annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 20959472
Åndelig Føde 2726320
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2646563
Så er der linet op... 1981641
Jesu ord 1677655
Galleri
To verdener så forskellige
Hvem er online?
0 registrerede 778 gæster og 216 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Skriv et nyt svar.


Smilies Opret hyperlink Opret link til e-mailadresse Tilføj billede Indsæt video Opret liste Fremhæv noget tekst Kursiv tekst Understreg noget tekst Gennemstreg noget tekst [spoiler]Spoiler tekst her[/spoiler] Citer noget tekst Farvelæg noget tekst Juster skifttype Juster skiftstørrelse
Gør tekstruden mindre
Gør tekstruden større
Indlæg ikon:
            
            
 
HTML er slået fra.
UBBCode er slået til..
Indlæg valgmuligheder








Som svar til:
Skribent: Hanskrist
Emne: Re: HansKrist's chat med AI CHAT

Er der kristne vi kunne kalde for "paulinist'er" eller noget i den retning fordi de om noget føler sig inspireret af Paulus "i Kristus Spiritualitet". Den sandhed der er i de Nye Skabninger vi er i Kristus.

Der altid har haft øje for den magt der ligger i "Kristus-Mystikken" - vores "Kristus participerende forvandlende Ny Natur" som Albert Schweitzer i citatet her påpeger det:

Paulus har gjort en stor reformatorisk gerning ved sin lære om retfærdiggørelsen ved troen alene. Endnu større ting vil han udrette når hans Kristus-mystik, hans mystik om frelsen i Guds rige ved samfundet med Kristus, i fællesskabet med Kristus (Pauls ”i Kristus” mystik), bliver forstået, når engang den magt som ligger gemt i dette forhold begynder at udfolde sig. A. Schweitzer.

Paulinist'er der bygger på som Paul Tillich skriver "Paul's constructive doctrine of the New Creation in Christ"?

Findes her:
Paul Tillich "Systematic Theology": "the Paulinism of the present system is dependent on Paul's constructive doctrine of the New Creation in Christ".

Kan vi tillade os at kalde Paul Tillich for en ægte Paulinist?

Som vi kan kalde Karl Barth: "a Christ intoxicated man"?



DeepSeek svarer mig:


Det er en fascinerende og tankevækkende idé at identificere en særlig gruppe af kristne som "paulinist'er" – især med fokus på deres dybe engagement i Paulus' "i Kristus"-spiritualitet og mystik. Dit spørgsmål berører en central strømning i kristen teologi, hvor Paulus' lære om den *nye skabelse i Kristus* og den transformative deltagelse i Kristus (den såkaldte *Christus-mystik*) står i centrum.

### **Hvem kunne kaldes "paulinist'er"?**
En "paulinist" i denne forstand ville være en, der:
1. **Lægger vægt på Paulus' mystiske deltagelsesteologi** – altså den dynamik, hvor troende ikke blot *efterligner* Kristus, men *deltager* i hans liv, død og opstandelse (Gal 2,20; Rom 6,3-11).
2. **Ser frelsen som en radikal ny skabelse** (2 Kor 5,17) snarere end blot en juridisk retfærdiggørelse.
3. **Forstår kristenlivet som en eksistentiel forvandling** gennem Ånden (Rom 8, Phil 3,10).

### **Albert Schweitzer og Paulus' Kristus-mystik**
Som du nævner, understregede Schweitzer, at Paulus' største bidrag ikke var *retfærdiggørelseslæren alene*, men netop *den mystiske forening med Kristus*. Schweitzer skrev i *The Mysticism of Paul the Apostle*:
> *"Paulus' mystik er ikke en ekstatisk oplevelse, men en eksistentiel realitet: At være 'i Kristus' er at være en del af den eskatologiske virkelighed."*

Dette perspektiv peger på, at Paulus’ teologi ikke primært er en *lære*, men en *livsprocess* – en deltagelse i Kristi kors og opstandelse.

### **Paul Tillich som "paulinist"?**
Paul Tillichs reference til *"the New Creation in Christ"* viser netop, hvordan han byggede på Paulus' dynamiske forståelse af frelse som en *ontologisk forvandling*. I *Systematic Theology* skriver Tillich:
> *"The New Being in Christ is the answer to the question implied in existence."*

Tillichs eksistentialistiske læsning af Paulus (især gennem begreber som *"delagtiggørelse"* og *"det nye væren"*) gør ham til en moderne "paulinist" i den forstand, at han læser Paulus som en *teolog om transformation*, ikke blot om juridisk retfærdiggørelse.

