0
registrerede
2
gæster og
257
søgemaskiner online. |
Key:
Admin,
Global Mod,
Mod
|
|
|
Skribent: Tikka
Emne: Re: ”Unge radikale vil af med alle helligdage”
|
(Tikka): ”Man kan ikke være demokrat og kristen på samme tid.”
(Simon): - Dette blir sludder. Kristne troende er vælgere i et demokrati på samme vilkår som ikke-troende.
Tikka: Jeg mener ikke man skal stemme som kristen, man har jo stemt ved at vælge at blive en kristen som indebærer man tjener gud som den øverste myndighed. Bibelen underviser klart om, at et guds barn må være adskilt fra verden.
"Træk ikke på samme hammel som de vantro!"
”Demokrati er styret "nedefra" ... af "folket".
- Dårlig formulering! I et repræsentativt demokrati styrer de folkevalgte, ikke folket, efter den valgte politik – det er netop deres arbejde.
Tikka: Jeg giver dig ret, jeg kan bestemt blive bedre, til at formulere det jeg har i hovedet til skrift, men tro mig, jeg kæmper ... men nok ikke sikkert jeg kan gøre det meget bedre, selv om nogle dage er bedre end andre, men jeg tolker dit svar sådan, at du forstod, det jeg mente.
”teokrati er styret ovenfra af gud.”
- Nej, også i teokratier er det mennesker der styrer samfundet efter politiske idealer, ikke guder.
Tikka: I det kommende kristne teokrati på den nye jord som kristne venter på, vil det være guds ord, der kommer til at være lov.
”Er man kristen skal man følge landets love og regler, hvis ikke det strider mod guds ord”.
- Det spiller ingen rolle hvilke religiøse idéer der forfægtes, landets love er uanset den øverste myndighed i demokratier, oligarkier m.v.
Tikka: Det er muligt, men er man kristen, mener jeg gud er øverste myndighed hvis ord man i loyalitet bør adlyde, i kærlighed til gud og for ikke at miste frelsen.
Men som tidligere skrevet er det også en kristen pligt at adlyde landets regering/myndighederne, så længe det ikke strider mod guds ord.
”Når demokratiet har såkaldte kristne helligdage i deres kalenderen, er det efter min mening for det første forkert at disse dage figurerer i kalenderen, da jeg ikke kan se hvor i bibelen det fremgår at disse dage skal helligholdes som kristen.”
- Det er landets samfund der indeholder en kristen tradition med helligdage, ikke demokratiet – der som sagt blot er et politisk styresystem. Hvorfor bliver du ved med at strikke kristendom og demokrati ind i samme vante?
Tikka: Regeringen skal understøtte den danske folkekirke, og den "kristne" tros tradition er ikke kristen i mine øjne, det er kirkens folk der har indført helligdagene i samspil med monarkiet og som demokratiet har holdt fast ved. Der står mig bekendt intet i bibelen, om at nuværende "kristne" kalenderhelligdage skal helligholdes ud over hviledagen, som er blevet flyttet til søndag.
”Kirken og kongehuset er fedtet ind i hinanden fra "tidernes morgen" og har været en nødvendighed for at tvagskristne danskerne så magten blev bevaret.”
- Det ka du sige. Den katolske kirke var en stor politisk magtfaktor gennem de europæiske kongehuse, med en lang række politiske uroligheder og krige som konsekvens – konger og kejsere der under enevældet var deres lands øverste myndighed, havde svært ved at forlige sig med at være underlagt et pavedømme i fx Lyon.
Det danske kongehus udvirker hvad kristendom angår rettigheder der gælder for alle borgere. Borgere behøver dog hverken respektere eller understøtte kristendom, ... "
Tikka: Da religionsfrihed er en menneskeret og landets regent skal tilhøre den statslige folkekirke fratager man regenten denne ret.
Men det er rigtigt at kirkens og den sociale kontrol i dag, ikke er hvad den har været, og heldigvis for det.
Det jo også derfor at politikerne kan fremsætte et sådan forslag om at fjerne de "kristne helligdage" uden at blive straffet som kættere.
Men fjernet bliver de, er jeg sikker på; om ikke før, så når befolkningen overvejende bliver muslimsk, vil jeg tro.
" ... jødedom eller islam af den grund, m.a.o. repræsenterer kongehuset ikke en kristen befolkning.
Tikka: Danmark bliver betegnet som et kristent land. Årsagen er vel at kirken er en kristen statskirke som regenten skal være medlem af og som regeringen skal understøtte.
Jeg ka ikke se hvad der ér at misforstå, og synes egentlig bare du roder tingene sammen på Arne-manér, og dermed får lidt rod i beskrivelsen af problemets kerne.
Tikka: Jeg forstår ikke, hvad du mener, jeg misforstår, ej heller hvad du mener med problemets kerne.
Der er ikke noget problem, men et forslag om at fjerne helligdagene fra kalenderen.
Du skal ha’ ret i at min formulerings evne halter, men som jeg ser vores dialog, har vi ikke samme syn på det at være en kristen, og måske det er der, det "kokser." (?)
Folk ka i dag nyde helligdagene, som de engang ku nyde lidt ro i kvarteret som følge af lukkeloven..;)
Tikka: Jeg husker det ikke som nogen nydelse, men som "døden" hvor alt gik i stå ... og hvor jeg skulle være stille, som var jeg ikke eksisterende for ikke at forstyrre de voksne, men ellers er det da rigtigt man i dag kan flade ud, hvis ikke man skal købe ind eller arbejde med det som man ikke kan nå på arbejdsdage, for slet ikke at tale om vejret som bønderne må tage hensyn til også på helligdage.
¨¨¨¨
|
|
|
|