annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15713427
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2384425
Et andet syn 1993640
Åndelig Føde 1531563
Jesu ord 1526022
Galleri
IKON AF KRISTUS
Hvem er online?
1 registreret Arne Thomsen 518 gæster og 54 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Skriv et nyt svar.


Smilies Opret hyperlink Opret link til e-mailadresse Tilføj billede Indsæt video Opret liste Fremhæv noget tekst Kursiv tekst Understreg noget tekst Gennemstreg noget tekst [spoiler]Spoiler tekst her[/spoiler] Citer noget tekst Farvelæg noget tekst Juster skifttype Juster skiftstørrelse
Gør tekstruden mindre
Gør tekstruden større
Indlæg ikon:
            
            
 
HTML er slået fra.
UBBCode er slået til..
Indlæg valgmuligheder








Som svar til:
Skribent: Hanskrist
Emne: Re: Ateisme

Hej Arne,

du skriver til mig:

Citat:
Men der, hvor jeg kommer til kort, er overfor din tydeligt begejstrede "i-Kristus-væren".
Så i mit hoved er det faktisk dig, der dominerer min opmærksomhed - for jeg kan ikke slippe en kredsen om, hvad det er at "være i Kristus"


Du får lige en flig, og du skal ikke anstrenge dig med at forstå, og forstår du bare lidt er det okay. Bare en lille aha oplevelse, der gør at det dæmre for dig, hvor du skal finde mig og Paulus og de første kristne, de nye skabninger de/vi var/er i Kristus, deres genfødelse, at de blev nye mennesker, deres nye karismatiske eksistens, og deres joy og entusiasme, i Gud Væren, i og med begivenheden Kristus ind i verden ved mennesket Jesus, nøjagtig det KIRKEN som KIRKE forsøger at bære videre generation efter generation.



i Kristus væren:

kendetegnet ved:

1):

at være grebet af Ånden, Ånden er over os og driver os (vi kender det som kreativ begejstring, stor motivation omkring opgaver og arbejder og sysler, hvor vi er i kreativ flow; vi kender det som åbenbaringer og store indsigter og forklaringer og afklaringer der kommer til os (noget alle håndværker, videnskabsfolk og kunstnere kender til, at vi transcenderer eller overgår os selv i en kreativ ekstase når vi fanges og gribes i et entusiastisk eksistentiel engagement omkring et forhold hvor alle vores sjælskræfter er aktiveret)). Det er vores ånd der gribes at Ånden, Guds Ånd (eller superior spirit som Einstein benævnte forholdet)

Citat:
What is of God in life is revealed in creative acts, in the creative life of the spirit, which penetrates even the life of nature. Spirit can upset and change the 'natural' order. Berdyaev



2)

det overgår vores forstand (A)* (vanlige hverdagsagtige forstand eller fornuft (rationalitet og tænkning og ikke mindst overdrevne bekymrede livsstil), fordi her har vi Guds Fred såvel som Gud er kommet os nær, ikke som Loven (påbud og regler, og forskrifter ej heller som filosoffernes spekulation og abstrakte tanker om Gud) men på eksistentiel vis (se (B)* nederst på siden) illustreret billedligt med Gud som vor himmelske kærlige fader vi altid som Guds børn kan henvende os til direkte i bøn til enhver tid (bønslivet: suverænt direkte, gensidig tovejs kommunikerende, samtalende, forhold til Gud som vor himmelske fader, hvor vi kan bede gennem ord og gennem ånden, Guds Ånd der ransager vore hjerter (for sorger længsler og ønsker og motiver)).

Citat:
Glæd jer altid i Herren! Jeg siger atter: Glæd jer! Lad jeres mildhed blive kendt af alle mennesker. Herren er nær. Vær ikke bekymrede for noget, men bring i alle forhold jeres ønsker frem for Gud i bøn og påkaldelse med tak. Og Guds fred, som overgår al forstand, vil bevare jeres hjerter og tanker i Kristus Jesus. Fil 4



Ånden kommer os til hjælp i vor skrøbelighed. For hvordan vi skal bede, og hvad vi skal bede om, ved vi ikke. Men Ånden selv går i forbøn for os med uudsigelige sukke, og han, der ransager hjerterne, ved, hvad Ånden vil, for den går i forbøn for de hellige efter Guds vilje.

