annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15810923
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2394358
Et andet syn 2000135
Åndelig Føde 1571492
Jesu ord 1530964
Galleri
Strandbumse livet
Hvem er online?
0 registrerede 197 gæster og 43 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Skriv et nyt svar.


Smilies Opret hyperlink Opret link til e-mailadresse Tilføj billede Indsæt video Opret liste Fremhæv noget tekst Kursiv tekst Understreg noget tekst Gennemstreg noget tekst [spoiler]Spoiler tekst her[/spoiler] Citer noget tekst Farvelæg noget tekst Juster skifttype Juster skiftstørrelse
Gør tekstruden mindre
Gør tekstruden større
Indlæg ikon:
            
            
 
HTML er slået fra.
UBBCode er slået til..
Indlæg valgmuligheder








Som svar til:
Skribent: Hanskrist
Emne: Re: Bibelen for Ateister

Om min i Kristus Væren - min i Kristusparticiperende eksistensforvandlende Ny Natur - de Nye Skabninger vi er i Kristus - den nye skabning jeg er i Kristus.

Part 2:

Troen.

Hvordan skal vi forstå begrebet TRO i en Ny Testamentlig urkristen sammenhæng.

Kristendommens trosbegreb bliver introduceret af Paulus og betyder ikke hvad vi moderne mennesker forbinder tro med (altså at læse fx i bibelen og tro hvad der står her ordret bogstaveligt fra a - z (dette er hjernespind ifølge Paulus og Luther og HansKrist)).

At TRO i en Ny Testamentlig sammenhæng betyder:

At have GudsTro som Abraham

Det er en Kraft - ja lig med at erfare Gud Helligåndens mægtige vidunderlige forunderlige stærke kræfter og energier med os - ja Troen er som Paulus siger det, lig med Kristus Selv der virker mægtig i os - udvirker mægtige gerninger igennem os.


Tro hos Paulus betyder ikke tro som vi moderne mennesker eller bibelfundamentalister opfatter tro.

TROEN hos Paulus betyder ikke at rende rundt og have Gammel Testamentlige trosforestillinger i hovedet. TROEN er jo også ældre end GT (Abrahams Guds'Tro fx) - det er mennesker der har TRO som Guds TRO - TRO på GUDSVÆRK med os gennem at vi har GUDS ÅND at Gud kan meddele sig til os og vejlede og føre os og fylde os med store sjælskræfter (ja som Abraham fx erfarede det) - at vi er grebet af ÅNDEN og ÅNDEN er over os og vi er drevet af ÅNDEN.


Hvordan TRO skal retteligen forstås hos Paulus kan vi også læse om hos Paul Tillich og Luther og R Otto:

Paul Tillich:

The worth "faith" cannot be applied to the Christ unless it is taken in its biblical meaning of a Spiritual reality in itself.

The faith of the Christ is the state of being grasped unambiguously by the Spiritual Presence.

Faith is an act of a finite being who is grasped by, and turned to, the infinite.

Faith is being grasped by an ultimate concern, or in the grip of something which is of infinite seriousness for me which surpasses life and death.

TRO er et guddommeligt værk i os, som forvandler og føder os på ny ud af Gud. Den døder den gamle Adam, og gør os af hjerte, sind, tanker og alle kræfter til helt andre mennesker.
Oh, troen er i sit væsen en så levende, skabende, virkende og mægtig ting
, at det er umuligt, at den ikke uafladeligt gør godt. Den spørger heller ikke, om der er gode gerninger at gøre, men inden man når at spørge, har den gjort dem og er altid virksom. Citat slut (hentet fra luthers fortale til Romerbrevet)

Faith is further the 'mighty creative thing' in us and the strongest of affects, most closely akin to the Greek 'enthusiasm' It even takes over all the functions which all 'enthusiasts' from Paul onwards have ascribed to the 'the Spirit'; for it is 'faith' that transform us inwardly and brings us forth anew. Rudolf Otto i sin redegørelse for Luther.



-0-0-0-

Begivenheden Kristus ind i verden er også Troen ind i verden.

Begivenheden Kristus er den Gud Helligåndens Ny Væren og Liv og Virke/Virkelighed ind i verden begyndende ret for alvor ved mennesket Jesus.

Det er inkarnationen, Gud i mennesket, i kød og blod, altså Kristusmennesket - altså Kristus der virker mægtig i os = Gud der virker mægtig i os - gennem sin Ånd - Gud Helligåndens vidunderlige forunderlige gerninger med os. Altså det Guds Nådesværk vi kristne er døbt og iklædt Kristus qua at vi derigennem er begavet med Gud Helligåndens vidunderlige forunderlige gerninger med os, frugter og gaver, karismatiske nådegaver der medfører ifølge Paulus en maslow'sk form for selvaktualisering hos hver enkelt af os, vores særlige anlæg og evner kommer til udtryk (i detalje kan vi læse herom flere steder hos Paulus).

Guds Kærlighed Kristus der er udgydt i vore hjerter ved Gud Helligånden der er os givet i kød og blod - altså i Kristus har vi hele Guddomsfylden i kød og blod.

dette var part 2
og så skulle vist den ged om Troen være barberet engang for alle.


part 3 vil blive om hvordan vi skal identificere og karakterisere dette at være i Kristus og at Kristus virker mægtig i os - som også er det samme som at være grebet af Ånden og drevet af Ånden.

