annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15712418
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2384326
Et andet syn 1993571
Åndelig Føde 1531366
Jesu ord 1525947
Galleri
Kirkebø
Hvem er online?
2 registrerede somo, Arne Thomsen 467 gæster og 51 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Skriv et nyt svar.


Smilies Opret hyperlink Opret link til e-mailadresse Tilføj billede Indsæt video Opret liste Fremhæv noget tekst Kursiv tekst Understreg noget tekst Gennemstreg noget tekst [spoiler]Spoiler tekst her[/spoiler] Citer noget tekst Farvelæg noget tekst Juster skifttype Juster skiftstørrelse
Gør tekstruden mindre
Gør tekstruden større
Indlæg ikon:
            
            
 
HTML er slået fra.
UBBCode er slået til..
Indlæg valgmuligheder








Som svar til:
Skribent: Arne Thomsen
Emne: Re: Tomme kirker

Hej Treram.

Allerførst overrasker du mig med dine ord til Zenia:
Citat:
Og selfølgelig har alle mennesker en sjæl og muligvis også ånd, hvad du så end mener med det, men nej jeg er ikke et af guds børn, jeg er skam min helt egen og har altid været det, ved ikke hvorfor jeg ikke kan forliges med gudetanken, men det kan jeg altså ikke, synes det er menneskenedværdigende at tilbede noget ingen aner en disse om, og er meget forarget over at man kan tilbede en gud som i den grad var ligeglad med sine skabninger og ligefrem myrdede løs blandt dem, hvis man ellers skal tro på de gamle uhyrlige historier, det er jo ikke kun sukkersøde historier der er fortalt, at nogle så har et filter for øjnene og kun læser det de kan bruge, gør dem ikke bedre.
En sjæl er jo ikke noget naturvidenskaben står inde for, og det siger mig, at du ikke udelukkende er en materialistisk rationalist (der afviser alt andet), men også er åben for mere end dét.

At du så ikke vil "tilbede noget ingen aner en disse om", kan jeg da sagtens følge dig i blinker

Og når du skriver til mig:
Citat:
Hvorfor er verden i det hele taget til, det får du aldrig svar på, andet end det er the Big Bang der er skyld i at verden og vi er her.
Men jeg aner at du tænker på en hel anden årsag til at vi og verden er og det står dig ganske frit at tro på det, det kan aldrig blive andet end tro.
så er mit svar, at jeg ikke aner, "hvorfor verden idet hele taget er til".
Men blot at sige "Big Bang" er ikke for mig noget, der blot ligner en forklaring på dette univers og dets udvikling med galakser (o.m.a.), den galakse, vi befinder os i, den stjerne, vi tilhører, den klode, vi befinder os på, og den udvikling af biologisk liv med udvikling efter darwinistiske principper, vi kan se.

Jeg har ikke nogen anden forklaring, og kan da godt forstå, at nogle i den situation har forestillet sig en skabende gud, men mener at den forklaring er lige så håbløst primitiv, som det er uholdbart blot at sige "Big Bang" (hvor kom "Big Bang" fra?).

Man kan jo så vælge at "lade det ligge", men jeg oplever det som noget totalt ufatteligt og samtidig alt overvældende (jeg undlader bevidst at kalde det "et mirakel" eller "et mysterium", fordi jeg jo ved, at det forbinder du med autoritære præsteskaber blinker men med deres udelukkelse forbliver det jo fortsat ikke mindre fantastisk smiler ).

Citat:
Hvad skal vi her? jeg er helt sikker på at der ingen mening er med at vi er her, men vi har det da godt og forstår for det meste at tilpasse os.
skriver du, og mit svar er, at jeg er helt sikker på, at jeg ikke ved noget som helst om en eventuel mening med hverken vi menneskers, tangloppers, strudses eller noget andets eksistens smiler men dybden i dét, at vi og alt andet faktisk er her, den er (for mig) svimlende og (jeg kan ikke finde andet ord end) vidunderlig (Det dejlige ord kan du vel ikke godtage, men så kan du sikkert selv finde et, der passer dig) blinker

M.v.h. Arne.
Seneste indlæg
Vigtige præciseringer
af somo
28/04/2024 15:42
Min ”religion”
af Arne Thomsen
28/04/2024 13:31
Tanker - idéer - visioner.
af Anonym
27/04/2024 10:20
Kommunikation på Trosfrihed.dk
af Anonym
27/04/2024 09:52
Lad os undersøge islam...
af ABC
23/04/2024 11:48
Nyheder fra DR
Alle beboere fra sammenstyrtningstruede ..
28/04/2024 15:14
Vil alligevel ikke lukke flyrute til Bor..
28/04/2024 15:10
Problemer med at logge på MitID
28/04/2024 15:02
Demonstranter går på gaden over hele A..
28/04/2024 14:26
Abbas forventer angreb mod Rafah i løbe..
28/04/2024 11:37
Nyheder fra Religion.dk