annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15881791
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2399018
Et andet syn 2003686
Åndelig Føde 1604019
Jesu ord 1534505
Galleri
Anholdelsen i haven
Hvem er online?
1 registreret (1 usynlig), 619 gæster og 132 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Skriv et nyt svar.


Smilies Opret hyperlink Opret link til e-mailadresse Tilføj billede Indsæt video Opret liste Fremhæv noget tekst Kursiv tekst Understreg noget tekst Gennemstreg noget tekst [spoiler]Spoiler tekst her[/spoiler] Citer noget tekst Farvelæg noget tekst Juster skifttype Juster skiftstørrelse
Gør tekstruden mindre
Gør tekstruden større
Indlæg ikon:
            
            
 
HTML er slået fra.
UBBCode er slået til..
Indlæg valgmuligheder








Som svar til:
Skribent: Arne Thomsen
Emne: Re: Narredans

Hej Michael.

Jeg tror, der er mange, der ser sammenhængen på nogenlunde samme måde, som du her beskriver, men problemet er - tror jeg - at vi ikke ved, hvad vi skal gøre ved skævhederne.

Mit gæt er, at vi skal have fat helt tilbage til stenalderens stammekrige: Når en fjende var overvundet, blev han dræbt, men man fandt jo så ud af i stedet at holde ham som slave - han fik lov at leve - mod lydigt at arbejde for sin hersker.

I dag hersker man ikke med fysisk styrke og våben - jo det gør man stadig i nutidens "stammekrige" - såkaldt "international politik" - men indenfor i de fleste nutidige samfund er våbenmagt erstattet af pengemagt.
Den, der har de mange penge, køber arbejdsindsats (arbejdskraft) på "arbejdsmarkedet" - som en vare - hos den, der ikke har så mange penge, og som derfor må sælge sin arbejdsindsats for at få penge - som en moderne slave - en lønslave.

De fællesskabsorienterede (altså socialt indstillede) politiske partier, vi gerne støtte lønslaverne, de arbejdsløse, de arbejdsudygtige, børnene, de gamle og de syge, mens de frihedselskende partier hellere vil støtte de enkelte, de stærke og de frie ("Enhver er sin egen lykkes smed").

Men de socialt indstillede partier har ikke rigtig noget projekt, der kan hamle op med det nuværende "pengemagt/lønslave-forhold" (kapitalismen), så de foretrækker at forsøge at lappe på det.

Det er her, jeg mener, tiden må være inde til at finde et bedre forhold mellem penge og arbejde, og den enkleste løsning, synes jeg, må være, at dem, der vil indskyde penge, og dem, der vil indskyde arbejde mødes på lige fod - ingen af dem kan jo undvære hinanden - altså fælles ledelse og fælles profit.

Mon ikke sådanne virksomheder vil fungere langt bedre end de nuværende hersker/slave-virksomheder?

Der er nok meget andet, der trænger til at reguleres i et fællesskabsorienteret samfund, men "arbejdsmarkedet" kunne vel være en af de første "knaster" at tage fat på.

Hvorfor "give Kejseren, hvad Kejserens er", hvis han ikke er berettiget til det blinker

M.v.h. Arne.
Seneste indlæg
Kristi himmelfart
af Arne Thomsen
14/05/2024 16:36
Vigtige præciseringer
af somo
10/05/2024 22:05
Min ”religion”
af Arne Thomsen
08/05/2024 22:42
Blanke sider
af Tikka
08/05/2024 13:37
Hilsner
af Hanskrist
06/05/2024 13:33
Nyheder fra DR
Første portræt af kong Charles afslør..
14/05/2024 19:23
Caroline Wozniacki får ikke et wildcard..
14/05/2024 19:17
Danmark var i dag 0,2 grader fra årets ..
14/05/2024 17:59
Løbelegende påstår, at supersko havde..
14/05/2024 17:51
Otte omkom, da bus med landarbejdere væ..
14/05/2024 17:46
Nyheder fra Religion.dk