annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15540585
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2372635
Et andet syn 1981099
Jesu ord 1518507
Åndelig Føde 1466783
Galleri
Fra bjørnens familiealbum.
Hvem er online?
1 registreret ABC 444 gæster og 142 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Skriv et nyt svar.


Smilies Opret hyperlink Opret link til e-mailadresse Tilføj billede Indsæt video Opret liste Fremhæv noget tekst Kursiv tekst Understreg noget tekst Gennemstreg noget tekst [spoiler]Spoiler tekst her[/spoiler] Citer noget tekst Farvelæg noget tekst Juster skifttype Juster skiftstørrelse
Gør tekstruden mindre
Gør tekstruden større
Indlæg ikon:
            
            
 
HTML er slået fra.
UBBCode er slået til..
Indlæg valgmuligheder








Som svar til:
Skribent: Tikka
Emne: Re: Klima- og Corona-krise


"Stort set må jeg give dig ret i alt, hvad du skriver, men jeg vil dog ang.:"
Citat:
”alle har det gode i os” … det gode - hvad er det, og hvor kommer det fra?
svare, at det er min tro, at vi alle er født gode - og dermed mener jeg medmenneskelige og uden lyst til at skade naturen.

SVAR: - Mennesket er et socialt væsen, der fødes egoistisk, en nyttig egenskab for overlevelse.

Fordi mennesket er et socialt væsen, er der fælles regler der hvor man har sit liv i fællesskab med andre. Ud over det giver en tilhørsforhold sørger man også derved i opdragelsen af børnene, at de ikke angriber gruppen. De lærer så at sige fra barns ben, hvordan ”vi” ønsker de skal se verden. De vilkår skal de lære at begå sig i, og nogle steder er rammen større end andre steder.

Det onde er det at gøre noget forkert. Dette lærer vi om i vores opvækst – eller beslutter selv senere hvad er, men - uanset hvorfra vi har vores ideer, om hvad der er ondt, fødes vi hverken som onde eller gode, men vi kan rummer og praktisere begge muligheder.



*

Vi er nået ret langt i vores viden om naturen, men det er mit indtryk, at vi ikke er nået ret langt med at følge opfordringen: Kend dig selv!

- Opfordringen???

*

Og når du skriver:
Citat:
Indre harmoni er godt, men hvad kan den bruges til andet end en god samvittighed og ikke at gå i panik. Uanset hvad - fjerner indre ro ikke klima eller corona krisen.
så er min replik:
Indre harmoni er forudsætningen for at finde de rette beslutninger.

- Verdens ledere skulle da gerne samstemmigt træffe beslutninger på baggrund af viden og kunnen og sætte det i værk i forhold til den globale klimakrise, så vi andre kan rette ind – og der kan du godt glemme alt om indre harmoni … Det er lige som trafikregler. De er ens for alle og skal følges, så det hele glider, som det skal.

Men hvad der for os alle netop nu er det rette, må jeg jo som åbenbart alle erkende, at jeg ikke ved:
Skal vi fremover 1. permanent acceptere minimalt menneskeligt samkvem for at undgå den ene pandemi efter den anden - eller 2. skal vi lade pandemi efter pandemi smitte os, give os sygdom og efterfølgende immunitet - plus en del døde.
Eller 3. kan vi blive vakse nok til lynhurtigt at udvikle vacciner, der hindrer smittens udbredelse?
Er der en fjerde vej?

- Da mennesket dør må man acceptere sydom. Det er jo menneskets lod … og da mennesket gerne vil leve længe vil sygdomsbekæmpelse fortsætte.

Hvad klimakrisen angår, ved vi jo stort set, hvad vi skal gøre. Den eneste krise her er jo en beslutningskrise. Hvorfor tøver vi?

- Det er jo lidt sjovt du spørger: Hvorfor tøver vi? - du som selv vil bestemme! … Hvad du jo ikke er ene om.
Verdens ledere skal omlægge den måde menneskene lever på – og det kan de ikke blive enige om - der er alt for mange interesser i spild - men lige nu får vi alle en pause. Når den er forbi, fortsætter det sandsynligvis som hidtil.


Seneste indlæg
Kærlighedsbevægelsen...
af ABC
29/03/2024 08:41
Ramadan-måneden
af ABC
29/03/2024 08:40
Er dette videnskab...
af ABC
28/03/2024 18:17
Hvad skal du med Koranen...
af ABC
27/03/2024 13:31
Snyder religionerne?
af ABC
24/03/2024 18:58
Nyheder fra DR
Korrespondent: Angreb i Syrien 'kan før..
29/03/2024 08:53
Ukrainske energianlæg ramt af russiske ..
29/03/2024 07:50
Japan genoptager støtten til palæstine..
29/03/2024 07:30
To teenagedrenge anholdt for at stikke 2..
29/03/2024 06:18
Med Obama og Clintons hjælp når Biden-..
29/03/2024 05:47
Nyheder fra Religion.dk