annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15810923
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2394358
Et andet syn 2000135
Åndelig Føde 1571492
Jesu ord 1530964
Galleri
Hønseskidning i Svaneke
Hvem er online?
0 registrerede 170 gæster og 52 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Skriv et nyt svar.


Smilies Opret hyperlink Opret link til e-mailadresse Tilføj billede Indsæt video Opret liste Fremhæv noget tekst Kursiv tekst Understreg noget tekst Gennemstreg noget tekst [spoiler]Spoiler tekst her[/spoiler] Citer noget tekst Farvelæg noget tekst Juster skifttype Juster skiftstørrelse
Gør tekstruden mindre
Gør tekstruden større
Indlæg ikon:
            
            
 
HTML er slået fra.
UBBCode er slået til..
Indlæg valgmuligheder








Som svar til:
Skribent: Arne Thomsen
Emne: Re: Hvorfor beskæftiger ateister sig med religion?

Hej Jakob.

Så fik du omsider "slugt kamelen", at du ikke troværdigt kan fremsætte en påstand (om at gud(er), engle osv. ikke eksisterer) uden bevis.
Det var du længe om, synes jeg, men velbekomme da.
Jeg synes, det tjener dig til ære, at du omsider fik det gjort.

Hvordan du så kan komme til den opfattelse, at jeg vil acceptere alle mulige "magiske" påstande om "metafysiske entiteter" ved jeg ikke, men jeg kan forsikre dig, at du her er helt på vildspor, og at jeg ikke har - eller vil - give dig anledning til sådanne vildfarelser.

Mennesker må selvfølgelig, efter min mening, hver især tro lige, hvad de vil - om gud(er), engle, dæmoner, nisser, trolde, lyserøde svævende elefanter, Tornerose osv. - men de har selvfølgelig, mener jeg, ingen ret til at pådutte andre deres tro eller mening - enten de så er religiøse, agnostikere eller ateister, eller hvad de er.

Det er da vist nok dét, man kalder trosfrihed smiler
Og det går jeg ind for.
Gør du ikke?
Eller skal der være visse forbud - angående gud(er) osv.? smiler

Hvis vi så forlader alle påstandene hvad religioner, religiøsitet, spiritualitet, transcendens osv. angår - påstande er jo selvsagt umulige her - kommer vi vel til spørgsmålet, hvad vi hver især vælger at tro eller mene om vores tilværelse (Hvem vi er, hvad verden er, og hvad vi vil).

Det synes ikke at interessere dig - du vil åbenbart hellere kæmpe mod andre menneskers guder, dæmoner osv. - men det er vel netop sådanne eksistentielle spørgsmål, der er årsag til - dynamikken bag - menneskers religiøse forestillinger - enten det så blot er "der er mere mellem himmel og jord" eller det er et fuldt udbygget religiøst univers med trosbekendelser, hellige skrifter, dogmer, teologi, ritualer, præsteskab osv.

Hvis du virkelig ønsker, som du skriver, "at have nosser til, at gemme skidtet væk", så tror jeg ikke, du kommer nogen vegne, hvis du ignorerer kilden til, hvad man vel kan kalde de metafysiske forestillinger.

"- lad os bygge noget op som tager udgangspunkt i det liv vi med sikkerhed har -", skriver du.

Jo, den er jeg helt med på.
Men hvad er det egentlig, vi har med sikkerhed?

Den materielle verden, vores egen biologi, vores bevidsthed, det ubevidste, vores forstand, vore følelser, fornemmelser og intuitioner, vore individuelle og ukendte skæbner, tilfældighed - andet?

Vi fødes, vi lever, vi dør.
Og det er da temmelig klart, synes jeg, at forstanden, rationalisme, ikke magter opgaven at svare på de eksistentielle spørgsmål.

Så ser jeg ikke noget underligt i, at ganske mange mennesker vover sig udover rationalismens grænser - ud på det dybe vand - og her bruger alle de evner, de har, til - sammen med forstanden - at skabe mening i tilværelsen.

Det er nemt nok at skyde etablerede, stivnede og korrupte religiøse systemer ned, og det er rimeligt at gøre det, synes jeg.

Det er knap så nemt at skabe en bedre mening med tilværelsen, vil jeg mene.

M.v.h. Arne.
Seneste indlæg
Min ”religion”
af Arne Thomsen
08/05/2024 22:42
Blanke sider
af Tikka
08/05/2024 13:37
Hilsner
af Hanskrist
06/05/2024 13:33
Kristendommens ABChristus
af Hanskrist
03/05/2024 15:09
Vigtige præciseringer
af somo
03/05/2024 12:20
Nyheder fra DR
Ukrainsk angreb mod Rusland i nat
09/05/2024 06:58
Forslag om at vippe formand for Repræse..
09/05/2024 00:18
Lav efterspørsel: AstraZeneca fjerner c..
08/05/2024 23:13
Kong Charles har ikke tid til at møde p..
08/05/2024 21:32
Hakket oksekød tilbagekaldes efter fund..
08/05/2024 21:19
Nyheder fra Religion.dk