annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15713427
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2384425
Et andet syn 1993640
Åndelig Føde 1531563
Jesu ord 1526022
Galleri
18 september Rødhus strand
Hvem er online?
0 registrerede 516 gæster og 39 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Skriv et nyt svar.


Smilies Opret hyperlink Opret link til e-mailadresse Tilføj billede Indsæt video Opret liste Fremhæv noget tekst Kursiv tekst Understreg noget tekst Gennemstreg noget tekst [spoiler]Spoiler tekst her[/spoiler] Citer noget tekst Farvelæg noget tekst Juster skifttype Juster skiftstørrelse
Gør tekstruden mindre
Gør tekstruden større
Indlæg ikon:
            
            
 
HTML er slået fra.
UBBCode er slået til..
Indlæg valgmuligheder








Som svar til:
Skribent: arentzen
Emne: Re: Identiternes betydning

Kære Borad

Citat:
Det er i hvert fald definitionen fra den halachiske synsvinkel, altså den jødisk-religiøse juridiske synsvinkel, så længe konverteringen foregår i henhold til selv samme Halachah..
Men hvad nu hvis man spørger reform-bevægelsen? De mener at det er "nok", hvis ens far er jøde.. Så er man i deres øjne også jøde.. Og - nu bliver det lidt interessant, for det er så vidt jeg ved et konkret eksempel - hvad nu hvis man er amerikansk statsborger, hvis far er jøde og man er medlem af reform-bevægelsen.. Så er man i den amerikanske stats øjne også jøde.. Så langt så godt.. Men når man så vil flytte til Israel, så er man ikke jøde, men en efterkommer af en jøde - hvilket naturligvis gør det muligt at flytte til Israel alligevel - men der er mange andre ting - netop fordi Israel læner sig op af Halachah i forhold til juridisk status - som man ikke har mulighed for.. Hvis omtalte eksempel f.eks. møder en sød jødisk pige, så kan de ikke blive gift i Israel, for manden er ikke anderkendt som jøde, men "kun" efterkommer af en jøde, uanset hvor praktiserende han ellers må være.. Ikke før han har accepteret at det er den halachiske definition der er gældende og konverterer i henhold til denne, kan han gifte sig i Israel.. Der er naturligvis andre problemer forbundet med dette eksempel, men det må jeg gemme til bogen;o)..


Jeg synes det bliver lidt indviklet...Jeg mente ellers at Israel var så rummeligt at det både rummer de ortodokse jøder samt de almindelige jøder under samme lov og regler. Det er ikke så mange år siden jeg læste at der bla. strømmer russiske jøder til Israel, og jeg mener også at huske at Israel også har modtaget etiopiske jøder, som efter sigende skulle være efterkommere af selveste kong salomo. Har disse immigranter så ikke samme rettigheder som alle andre "rigtige jøder"?

Jeg mindes at have læst, at disse immigranter får stillet en bolig til rådighed, samt bliver sendt på skolebænken for at lære hæbraisk med henblik på at blive integreret. Jeg har set billeder af brylupper blandt disse immigranter, dog uden at jeg ved om det var en jødisk præst eller en lokal præst blandt immigranterne der forestod vielsen.
Seneste indlæg
Vigtige præciseringer
af somo
28/04/2024 15:42
Min ”religion”
af Arne Thomsen
28/04/2024 13:31
Tanker - idéer - visioner.
af Anonym
27/04/2024 10:20
Kommunikation på Trosfrihed.dk
af Anonym
27/04/2024 09:52
Lad os undersøge islam...
af ABC
23/04/2024 11:48
Nyheder fra DR
140 millioner kroner skal pumpe liv i d..
29/04/2024 09:06
Ørsted frasælger fransk energiforretni..
29/04/2024 09:03
I dag flager busserne for kongefamiliens..
29/04/2024 08:58
Cordsen: Mulig løsning på vej i højsp..
29/04/2024 08:13
Støjberg og Vanopslagh på vej til fors..
29/04/2024 08:09
Nyheder fra Religion.dk