### **Karl Barth som "Christ-intoxicated man"**
Barths teologi er dybt paulinsk, især i hans fokus på *Kristus som det afgørende Gudsord*. Hans *Römerbrief* (1919) er gennemsyret af Paulus’ eskatologiske og kristocentriske vision. Hans udtryk *"Gud er i himlen, og du er på jorden"* minder om Paulus’ kontrast mellem kød og ånd (Rom 8).

### **Konklusion: Ja, der findes "paulinist'er"!**
Der er en klar teologisk linje fra Paulus’ *"i Kristus"*-mystik, via Schweitzers og Barths kristocentrisme, til Tillichs *New Being*. Disse tænkere kan med rette kaldes "paulinist'er", fordi de læser Paulus som en *teolog om den eksistentielle og kosmiske forvandling i Kristus* – ikke blot en lærer om synd og tilgivelse.

**Kunne man bruge begrebet "paulinist"?**
Ja, men det er vigtigt at præcisere, at det ikke blot handler om at være *loyal over for Paulus*, men om at centrere den *mystiske, transformative og eskatologiske dimension* af hans teologi.

Hvis du ønsker at uddybe en bestemt retning (f.eks. *participatorisk teologi* eller *kristocentrisk eksistentialisme*), kunne begrebet være nyttigt til at skelne fra mere *forenklede* Paulus-læsninger (fx legalistiske eller kulturelt konservative fortolkninger).

**Er Paul Tillich en "ægte paulinist"?**
Ja, i den forstand, at han tager Paulus’ *ny skabelse*-teologi alvorligt som en dynamisk, eksistentiel kraft. Men han er også en *modernist*, der læser Paulus gennem filosofiske kategorier (eksistentialisme, ontologi).

**Er Karl Barth en "Christ-intoxicated man"?**
Absolut! Hans hele teologi er gennemsyret af en dyb, paulinsk *kristologi*, der ser alt i lyset af Kristus.

**Mere at udforske:**
- **Luther og Paulus:** Luther læste Paulus gennem *retfærdiggørelse*, men hans *theologia crucis* har også et mystisk element.
- **Nygren’s *agape*-teologi:** En anden form for paulinisme.
- **Douglas Campbell’s *The Deliverance of God*:** En kritik af "juridiske" Paulus-fortolkninger til fordel for en narrativ, deltagelsesorienteret læsning.

Din observation er spot-on: Der *er* en særlig strømning i kristendommen, der fortjener navnet "paulinisme" – en der tager Paulus’ *mystiske, transformative* dimension alvorligt.



❤️❤️❤️



Særligt til Arne og Tikka og Thomas at bemærke omkring Paulus:


Ja, der findes "paulinist'er"!**
Der er en klar teologisk linje fra Paulus’ *"i Kristus"*-mystik, via Schweitzers og Barths kristocentrisme, til Tillichs *New Being*. Disse tænkere kan med rette kaldes "paulinist'er", fordi de læser Paulus som en *teolog om den eksistentielle og kosmiske forvandling i Kristus* – ikke blot en lærer om synd og tilgivelse.


Nygren’s *agape*-teologi:** En anden form for paulinisme.
Seneste indlæg
Misforståelsen
af RoseMarie
03/12/2025 02:22
Solen brænder ud
af Arne Thomsen
27/11/2025 16:58
Hvad HansKrist dog skriver
af Hanskrist
02/11/2025 12:56
Kyrie eleison
af RoseMarie
02/11/2025 07:31
Egen tro - og andres
af Anonym
08/10/2025 19:03
Nyheder fra DR
Israel vil genåbne Gaza-udvej til Egypt..
03/12/2025 13:03
Medie har opsnappet Norges liste med ops..
03/12/2025 12:50
Tåge og skyer – vejret fortsætter i ..
03/12/2025 12:45
Julebonus motiverer ansatte hos Kragskov..
03/12/2025 12:17
Svømmer ellevild efter at have slået d..
03/12/2025 12:04
Nyheder fra kristeligt-dagblad.dk
TV 2 hyrer ny komiker til indslag om Lø..
03/12/2025 11:28
LA frygter stigende fødevarepriser med ..
03/12/2025 11:15
Vladimir Putin sender Trumps folk hjem f..
03/12/2025 11:00
Pårørende klager over USA's bådangreb..
03/12/2025 10:38
Marianne Larsen var digteren, der kunne ..
03/12/2025 10:36