annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15705206
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2383701
Et andet syn 1992932
Åndelig Føde 1529625
Jesu ord 1524671
Galleri
Mad for sjov
Hvem er online?
1 registreret Arne Thomsen 472 gæster og 35 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Skriv et nyt svar.


Smilies Opret hyperlink Opret link til e-mailadresse Tilføj billede Indsæt video Opret liste Fremhæv noget tekst Kursiv tekst Understreg noget tekst Gennemstreg noget tekst [spoiler]Spoiler tekst her[/spoiler] Citer noget tekst Farvelæg noget tekst Juster skifttype Juster skiftstørrelse
Gør tekstruden mindre
Gør tekstruden større
Indlæg ikon:
            
            
 
HTML er slået fra.
UBBCode er slået til..
Indlæg valgmuligheder








Som svar til:
Skribent: Arne Thomsen
Emne: Re: Ateisme

Hej Tikka.

Du skriver, at jeg "roder "alting sammen"" blinker
Det kan jeg kun give dig ret i - og det er jo fordi, det hele - set med mine øjne - faktisk netop "hænger sammen".

Aktuelt er situationen den - for mig - at jeg ser mig nødsaget til at kassere alle de religioner, jeg kender til - ikke som ren løgn, men bestemt heller ikke som sandhed.
Det er jo så dér, ateismen - for mig - får fornyet aktualitet.

Og så lander jeg igen ved, hvad jeg ikke kan udtrykke bedre end med udtrykket: Verdens væren.

Det er jo her, jeg mener, at selv om vi mennesker bruger alle de evner vi har, så evner vi ikke hverken at rumme endsige at forstå, hvad jeg kalder "verden".

Jeg kunne i stedet bruge ordet: universet, men det går jo ikke, for der er meget muligt flere universer.

Og vi er jo selv en - ganske vist naturvidenskabelig set næsten forsvindende del - men altså dog en del - af det univers, vi mener, vi opfatter som "vores", men som vi kun har stærkt begrænset viden om blinker

Alligevel er det, at "verden" - på ufattelig vis - eksisterer - og vi med - jo det absolut mest fundamentale i vores tilværelse.
Det er derfor jeg kalder det "det helligste af alle mysterier".

Begrebet Gud er her for mig intetsigende - med mindre man opfatter det, som det største af alle ubesvarede spørgsmål - og hvad indhold er der så? blinker

Så kan du jo indvende, at når jeg bruger begrebet "hellig", så må det have med noget guddommeligt at gøre, men det har det egentlig ikke for mig, i hvert fald ikke på anden måde end at det værende - eller eksisterende - for mig opleves som et ufatteligt og vidunderligt mirakel som alternativ til "det absolutte intet" - som vi jo heller ikke er i stand til at forestille os.
Og til dit "humorspørgsmål": Hvad er det næst helligste mysterium? er mit umiddelbare svar : Egen væren yeah

Jeg er i tvivl om jeg fik svaret dig ordentligt, men kan ikke gøre det bedre lige nu blinker

M.v.h. Arne smiler
Seneste indlæg
Min ”religion”
af Arne Thomsen
27/04/2024 18:12
Tanker - idéer - visioner.
af Anonym
27/04/2024 10:20
Kommunikation på Trosfrihed.dk
af Anonym
27/04/2024 09:52
Vigtige præciseringer
af somo
27/04/2024 08:22
Lad os undersøge islam...
af ABC
23/04/2024 11:48
Nyheder fra DR
Selskab overvejer at lukke flyrute melle..
27/04/2024 17:05
Propalæstinensisk protestlejr opløst p..
27/04/2024 16:55
Store mængder kokain fundet i banankass..
27/04/2024 16:14
20 soldater dræbt i Cambodja ved eksplo..
27/04/2024 15:51
Støttedemonstration vil have Spaniens p..
27/04/2024 15:26
Nyheder fra Religion.dk