annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15713427
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2384425
Et andet syn 1993640
Åndelig Føde 1531563
Jesu ord 1526022
Galleri
IKON AF KRISTUS
Hvem er online?
1 registreret Arne Thomsen 523 gæster og 47 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Skriv et nyt svar.


Smilies Opret hyperlink Opret link til e-mailadresse Tilføj billede Indsæt video Opret liste Fremhæv noget tekst Kursiv tekst Understreg noget tekst Gennemstreg noget tekst [spoiler]Spoiler tekst her[/spoiler] Citer noget tekst Farvelæg noget tekst Juster skifttype Juster skiftstørrelse
Gør tekstruden mindre
Gør tekstruden større
Indlæg ikon:
            
            
 
HTML er slået fra.
UBBCode er slået til..
Indlæg valgmuligheder








Som svar til:
Skribent: Hanskrist
Emne: Re: Ateisme

Hej Tikka

Først vil jeg sige at du har ret i at for kristne gælder at en delvis (hvor kærlighed pilles ud) "afdogmatisering" af "KRISTUS som Guds Kærlighed" ind i verden ikke er tilladeligt eller for kristne giver nogen mening, men det står jo Arne frit for at gøre som han ønsker eller ser tingene, da han jo netop ikke opfatter sig selv som kristen.

Og for kristne er hverken 1): KRISTUS eller 2): Gud eller 3): Guds Kærlighed dogmer kun, det er levende begreber der dækker over en konkret eksistentiel virkelighed der kan gribe mennesker. Disse begreber er empiriske afledte, har rod i konkret menneskelig erfaring.


Det er jo vigtigt at forstå den kristne tro ikke har dogmerne endsige bibelen som genstand, men det har jeg jo skrevet utallige indlæg om til dig (i tråden Kristus Ordet), så skal det drøftes igen skal vi tilbage til de mange indlæg, ihvertfald er det ikke her vi skal genoptage det forhold.

-0-0-0-

Jeg skrev:

Citat:
"Hvis menneskeheden skal overleve så må religion og politik igen finde sammen. Altså en ny MIDDELALDER er pine død nødvendigt for menneskeheden og her skal ateisternes stemme jo også høres."


Hvortil du stiller mig følgende spørgsmål:

Citat:
Og hvilken religion og hvilken politik har du i tanke?


Mit svar, alle de religioner der kan få sig taget sammen hertil, enes om at sagen er et ubetinget anliggende af ultimativ betydning (og derfor et religiøst anliggende) for menneskeheden. Jeg er ikke den eneste, ud over Berdyaev, Einstein og Thor Heyerdahl der påstår nødvendigheden af at religion og politik ikke må være adskilt.

Selv katolikkerne har det på programmet, men det er jo også katolsk så det gør noget at mene vi ikke kan adskille religion og politik.

De der arbejder på tanken, både kristne Kirker (og de andre store verdensreligioner (Buddhismen der er meget aktiv og islam og andre)) og New Age kulturen ønsker at også ateisterne skal være med.

Min påstand er at vi stort set ikke fører politik længere, der findes ikke politikere længere rigtig. Vor tids pseudopolitikere og politikker er blot at servicere det gældende økonomiske kapitalistiske system. Rigtig politik ville være at gribe kraftigt og radikalt ind overfor det gældende kapitalistiske økonomiske system. Hvilket ikke nødvendigvis er lig med en fuldstændig undergravelse, for systemet vil stadig kunne fungere, blot på helt nye usete og ukendte måder.

Nå tilbage til at politik og religion er blevet adskilt. Så gælder dette jo mest for protestantismen, hvor det ender med en piv falsk (set ud fra kristendommen) to regimente læren. Både de sekulære kristne (især indenfor protestantismen) og rigtig mange ateister vil ikke have politik og religion blandet sammen.
Seneste indlæg
Vigtige præciseringer
af somo
28/04/2024 15:42
Min ”religion”
af Arne Thomsen
28/04/2024 13:31
Tanker - idéer - visioner.
af Anonym
27/04/2024 10:20
Kommunikation på Trosfrihed.dk
af Anonym
27/04/2024 09:52
Lad os undersøge islam...
af ABC
23/04/2024 11:48
Nyheder fra DR
Fare for, at stilladset ved Børsen kan ..
28/04/2024 21:48
Biden og Netanyahu har talt sammen
28/04/2024 20:46
Nødhjælpsorganisation genoptager arbej..
28/04/2024 18:53
Prins Harry markerer tiåret for Invictu..
28/04/2024 18:32
Brøndby snubler i guldkampen, men undg..
28/04/2024 18:21
Nyheder fra Religion.dk