Ånden den levende Guds Ånd - Ånden der gør levende betyder Kristus selv, Gud selv hos Paulus - mest rigtig ville være at læse det som Gud Helligåndens vidunderlige forunderlige gerninger i os, igennem os og med os.

Men teologisk kan vi skelne mellem Gud Søn og Gud Fader og Gud Helligånden - men ikke i praksis da det simpelthen er Gud der gør sig gældende i alle eksemplerne.

I kristendommen bekræfter vi gennem vores Kristus Tro den gensidige immanens af Gud og mennesket ved Guds Ånd.

Populært sagt; i Kristus har vi hele guddomsfylden i kød og blod; og vores legeme er et tempel for Gud Helligånden.

Nå men part 3 vil være hvordan vi kan identificere og karakterisere dette at være i Kristus, at være grebet og drevet af Ånden - at erfare Gud Helligådens vidunderlige forunderlige gerninger med os - frugterne og gaverne i forbindelse med det Guds Nådesværk vi er i Kristus.

vi kunne også sige at part 3 bliver om, hvor er dog den Ånd som Paulus taler om, hvor og hvordan virker Ånden som Paulus taler om, hvor og hvordan ses det at Kristus virker mægtig i os - vi kristne, den enkelte kristne.

spændende part 3 du lægger op til HansKrist



-0-0-0-
-0-0-0-
-0-0-0-


her til slut må jeg lige sige, hvor er du dog forskelligt fra alle andre mennesker HansKrist såvidt forståelsen af kristendommen, til trods for du bygger på anerkendte autoriteter som Albert Schwitzer og Paul Tillich fx.

Ingen er vel så forskellige som dig HansKrist og Tikka, det mest slående er jo jeres fuldstændige diamentralt modsatte forståelse det kristne trosliv og dets spiritualitet.

Jeres konklusioner om kristendommen bliver jo også så forskellige som noget kan være: Tikka der siger at alt hvad der findes hos Paulus og ja i kristendommen er hjernespind og dig der siger at alt hos Paulus bliver bekræftet af moderne medicinsk neurovidenskab og psykologi indenfor især helbredelser. Og dig HansKrist der hårdnakket hævder at det intet har med hjernespind at gøre men at det drejer sig om de ekistensforvandlende sjælelige spirituelle kræfter der findes i menneskets liv som vi kan gøre os erfaringer med og som videnskaberne kan eksperimentere med og lave forsøg med, over.

Du HansKrist har tydeligvis stillet dig i eksistens og virkeligheden og Tikka kløjs rundt i subjektivitet alene, i bevidstheden og sindet på sig selv og andre.

Du HansKrist der siger at hjernen (og bevidstheden eller vores intelligens) alene skal bruges til at løse problemer vi møder på livets vej, hvad sker der hvis vi sejler langt ud på havet (som Columbus gjorde), hvordan får vi vedvarende grøn energi etc etc, mens Tikka hævder hjernen og bevidstheden bruges til at skabe ukritisk fiktion - altså er fyldt med forestillinger og disse forestillinger er det nærmeste vi kommer virkeligheden. Virkeligheden kan aldrig ifølge Tikka læres gennem erfaring, altså ved at sejle ud på havet længere end vi nogensinde har gjort eller ved at finde ud af hvordan pokker får vi en CO2 neutral vedvarende energiforsyning.

Ifølge Tikka er Columbus' rejse som vi forestiller os det og hvad Paulus skriver er som vi forestiller os det, det foregår altsammen inde i hovedet på os, vi kan ikke drukne ved at falde overbord på Columbus' skib, det er blot en forestilling og vi kan ikke blive helbredt af den entusiasme (i Gud Væren) og ekstatiske begejstring og glæde vi hører om hos Paulus, det er blot hjernespind og forestillinger, og ingen videnskaber kan undersøge den spiritualitet vi finder hos Paulus da det hele er forestillinger i hovedet på folk, og der er ikke noget konkret for videnskaberne at tage fat i når de skal undersøge den paulinske spiritualitet.

Nu udstiller du Tikka, tror du ikke Tikka har lyst til at trække i land? Og at hendes udtalelser kommer fra en periode i depression og psykose hvor hun ikke kunne kende forskel på hendes egne bevidsthedsforestillinger og så den eksistentielle virkelighed, hvor man kan blive bidt af en flåt og komme længere her i livet med engagement og entusiasme og ekstatisk begejstring og glæde.

At bruge hjernen til at skabe fantsifulde fiktive trosforestillinger fylder jo hjernen, vores bevidsthed, med unyttigt ragelse, bras, der gør at hjernen bliver så belastet og tynget og optaget af ligegyldige forhold, at vi ikke formår med hjernen og vores intelligens at løse de problemer vi møder på livets landevej.
Seneste indlæg
Min ”religion”
af Arne Thomsen
08/05/2024 22:42
Blanke sider
af Tikka
08/05/2024 13:37
Hilsner
af Hanskrist
06/05/2024 13:33
Kristendommens ABChristus
af Hanskrist
03/05/2024 15:09
Vigtige præciseringer
af somo
03/05/2024 12:20
Nyheder fra DR
Forslag om at vippe formand for Repræse..
09/05/2024 00:18
Lav efterspørsel: AstraZeneca fjerner c..
08/05/2024 23:13
Kong Charles har ikke tid til at møde p..
08/05/2024 21:32
Hakket oksekød tilbagekaldes efter fund..
08/05/2024 21:19
Kroatiens konservative danner regering m..
08/05/2024 20:59
Nyheder fra Religion.dk