annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15729413
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2386201
Et andet syn 1994536
Åndelig Føde 1533860
Jesu ord 1526471
Galleri
Jorden
Hvem er online?
2 registrerede Arne Thomsen ,(1 usynlig), 189 gæster og 60 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Skriv et nyt svar.


Smilies Opret hyperlink Opret link til e-mailadresse Tilføj billede Indsæt video Opret liste Fremhæv noget tekst Kursiv tekst Understreg noget tekst Gennemstreg noget tekst [spoiler]Spoiler tekst her[/spoiler] Citer noget tekst Farvelæg noget tekst Juster skifttype Juster skiftstørrelse
Gør tekstruden mindre
Gør tekstruden større
Indlæg ikon:
            
            
 
HTML er slået fra.
UBBCode er slået til..
Indlæg valgmuligheder








Som svar til:
Skribent: Arne Thomsen
Emne: Re: Religionens synlighed i samfundet

Hej Erik.

Jeg glæder mig over, at vi er enige om åndsfriheden, sådan at de forskellige grupperinger frit kan udtrykke sig.

Her har den samlede danske folkekirke jo mundkurv på - med det resultat, at ingen egentlig ved, hvad den står for - eller ikke står for - og at ingen derfor hverken kan tage afstand fra eller kan tilslutte sig noget som helst - en uskik, som efter min mening helt klart kvæler åndsfriheden både overfor og indenfor den luthersk evangeliske kirke (og som nok kun kan løses ved en adskillelse af stat og kirke).

Angående sandheden (hvis den eksisterer), hvor du citerer, hvad det berettes, at Jesus har sagt ("Jeg er vejen sandheden og livet"), og som, du synes, peger i den rigtige retning, så er jeg enig med dig.

Fra Det Gamle Testamentes Anden Mosebog, kapitel 3, hvor Moses spø'r om Guds navn, får han blot svaret: "Jeg er den, jeg er!" - med den tilføjelse at Moses kan benævne Gud som: "Jeg Er" - hvilket gentages med tre græske bogstaver i næsten alle ortodokse Kristus Ikóners glorie (Omikron, Omega og N).
Ingen definitioners begrænsninger accepteres her.

Og i indledningen til Koranens Sura Tre siges det helt klart, at både Toraen, Testamentet og Koranen er sendt fra Gud, og at kun Gud kender den rette fortolkning, hvor skrifterne er "flertydige".

Man kan følge Moses, man kan følge Jesus, man kan følge Muhammed, man kan følge Krishna, man kan følge Buddha osv. - og man kan afvise alle åbenbaringer og alene respektere naturlovene og tilfældighedernse spil, men det afgørende er vel erkendelsen af vores ydmyge situation: Ingen kender sandheden, hvorfor ingen kan erklære sig klogere end andre.

Jeg er også enig med dig i, at konflikt mellem religion (tro) og videnskab (viden) kun opstår, når religioner søger at gøre sig kloge på videnskabens områder i stedet for at holde sig til de eksistentielle spørgsmål, som videnskaben jo på forhånd har udelukket sig fra smiler

M.v.h. Arne.
Seneste indlæg
Min ”religion”
af Anonym
29/04/2024 20:27
Det bedste ved kristendommen
af Anonym
29/04/2024 20:16
Vigtige præciseringer
af somo
28/04/2024 15:42
Tanker - idéer - visioner.
af Anonym
27/04/2024 10:20
Kommunikation på Trosfrihed.dk
af Anonym
27/04/2024 09:52
Nyheder fra DR
Flere politibetjente skudt i USA
29/04/2024 21:43
Gérard Depardieu skal for retten til ok..
29/04/2024 21:25
Finsk flyselskab indstiller flyvninger t..
29/04/2024 20:29
Minister: 'Langt over stregen' at lave d..
29/04/2024 20:03
To personer dræbt i russisk missilangre..
29/04/2024 19:07
Nyheder fra Religion.dk