annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15537295
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2372389
Et andet syn 1980841
Jesu ord 1518425
Åndelig Føde 1465878
Galleri
Nødstrømsanlæg
Hvem er online?
1 registreret Arne Thomsen 313 gæster og 155 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Skriv et nyt svar.


Smilies Opret hyperlink Opret link til e-mailadresse Tilføj billede Indsæt video Opret liste Fremhæv noget tekst Kursiv tekst Understreg noget tekst Gennemstreg noget tekst [spoiler]Spoiler tekst her[/spoiler] Citer noget tekst Farvelæg noget tekst Juster skifttype Juster skiftstørrelse
Gør tekstruden mindre
Gør tekstruden større
Indlæg ikon:
            
            
 
HTML er slået fra.
UBBCode er slået til..
Indlæg valgmuligheder








Som svar til:
Skribent: Arne Thomsen
Emne: Re: Irritation - Indsigt - Forståelse

Hej RoseMarie.

I det meget, du citerer fra Johannes Sløk, hæfter jeg mig ved, hvad jeg opfatter som en slut-konklusion:
Citat:
Men jeg tror ikke på muligheden af at udtænke et metafysisk system, der kan udsige den definitive sandhed.
Det er jo meget i overensstemmelse med Jalal al-Din Rumi's ca. 800 år gamle digt:
Citat:
Denne flygtige verden er et tegn på sandhedens mirakel.
Men selvsamme tegn er et slør, der skjuler de evige sandheder.
og så er den historie vel egentlig ikke - for mig - ret meget længere blinker

Men nu du er i gang med Århus-teologen Johannes Sløk, så er der jo også K.E.Løgstrup og hans suveræne livsytringer:
Citat:
suveræne livsytringer, ifølge K.E. Løgstrup sådanne grundlæggende menneskelige ytringer som tillid, barmhjertighed og oprigtighed, der har en uforklarlig gennemslagskraft.
Jeg husker stadig en historie fra ham - i en eller anden bog - om et barn, der en vinterdag var ved at drukne i en vandgrav. En mand kommer forbi på cykel, ser barnet, springer ud i vandet - med fare for sit eget liv - og redder barnet.
Nogle spurgte ham, om det var af næstekærlighed, men han svarede: "Det var forbi barnet var ved at drukne."
Et smukt eksempel, synes jeg, på en suveræn livsytring smiler

Hvad du skriver om dril handler jo om godmodig - ikke om ondsindet - dril, og der er det jo ligetil at være enig med dig.

Hvad du - og Sløk - skriver om "mindre ånder" - hele dette "gedemarked" - kan jeg kun bifalde, dog med den tilføjelse, at "gedemarkedet" vel skyldes en mennesket iboende længsel efter sandhed og tryghed i de helt store spørgsmål.
Som børn - hvis vi havde gode forældre - fik vi dette, men som voksne har vi tydeligvis alle svært ved manglen på sandhed og tryghed.
Nogle ignorerer så dette - andre ser det i øjnene - og finder en holdning til det - "køber en tro på markedet" eller erkender ufatteligheden blinker

Dine afsluttende ord:
Citat:
Jeg håber, du kan læse og se, hvad det er, jeg mener og opponerer imod.
er jeg ikke sikker på, at jeg kan bekræfte.
Kunne du gøre det lidt mere klart, hvad det er, du mener?
Jeg gætter, at det er Sløk's "mindre ånder", du opponerer imod.
Har jeg ret?

M.v.h. Arne smiler
Seneste indlæg
Kærlighedsbevægelsen...
af Anonym
28/03/2024 21:24
Er dette videnskab...
af ABC
28/03/2024 18:17
Ramadan-måneden
af ABC
28/03/2024 18:08
Hvad skal du med Koranen...
af ABC
27/03/2024 13:31
Snyder religionerne?
af ABC
24/03/2024 18:58
Nyheder fra DR
Instruktør bag 'Oppenheimer' bliver rid..
28/03/2024 21:53
Rusland blokerer for FN-overvågning af ..
28/03/2024 21:33
Harvard Universitet fjerner bogbind lave..
28/03/2024 20:48
OL-drømmen var pakket langt væk, men n..
28/03/2024 20:33
Busulykke i Sydafrika tager livet af fle..
28/03/2024 20:16
Nyheder fra Religion.dk