annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15729413
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2386201
Et andet syn 1994536
Åndelig Føde 1533860
Jesu ord 1526471
Galleri
Et historisk fly, man helst vil glemme.
Hvem er online?
1 registreret (1 usynlig), 210 gæster og 69 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Skriv et nyt svar.


Smilies Opret hyperlink Opret link til e-mailadresse Tilføj billede Indsæt video Opret liste Fremhæv noget tekst Kursiv tekst Understreg noget tekst Gennemstreg noget tekst [spoiler]Spoiler tekst her[/spoiler] Citer noget tekst Farvelæg noget tekst Juster skifttype Juster skiftstørrelse
Gør tekstruden mindre
Gør tekstruden større
Indlæg ikon:
            
            
 
HTML er slået fra.
UBBCode er slået til..
Indlæg valgmuligheder








Som svar til:
Skribent: Kræn-P
Emne: Re: Lovfortolkning.



Kære debatkolleger.

Når domstolene dømmer i en sag, skal de følge grundlovens § 64, første punktum, og denne bestemmelse har følgende lidt gammeldags ordlyd: »Dommerne har i deres kald alene at rette sig efter loven.« (Citat slut).

Man kunne nu spørge, om domstolene så kun kan dømme på grundlag af en lov, der er vedtaget i Folketinget efter tre behandlinger og derefter stadfæstet af dronningen.

Svaret er nej. Udtrykket ’loven’ i grundloven er lig med gældende ret i bred almindelighed, og gældende ret omfatter langt mere end den lovgivning, der er vedtaget i Folketinget. For eksempel kan borgerne også skabe gældende ret ved at indgå aftaler med hinanden.

Hvis en part i en aftale ikke lever op til sine forpligtelser, kan den krænkede part anlægge retssag, og i denne sag vil dommerne dømme på grundlag af aftalens ordlyd. Her er det altså aftalen, der er ’loven’ i grundlovens forstand.

Vi har i et tidligere indlæg beskæftiget os med erstatningsretten, hvorefter man skal betale erstatning, hvis man optræder uforsvarligt på en sådan måde, at andre lider et økonomisk tab. Der afsiges hvert år adskillige domme i erstatningssager, men de erstatningsretlige grundregler er ikke vokset frem gennem lovgivning i Folketinget.

De er vokset frem af domstolenes praksis, og denne rækker helt tilbage til landskabslovenes tid i middelalderen, hvor man afsagde domme på tingstederne. Vi kan derfor sige, at grundlovsudtrykket ’loven’ også omfatter dommerskabt ret.

Når man skal fortolke skrevne retsregler, gælder et vigtigt princip, som man kalder lex superior princippet. Lex superior betyder ordret ’højere lov’, og princippet går ud på, at skrevne retsregler ikke må være i modstrid med andre skrevne regler, der rangerer på et højere trin. De tre trin er Grundlov, almindelig lov og anordning.

(1) Grundlov. Grundloven er den højeste skrevne retskilde, vi har, og der kan derfor ikke vedtages almindelige love, der er i strid med grundloven. Vi siger normalt, at Folketinget som lovgiver er omnipotent (almægtigt). Tinget kan vedtage love om alt mellem himmel og jord, men det kan ikke vedtage noget, som strider mod regler i grundloven.

Grundloven er i denne forstand en begrænsning af Folketingets kompetence, idet man her har anbragt de regler, som man ønsker, at Folketinget ikke skal have rådighed over. Der vil således ikke kunne vedtages en almindelig lov, der påbyder, at avisartikler om politiske forhold skal forelægges til forhåndsgodkendelse hos en eller anden statslig myndighed. Dette ville være i modstrid med grundlovens regler om ytringsfrihed og forbud mod censur.

I visse stater har man grundlove, der er særdeles omfattende. Det er de, fordi de er skrevet med en klar mistillid til den lovgivende myndighed. Derfor har man indskrevet en lang række regler i grundloven, så den lovgivende myndighed bliver sat ud af kraft på alle de områder, der er reguleret i grundloven.

(2) Almindelig lov. Ved en almindelig lov forstår man en lovtekst, der er vedtaget i Folketinget efter tre behandlinger og derefter stadfæstet af dronningen. Den må som nævnt ikke være i strid med grundloven.

