annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15703106
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2383522
Et andet syn 1992819
Åndelig Føde 1529116
Jesu ord 1524604
Galleri
Brand i 10kV transformerstation
Hvem er online?
0 registrerede 428 gæster og 34 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Skriv et nyt svar.


Smilies Opret hyperlink Opret link til e-mailadresse Tilføj billede Indsæt video Opret liste Fremhæv noget tekst Kursiv tekst Understreg noget tekst Gennemstreg noget tekst [spoiler]Spoiler tekst her[/spoiler] Citer noget tekst Farvelæg noget tekst Juster skifttype Juster skiftstørrelse
Gør tekstruden mindre
Gør tekstruden større
Indlæg ikon:
            
            
 
HTML er slået fra.
UBBCode er slået til..
Indlæg valgmuligheder








Som svar til:
Skribent: Arne Thomsen
Emne: Re: GLOBAL EMPATI

Hej Michael.

Der er selvfølgelig meget rigtigt i, hvad du skriver, men min fornemmelse er alligevel, at din analyse af menneskeheden og dens historie er ensidigt negativ.

Eksempel: En mand kommer om vinteren forbi en mergelgrav, hvor et barn er ved at drukne. Manden springer ud, med fare for sit eget liv, og redder barnet.
Da han efterfølgende bliver spurgt, hvorfor han gjorde det, svarer han ikke, at det var af næstekærlighed. Han svarer, at det var fordi, barnet var ved at drukne
- altså en spontan - før-fornuften-livsytring (Frit efter K.E. Løgstrup).

Jeg er heller ikke helt sikker på, at vi i de ca. 2 millioner år, hvor vi hovedsageligt levede som jægere, har oplevet, at vi kæmpede mod naturen.
Jeg tror snarere, at vi oplevede os selv, som en del af naturen.
Det er f.eks. kendt, at man ærede knoglerne af de nedlagte dyr, og kampen om overlevelse har vel snarere været, at det var begænset, hvor mange mennesker, der var levemuligheder for indenfor stammens territorium.
Med et tilpasset antal mennesker har man vel levet i rimelig harmoni med naturen, og tilpasningen har jo nok især været de nok især for mødrene smertefulde drab af de for mange nyfødte (man "udsatte" de nyfødte børn, så de døde af manglende pasning, som det jo også var almindeligt her i Nordens bondesamfund i historisk tid).

Jeg mener også at have hørt at nutidens oprindelige stammefolk f.eks. i Amazonas-regnskovene ikke kender til et jeg - ikke opfatter sig som individer - men alene oplever sig som en del af stammen, hvor alle delte med alle og levede efter de samme normer uden interne aggressioner i stammen.

Jeg tror heller ikke, man uden videre skal afvise Rifkins "empatiske impuls", som endda hævdes bekræftet neurofysiologisk.

Det, der så er mulighed for at ske, er, at skillelinjen mellem "dem" og "os" når videre ud - og nu har udsigt til at blive global, så vi alle er "os" - måske endda med omsorg for resten af kloden og dens liv tillige.
Et forjættende perspektiv - en genskabelse af "Paradisets Have" smiler

Dér vil vi også langt bedre kunne "lytte til stilheden".

M.v.h. Arne.
Seneste indlæg
Tanker - idéer - visioner.
af Anonym
27/04/2024 10:20
Kommunikation på Trosfrihed.dk
af Anonym
27/04/2024 09:52
Min ”religion”
af Anonym
27/04/2024 08:48
Vigtige præciseringer
af somo
27/04/2024 08:22
Lad os undersøge islam...
af ABC
23/04/2024 11:48
Nyheder fra DR
Norge forment adgang til internationalt ..
27/04/2024 10:02
Bagagefolk i Københavns Lufthavn har ne..
27/04/2024 09:41
Grøn-billetter udsolgt på rekordtid
27/04/2024 09:29
Københavnske skoler skal have hjælp ti..
27/04/2024 09:13
Israel og Hamas er stadig langt fra hina..
27/04/2024 09:06
Nyheder fra Religion.dk