annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15648183
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2379329
Et andet syn 1988801
Jesu ord 1521946
Åndelig Føde 1511041
Galleri
Trankebar år 1985
Hvem er online?
1 registreret Arne Thomsen 179 gæster og 24 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Skriv et nyt svar.


Smilies Opret hyperlink Opret link til e-mailadresse Tilføj billede Indsæt video Opret liste Fremhæv noget tekst Kursiv tekst Understreg noget tekst Gennemstreg noget tekst [spoiler]Spoiler tekst her[/spoiler] Citer noget tekst Farvelæg noget tekst Juster skifttype Juster skiftstørrelse
Gør tekstruden mindre
Gør tekstruden større
Indlæg ikon:
            
            
 
HTML er slået fra.
UBBCode er slået til..
Indlæg valgmuligheder








Som svar til:
Skribent: Arne Thomsen
Emne: Re: At være ateist

Så fik jeg set det meste af de 3 DR2-udsendelser om teisme kontra ateisme, og det var påfaldende synes jeg, så selvsikkert alle udtalte sig - på trods af at ingen jo har reel viden.

Ordet Gud blev - naturligt nok - brugt igen og igen, men i mange forskellige betydninger - og selvfølgelig uden nogen nærmere definition, hvilket jo (efter min mening) også er umuligt blinker

I den sidste af de tre udsendelser, hvor menneskets bevidsthed/sind var i søgelyset hæftede jeg mig ved kvinden, der havde haft et hårdt liv, og som afviste det religiøse, men på et tidspunkt alligevel gav det en chance, og som fortalte, at hun "mærkede Guds kærlighed" (var vist ordene).

Lidt senere hørte/så jeg ordene: ro, harmoni og lykke - i stort set den samme sammenhæng.

Det kan man så selvfølgelig kalde "en religiøs eller åndelig sutteklud" eller som udsendelsen vist kaldte det: "en ønskedrøm, der er gået i opfyldelse".

Skeptikere vil jo nok kalde det en illusion, mens andre snarere vil kalde det en oplevelse af "noget, der er større end os" eller "noget, der ligger bag dagligdagen" - og en oplevelse er jo nu engang en oplevelse... blinker

Så hvorfor ikke bare give hinanden plads til at opleve tilværelsen hver på vor egen måde? smiler

22/04/2014 10:37 skrev jeg:
Citat:
Når jeg gennemlæser denne tråd, finder jeg det påfaldende, at hverken Ole, Simon eller Treram reelt har forholdt sig til disse ord fra Gyldendals leksikon om ateisme:
Citat:
I 1920'erne brød den deterministiske årsagsforklaring sammen i kvantefysikken. Dermed begyndte grundlaget for den videnskabeligt funderede ateisme at smuldre. Naturvidenskabens resultater kunne tolkes både religiøst og ikke-religiøst.
En række krumspring er forsøgt:

- Pålideligheden af Den Store Danske blev betvivlet, men dette blev efterfølgende opgivet.

- Så blev der argumenteret med at ordene var en "idéhistorisk opfattelse af begrebet ateisme", men artiklen og den citerede udtalelse blev i øvrigt ikke kommenteret.

- Ligså blev der argumenteret med at citatet på misvisende vis var taget ud af en større sammenhæng, men ordene blev fortsat ikke kommenteret i, hvad I måtte påstå at være en korrekt sammenhæng.

Faktum er, at I ikke har forholdt jer til Gyldendals artikel i Den Store Danske om ateisme (klik) og slet ikke til ordene i ovenstående citat.

Det er ganske tankevækkende, synes jeg blinker
Det synes jeg stadig blinker

Arne smiler
Seneste indlæg
Lad os undersøge islam...
af ABC
18/04/2024 16:13
Tanker - idéer - visioner.
af Tikka
18/04/2024 15:58
Til papirkurven?
af Arne Thomsen
18/04/2024 13:00
Er der noget nyt under solen...
af ABC
17/04/2024 15:12
Eid-Al-Fitr
af somo
16/04/2024 18:49
Nyheder fra DR
Polsk mand mistænkt for spionage i plot..
18/04/2024 20:12
Brand brudt ud pÃ¥ altan i Nordvest i KÃ..
18/04/2024 19:50
Ny ældrereform præsenteres i aften
18/04/2024 18:31
Dansk Erhvervs medarbejdere kan låne ko..
18/04/2024 17:39
Nye slagteri-kollegaer vækker ikke bege..
18/04/2024 17:31
Nyheder fra Religion.dk