annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15902278
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2401217
Et andet syn 2005367
Åndelig Føde 1611059
Jesu ord 1535305
Galleri
Hønsegården
Hvem er online?
1 registreret (1 usynlig), 311 gæster og 27 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Skriv et nyt svar.


Smilies Opret hyperlink Opret link til e-mailadresse Tilføj billede Indsæt video Opret liste Fremhæv noget tekst Kursiv tekst Understreg noget tekst Gennemstreg noget tekst [spoiler]Spoiler tekst her[/spoiler] Citer noget tekst Farvelæg noget tekst Juster skifttype Juster skiftstørrelse
Gør tekstruden mindre
Gør tekstruden større
Indlæg ikon:
            
            
 
HTML er slået fra.
UBBCode er slået til..
Indlæg valgmuligheder








Som svar til:
Skribent: Zilent
Emne: Re: Guder eksisterer ikke, det er sund fornuft!

"Eftersom alle videnskabelige teorier om virkeligheden er fejlbehæftede, er de også foreløbige og dermed principielt falsificerbare."

Andet har jeg ikke sagt - omend jeg ikke er enig i at de NØDVENDIGVIS er fejlbehæftede - jeg er bare fornuftig nok til at acceptere sandsynlighed ifht. hvad vi med rette kan antage eksisterer og ikke eksisterer. Jeg har nemlig ikke et laissez-faire forhold til virkeligheden.

Det er her agnostikere går galt i byen, de lader Pandoras æske til det "magiske" stå åben - blot fordi de ikke føler sig egnede til at afvise "lyseblå menneskesky flyvende elefanter som nynner Mozart og gør sig usynlige når mennesker forsøger at sanse dem" - eller "usynlige, benevolente, omnipotente, omnisciente, omnipresente entiteter som skabte verden". Vi kan afvise den slags latterligheder - på lige fod med nisser, alfer og trolde, det er hele pointen.

"Om påstanden: "Guder eksisterer ikke, det er sund fornuft", eller påstandens negation: "Guder eksisterer, det er sund fornuft" er sand, er således principielt uafgørbar."

Nej, jeg forholder mig til samtlige gudebilleder menneskeheden har frembragt - inklusiv din "absolutte transcendens", som vi bestemt heller ikke har en eneste grund til at antage eksisterer.

"For at kunne bevise påstanden "guder eksisterer ikke" er det nødvendigt først at definere hvad begrebet "guder" betyder"

Og det har jeg helt overladt til de troende, teister som deister - det er helt og aldeles deres opgave som del af påstande om disse entiteters eksistens.

"Men hvis man som ateistisk skeptiker hævder, at guder ikke eksisterer, så er man også udelukket fra at kunne definere begrebet "guder", da det er vanskeligt at definere noget, som ifølge en selv umuligt kan eksistere."

Opgaven med at definere X pålægger ikke andre, end den der hævder, at X eksisterer. Magter de ikke at definere hvad de taler om, da kan vi afvise deres tågesnak - og magter de ligeledes ikke, at sandsynliggøre eksistensen af det de forsøger at definere, så kan vi også blankt afvise deres krav om at inkorporere deres tankespind i vores verdensbillede.

Der er ikke noget svært i ovenstående - det er basal videnskabsteori.
Seneste indlæg
Vigtige præciseringer
af somo
16/05/2024 15:16
Kristi himmelfart
af Arne Thomsen
14/05/2024 16:36
Min ”religion”
af Arne Thomsen
08/05/2024 22:42
Blanke sider
af Tikka
08/05/2024 13:37
Hilsner
af Hanskrist
06/05/2024 13:33
Nyheder fra DR
Tyrkiet idømmer kurdisk leder 20 års f..
16/05/2024 15:52
Kø på alle veje fra Jylland mod Fyn
16/05/2024 15:35
Danmark donerer 5,6 milliarder kroner ti..
16/05/2024 15:00
Bar i Aalborg får kritik for at opfordr..
16/05/2024 14:59
Brand på byggeplads ved Novo Nordisk sl..
16/05/2024 14:53
Nyheder fra Religion.dk