt har hævdet følgende hårdnakket dogmatisk gennem årene:


Citat:
Er det meningen, at vi mennesker skal forstå - hvad vi kalder - Gud?
Jeg tror det ikke!

som en del af det ufattelige guddommelige - en ufattelighed, jeg fornemmer, at man ikke skal gramse i, men i stedet skal bruge de givne evner i kærlighed til verden - så godt og så længe, man kan.
Egentlig ganske enkelt og ligetil - og uden åndsrigdom ;)

Jeg spilder ikke kræfter på at spekulere over, hvad det guddommelige er. Det evner jeg jo alligevel ikke - og har jeg jo egentlig ikke behov for at vide - ja, måske er det endda hovmodigt at "kloge sig" på dét

agnostisk panteist

at bag de mange menneskeskabte Guds-billeder ligger der vel dog noget guddommeligt, som vi mennesker blot ikke magter at fatte

Det lidt længere svar er: Vi mennesker og vore religioner har forestillinger om Gud som en person, der ligner et menneske - endda som oftest af hankøn.
Mig forekommer dette at være naivt og snæversynet - en nedgøring af det guddommelige, så det kan rummes i menneskelig bevidsthed.
For mig er Gud eller det guddommelige noget langt højere, noget som menneskelig bevidsthed ikke kan rumme og - tror jeg - heller ikke skal forsøge at rumme.
Men jeg oplever/fornemmer noget guddommeligt i verdens væren - enkelt og ligetil - umuligt at fornægte - men uden at kunne sætte ord på.

Jeg har nok aldrig bedt til nogen Gud

i denne kærligheds-sammenhæng er vi mennesker på denne klode, i denne galakse, dette univers jo nærmest en ubetydelighed

anser jeg for åndshovmod: at det ikke tilkommer os mennesker at søge at forstå, hvad vi kalder Gud.



Det er meget tydeligt at du tager klart afstand fra den virkelighed med Gud vi mennesker har erfaringer med (SPIRITUALITET) ifølge HansKrist og ikke mindst ifølge Jesus og Paulus.



Kunne vi forestille os Jesus sige:

"Jeg har aldrig bedt til Gud

det tilkommer ikke os mennesker at søge at forstå, hvad vi kalder Gud"
etc etc
.

NEJ Jesus gør det STIK MODSATTE - han grundlægger en hel verdensreligion på de stik modsatte antagelser - at Gud hverken er ukendt eller fjern for os - og dermed brager det sublime kristne trosliv og dets SPIRITUALITET ind i verden.

Gud Helligåndens vidunderlige og forunderlige gerninger med os - det Guds Nådes Kraftværk vi er i Kristus brager uforhindret af dogmatisme ind i verden som Gud Helligåndens Frugter og Gud Helligåndens Karismatiske Gaver - Nådegaver.

Dermed brager ind i verden vores, igennem bøn fx, lidenskabelige inderlige dynamiske kærlige nære intime relation til Gud vor Himmelske Fader (til forskel fra jordiske) - vores i Gud Fader SPIRITUALITET - vi Guds Børn med Guds Ånd.

Kristendommen er grundlagt på de Nye Skabninger vi er i Kristus qua Gud Helligåndens vidunderlige forunderlige gerninger med os. Friheden og Ånden som vi har direkte fra Gud.

1 Kor 2 (som Jung selvfølgelig elsker da Jungiansk Psykologi er grundlagt på de grund antagelser Paulus redegør for i 1 Kor 2) slår ligesom hovedet på sømmet såvidt den gnosis og erkendelse der gælder vores Åndelige virkelighed med Gud:




Citat:
Hvad intet øje har set og intet øre hørt,

og hvad der ikke er opstået i noget menneskes hjerte,

det, som Gud har beredt for dem, der elsker ham,

det har Gud åbenbaret for os ved Ånden. Thi Ånden ransager alt, selv Guds dybder. For hvem ved, hvad der bor i mennesket, undtagen menneskets egen ånd? Således ved heller ingen anden end Guds ånd, hvad der bor i Gud. Vi har ikke fået verdens ånd, men Ånden fra Gud, for at vi skal vide, hvad Gud i sin nåde har givet os.




-0-0-

Jamen kære HansKrist vi ved da godt at du her på trosfrihed er den eneste ærlige kristne - og det er efterhånden gået op for os at det er den "hard core" urkristne paulinske i Kristus SPIRITUALITET som fx Paul Tillich præsenterer os for i sit hovedværk Systematic Theology bind 1 og 2 og 3.
Seneste indlæg
Kristi himmelfart
af Arne Thomsen
09/05/2024 18:28
Vigtige præciseringer
af somo
09/05/2024 14:19
Min ”religion”
af Arne Thomsen
08/05/2024 22:42
Blanke sider
af Tikka
08/05/2024 13:37
Hilsner
af Hanskrist
06/05/2024 13:33
Nyheder fra DR
Israelsk embedsmand: Våbenhvile-forhand..
09/05/2024 18:38
Propalæstinensiske aktivister smidt ud ..
09/05/2024 17:51
TikTok vil mærke AI-genereret indhold
09/05/2024 17:24
Pige fik hørelsen igen efter banebryden..
09/05/2024 16:15
Russisk ambassadør har besøgt Bornholm..
09/05/2024 16:03
Nyheder fra Religion.dk