Vi ved, at alt virker sammen til gode for dem, der elsker Gud. Rom 8



(A)*:

Tillich:

"Ecstasy" ("standing outside one's self)") points to a state of mind which is extraordinary in the sense that the mind transcendens its ordinary situation. Ecstacy is not a negation of reason; it is the state of mind in which reason is beyond itself, that is, beyond its subject-object structure. In being beyond itself reason does not deny itself. "Ecstatic reason" remains reason; it does not receive anything irrational or anti-rational -- which it could not do without self-destruction --- but it transcends the basic condition of finite rationality, the subject-object of structure. This is the state mystics try to reach by ascetic and meditative activities.
There is nothing of God in the dull and prosaic normality of the objective world order. It is only in a disruptive act which breaks through that commonplace normality that he is to be found. Berdyaev









3):

Kristus er Guds kærlighed ind i verden, og vores i Kristus væren, er så direkte at erfare dette forhold, at møde Gud udenom Loven og udenom den græske filosofiske logos Gud diskurs (de fornemme og kloges, de aristokratiske arbejdsfrie filosoffers tale om Gud), men gennem vores suveræne direkte (altså åndelige = eksistentielle (B)*) uformidlede kommunikation og communion til Gud. Vi er Guds børn og ingen mennesker (ingen religion) kan skille os fra Guds kærlighed KRISTUS, eller vores ånd fra Guds Ånd = Livets Ånd og Livets Ånds Lovmæssigheder. Se Rom 8.

Livets Ånds Lovmæssigheder (eller Guds Ånds Lovmæssigheder) er også det vi ser i dag indenfor videnskabelig mindfulness bevægelse og folkelig New Age bevægelsen. Det er et kæmpe medicinsk sundheds videnskabelig forskningsområde, der ikke mindst er aktuelt omkring stress (posttraumatisk også) og omkring demens og ja omkring wellness og sundhed, høj livskvalitet generelt. I det lys skal eller kan Paulus med fordel læses, fx sidste halvdel af Rom 7 og hele kapitel 8. Inddrages Stephen Porges "The Polyvagal Theory" så bliver forståelsen af Livets Ånds Lovmæssigheder i Kristus på et avanceret neurobiologisk niveau såvidt ANS, vores Autonome Nervesystem.

At gå fra vores ånd under eksistensens vilkår der er domineret af sympathetic nervesystem (kamp flugt = arbejde) og til Livets Ånd (Guds Ånd) der hører under et restituerende parasympathetic nervesystem, det evolutionbiologiske nyeste parasympathetic system, smart myeliniserede vagus brain face heart system, er en transcendens afspændings refleks der kun kan foregå i helt trygge kærlige rammer.

Vi har også et ældre parasympathetic nervesystem, umyeliniseret vagus nervesystem, hvor vores forsvarsreaktion er immobilitet, handlingslammelse og meget lav stofskifte med meget lidt ilt til hjernen, det vi ser udløst i forbindelse depression.

(B)*:

Citat:
God's world only breaks through into this world, the light of it shines through only in that which really exists, in living beings and in their existence. Berdyaev



PS:

Vigtigt at forstå er at alt hvad jeg skriver her er erfarings baseret, baseret på at vi har personlige erfaringer med disse dynamiske transcendens forhold mellem vores ånd og Guds Ånd, den kreative ofte ekstatiske dynamik og transcendens der foregår og er på spil mellem vores bevidsthed (ånd) og det ubevidste eller underbevidsthedens Ånd eller Arketyper, ideer og urbilleder = stærke motiver, fx det centrale Guds Billede (eller motiv) vi er skabte i og til.
Seneste indlæg
Vigtige præciseringer
af somo
28/04/2024 15:42
Min ”religion”
af Arne Thomsen
28/04/2024 13:31
Tanker - idéer - visioner.
af Anonym
27/04/2024 10:20
Kommunikation på Trosfrihed.dk
af Anonym
27/04/2024 09:52
Lad os undersøge islam...
af ABC
23/04/2024 11:48
Nyheder fra DR
Fare for, at stilladset ved Børsen kan ..
28/04/2024 21:48
Biden og Netanyahu har talt sammen
28/04/2024 20:46
Nødhjælpsorganisation genoptager arbej..
28/04/2024 18:53
Prins Harry markerer tiåret for Invictu..
28/04/2024 18:32
Brøndby snubler i guldkampen, men undg..
28/04/2024 18:21
Nyheder fra Religion.dk