annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15771205
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2391331
Et andet syn 1997774
Åndelig Føde 1553045
Jesu ord 1529698
Galleri
Glædelig Jul og et Godt Nytår
Hvem er online?
1 registreret Arne Thomsen 171 gæster og 327 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Skriv et nyt svar.


Smilies Opret hyperlink Opret link til e-mailadresse Tilføj billede Indsæt video Opret liste Fremhæv noget tekst Kursiv tekst Understreg noget tekst Gennemstreg noget tekst [spoiler]Spoiler tekst her[/spoiler] Citer noget tekst Farvelæg noget tekst Juster skifttype Juster skiftstørrelse
Gør tekstruden mindre
Gør tekstruden større
Indlæg ikon:
            
            
 
HTML er slået fra.
UBBCode er slået til..
Indlæg valgmuligheder








Som svar til:
Skribent: Arne Thomsen
Emne: Re: DYREVELFÆRD

Hej Oscar.

Poltikens Nudansk Leksikon, siger om ordet "fare" i dets tredje betydning:

fare3 [ —fŒ‹ƒ ] verb. -r, -de, -t
1. føde grise.
! af fællesgermansk *far´an afl. af *far´az 'gris' af indoeuropæisk *porkjos 'svin' (jf. porcelæn)

Din svigerfars farestier med fritgående søer og beskyttelse af pattegrisene - og med halmstrøelse - var jo det almindelige frem til godt og vel midten af 1900-tallet, men de kunne ikke økonomisk klare sig overfor de mindre stier med fikserede søer og spaltegulv ("kloakstalde", som nogle ældre landmænd kaldte dem).

Kastrationsmetoden genkender jeg også.
Nogle klarede sig med at sætte barberbladet i en korkprop, og andre brugte en dengang almindelig type skarpsleben lommekniv, men jodsprit var vist en luksus, som i øvrigt ikke syntes at gøre det store udslag m.h.t. vellykket resultat.
(En landmand bad mig en dag om at kastrere hans grise, fordi der gik betændelse i sårene, når han selv kastrerede, og jeg demonstrede så brugen af hospitalssprit. Resultat: Ingen forskel - fortsat betændelse i sårene. Efter nogen tid gik det op for mig, at det ikke var operationen, men sti-hygiejnen, der "haltede". Dengang brugte man jo halmstrøelse, men stibunden under halmen skulle jo også være ren)

Grisene skreg, når de blev holdt fast. De skreg ikke højere, når de "fik kniven" - og de holdt straks op med at skrige, når de blev sluppet løs i stien igen - og en kastration tager kun få sekunder.

På et tidspunkt udviklede danske svineholdere opdræt af ukastrerede slagtesvin.
Det gik godt, men her var det forbrugerne, så vidt jeg husker især de tyske, der ikke ville købe dem (Om det så skyldtes dårlig markedsføring eller "dårlige" forbrugere - eller begge dele).

Det understreger, synes jeg, at vi forbrugere også har et ansvar for dyrenes velfærd.
Vælger vi det absolut billigste? - eller frilandsgrise? - eller økologiske grise?

Landmændene mener, at vi danskere (der spiser ca. 5 millioner af de i alt ca. 25 millioner slagtesvin), samt forbrugerne i de øvrige lande, foretrækker det billigste.

Og så kan man jo spørge, om de skal have ret i dét smiler

Jeg er i øvrigt enig med dig i at dyreetikken kan gå over gevind.
På en to-dages konference om netop dyreetik på det, der dengang hed Den kgl. Veterinær- og Landbohøjskole for nu snart mange år siden, var der nogle unge idealister, der påstod, at de "ikke ville spise kød af dyr, der var slået ihjel".
Om de så foretrak selvdøde dyr eller levende dyr, eller de var vegetarer, det blev ikke opklaret smiler

M.v.h. Arne.
Seneste indlæg
Vigtige præciseringer
af somo
03/05/2024 12:20
Hilsner
af Tikka
03/05/2024 09:21
Min ”religion”
af Arne Thomsen
30/04/2024 14:16
FRI SEX?
af Anonym
30/04/2024 05:12
Det bedste ved kristendommen
af Anonym
29/04/2024 20:16
Nyheder fra DR
Flertal på Christiansborg vil have unde..
03/05/2024 14:26
Reddet fra konkurs: Esbjerg fB er tilbag..
03/05/2024 14:23
Kvindelig præst dømt for vold mod konf..
03/05/2024 13:33
Hamas vil sende delegation til Egypten f..
03/05/2024 13:01
Kina har sendt rumfartøj til Månens ba..
03/05/2024 12:57
Nyheder fra Religion.dk