0
registrerede
451
gæster og
137
søgemaskiner online. |
Key:
Admin,
Global Mod,
Mod
|
|
|
Skribent: Hanskrist
Emne: Re: Det ideelle samfund.
|
det højeste og vigtigste er at vi skal lovsynge med vores forstand, og at blind tro er bandlyst, så på den måde har jeg ikke noget som helst religiøst jeg kan undtage for kritik, for min kritiske sans og forstand,
min forstandige tænkende integritet er med overalt, følger mig overalt, også i forbindelse min religiøse daglige praksis
så hvad du her skriver Zenia:
Så jeg ønsker ikke at så mistillid til EKIM - ved at gå ind i en debat her, som jeg (og måske heller ikke du) er kompetent til?
ja dette ovenfor, den holdning til tingene, står jeg uforstående overfor, da jeg med Paulus mener at alt kan og skal bedømmes af vores forstand, også EKIM selvfølgelig, da ingen lære, EKIM eller den katolske eller anden lære, kan kile sig ind mellem mennesket og Gud, det er Guds Ånd selv der er autoriteten i sidste ende, altså en autonom theonomi vi står under (vi skal lovsynge med vores forstand om tingene, for ellers overgir vi os til blind tro og lydighed, en heteronom theonomi og ingen kan pådutte os noget udefra)
og jo selvfølgelig er både du og andre kompetente til med deres forstand at vurdere EKIM og andre religiøse retninger, og vi skal bruge vores forstand og kritiske sans overalt i verden hvor vi bevæger os,
alt dette sker hovedsageligt i forhjernen som er det vigtigste åndsorgan mennesket råder over
det er netop med vores forstand (forhjerneforstandighed) vi kan vælge at følge livets ånds love
vi må være bevidste (lovsynge med vores forstand) om hvad vi gør, og hvad vi tilslutter os,
vores tro er seende og tænkende, ikke nogen blind tro som ureflekteret, ubevidst tro, kan være anbefalelsesværdigt
det er hvad Åndens Apostel per se Paulus har lært mig, denne Tænkningens Skytshelgen han er for os alle, og en trussel imod enhver Kirkeretnings autoritet og dogmatisme (også EKIM) der måtte opstå påstår Albert Schweitzer. Theonomien er autonom åbenbaret os, og ikke heteronom, altså det kan ikke påduttes os vilkårligt udefra, så vi står frit (takket være Gud) i forhold til enhver religiøs retning og dens lære.
hver gang én vender om til Herren, tages sløret bort« – »Herren« er Ånden, og hvor Herrens ånd er, dér er der frihed. Og alle vi, som med utilsløret ansigt i et spejl skuer Herrens herlighed, forvandles efter det billede, vi skuer, fra herlighed til herlighed, sådan som det sker ved den Herre, som Ånden er. 2 Kor 3.
alting bliver meget skønnere når vi ikke skal give afkald på vore forstandsfunktioner, vores intellektuelle integritet (ej heller vores sunde ego eller jeg-funktioner). At bruge vores forstand og kritiske sans, fornuft og tænkning, kan ikke være i modstrid med nogen tro eller noget trosliv eller troslivs praksis overhovedet,
i sidste ende har også du brug for at kunne forholde dig selvstændigt og kritisk tænkende til EKIM. Du må jo ikke blive væk i det, vi mennesker skal jo ikke opløses eller svækkes i noget religiøst som vi hæver op over al kritik og forståelse
at du med din forstand vil kunne lovsynge EKIM ville være meget bedre end at du hæver EKIM op over enhver form for debat og drøftelse,
mvh HansKrist.
|
|
|
|