annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15713427
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2384425
Et andet syn 1993640
Åndelig Føde 1531563
Jesu ord 1526022
Galleri
IKON AF KRISTUS
Hvem er online?
1 registreret Arne Thomsen 523 gæster og 47 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Skriv et nyt svar.


Smilies Opret hyperlink Opret link til e-mailadresse Tilføj billede Indsæt video Opret liste Fremhæv noget tekst Kursiv tekst Understreg noget tekst Gennemstreg noget tekst [spoiler]Spoiler tekst her[/spoiler] Citer noget tekst Farvelæg noget tekst Juster skifttype Juster skiftstørrelse
Gør tekstruden mindre
Gør tekstruden større
Indlæg ikon:
            
            
 
HTML er slået fra.
UBBCode er slået til..
Indlæg valgmuligheder








Som svar til:
Skribent: Zilent
Emne: Re: Hvorfor beskæftiger ateister sig med religion?

Citat:
Men hvis Jakob på samme vis udtaler, at guden X ikke eksisterer (hvad du jo gør), da må samme betingelser gælde for dig.


Nej, det er faktisk forkert - af 2 grunde:

A) Den troende er den første til at udtale at X, Y eller Z eksisterer - ateisten siger ikke "X eksisterer ikke" før at den troende har udtalt "X eksisterer", så ville der jo ikke være grund til at sige X ikke eksisterer.

Altså ser den typiske samtale mellem en troende og en ikke-troende således ud:

1. Troende: Min gud eksisterer
2. Ikke-troende: Nej, din gud eksisterer ikke

Hvad der i stedet skal ske er følgende:

1. Troende: Min gud eksisterer
2. Neutral: Bevis at din gud eksisterer

Der er altså ikke noget at modbevise før påstanden er tilstrækkeligt underbygget. En ikke-troende behøver således slet ikke at komme til orde før tilstrækkelige mængder af underbyggende beviser er faldet fra den troende part.

Eksempel - hvis jeg påstår, at der findes en syngende blå elefant med otte ben i færd med at udfærdige min selvangivelse ude på mit toilet her i huset - vil du da ikke kræve beviser før du tager mig blot det mindste seriøst?

Der er to underpunkter til dette, begge almindeligt anerkendte videnskabelige principper:
Aa) Påstande fremlagt uden underbyggende beviser kan afvises uden yderligere beviser.
Ab) Ekstraordinære påstande kræver ekstraordinære beviser.

B) En helt anden ting er, at dit krav er umuligt at opfylde - da du taler overnaturlige væsener (som slet ikke skal accepteres i første omgang). Kan du måske modbevise at nisser og trolde eksisterer, eller bevise at Flying Spaghetti Monster, Invisible Pink Unicorn eller Russells tepotte ikke eksisterer? Indtil du selv er i stand til at føre den slags umulige modargumenter skal du ikke bede andre om det ;)

At forsøge at modbevise gud X's eksistens er med andre ord at gå med på den troende præmisser - i stedet skal beviserne falde up-front fra den troende side således at påstanden kan sandsynliggøres.

Bevisbyrden er og bliver altså på den troendes voldsomt bebyrdede skuldre - det er bare for sjældent I får det at vide, og skåret ud i pap - men når I først accepterer det, ender I alligevel oftest i Kierkegaards spring på de 70.000 favne vand ;)
Seneste indlæg
Vigtige præciseringer
af somo
28/04/2024 15:42
Min ”religion”
af Arne Thomsen
28/04/2024 13:31
Tanker - idéer - visioner.
af Anonym
27/04/2024 10:20
Kommunikation på Trosfrihed.dk
af Anonym
27/04/2024 09:52
Lad os undersøge islam...
af ABC
23/04/2024 11:48
Nyheder fra DR
Fare for, at stilladset ved Børsen kan ..
28/04/2024 21:48
Biden og Netanyahu har talt sammen
28/04/2024 20:46
Nødhjælpsorganisation genoptager arbej..
28/04/2024 18:53
Prins Harry markerer tiåret for Invictu..
28/04/2024 18:32
Brøndby snubler i guldkampen, men undg..
28/04/2024 18:21
Nyheder fra Religion.dk