Efterhånden som det internationale samarbejde er blevet udviklet, har vi forpligtet os internationalt ved at tiltræde en række konventioner. For nogle af disse konventioner har vi endvidere forpligtet os til at indrette vort retssystem i overensstemmelse med den pågældende konvention.

Et eksempel på, hvordan dette kan gøres, er indarbejdelsen af Den europæiske Menneskerettighedskonvention af 4. november 1950 i dansk ret. Dette skete med en lov fra 1992. Herved blev menneskerettighedskonventionen gjort til en bestanddel af gældende dansk ret og med lovstatus. Den kan således ikke fortrænge regler, der står i grundloven, idet den ligger under denne ifølge den her skitserede trinfølge.

Med grundlovsændringen i 1953 tog man højde for et kommende overstatsligt samarbejde i Europa. Dette skete ved at indføje en regel om, at beføjelser, der ellers tilkommer rigets myndigheder, kan overføres til mellemfolkelige myndigheder. Denne overførsel skal ske ved lovgivning, og overførslen skal ske i nærmere bestemt omfang.

En sådan overførselslov kræver fem sjettedele af Folketingets medlemmer. Er der kun almindeligt flertal, skal der afholdes folkeafstemning, hvis regeringen ønsker at opretholde forslaget.

Det var et sådant overførselsforslag der blev stemt om i 1972, da vi besluttede os for at tilslutte os De europæiske Fællesskaber. Det samme var tilfældet, da vi i 1986 stemte ja til den såkaldte ’EF-Pakke.’

Virkningen af, at vi nu er medlemmer af EU, er, at EU kan vedtage retsregler, der gælder i Danmark med lovskraft. Men det kan kun ske på de områder, der udtrykkeligt er overført – ikke på andre områder. Der er således ikke tale om, at EU kan tilsidesætte vor grundlov, men vi kan sige, at Folketinget ikke længer er eneindehaver af lovgivningsmagten her i Danmark.

(3) Anordning er et fagudtryk, der dækker over regler, som er fastsat på grundlag af en bemyndigelse i en lov. Sådanne regler vil ofte bære betegnelsen ’bekendtgørelse’. Ofte indeholder en lov kun visse hovedregler, men der kan være tilføjet en bestemmelse om, at ministeren for området fastsætter nærmere regler om visse specielle forhold.

Dette vil ministeren så gøre i en bekendtgørelse, der ikke må være i modstrid med hverken bemyndigelsesloven eller andre love. Undertiden kalder man sådanne anordninger for ’administrativt udstedte generelle retsforskrifter’, og de spiller en væsentlig rolle i centraladministrationens styring af de forskellige områder, som ministrene har som fagområder.

Lex superior princippet er et princip om, at en retsregel må vige, hvis den er i modstrid med en anden retsregel, der gælder på et højere trin. Og trinfølgen er

(1) Grundlov.
(2) Almindelig lov.
(3) Anordning

Den trinhøjere retsregel slår den lavere retsregel af marken, hvis der er modstrid.

Til sidst skal det nævnes, at man også kan møde betegnelsen ’bekendtgørelse’ i tilfælde, hvor der ikke er tale om administrativt fastsatte regler. Nogle love bliver så hyppigt ændret, at det bliver besværligt at holde styr på, hvordan loven efterhånden ser ud.

Her yder ministerierne den service, at de optrykker loven i den skikkelse, som den har fået gennem en række ændringer, og en sådan redigeret udgave af en lov, vil typisk hedde: ’Bekendtgørelse af lov om…’. Men dens regler gælder på trin 2 på linie med alle andre lovregler.


Med venlig hilsen

Kristian Pedersen


Seneste indlæg
Min ”religion”
af Anonym
29/04/2024 20:27
Det bedste ved kristendommen
af Anonym
29/04/2024 20:16
Vigtige præciseringer
af somo
28/04/2024 15:42
Tanker - idéer - visioner.
af Anonym
27/04/2024 10:20
Kommunikation på Trosfrihed.dk
af Anonym
27/04/2024 09:52
Nyheder fra DR
Morten Frendrup scorede, da Genoa sikred..
29/04/2024 23:49
Houthierne: Vi har angrebet to amerikans..
29/04/2024 23:46
Politiet anholder pro-palæstinensiske d..
29/04/2024 22:53
Flere politibetjente skudt i USA
29/04/2024 21:43
Gérard Depardieu skal for retten til ok..
29/04/2024 21:25
Nyheder fra Religion.dk