annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15705811
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2383757
Et andet syn 1992990
Åndelig Føde 1529753
Jesu ord 1524685
Galleri
HansKrist Tigerens Rede :) Have
Hvem er online?
1 registreret Arne Thomsen 482 gæster og 41 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Skriv et nyt svar.


Smilies Opret hyperlink Opret link til e-mailadresse Tilføj billede Indsæt video Opret liste Fremhæv noget tekst Kursiv tekst Understreg noget tekst Gennemstreg noget tekst [spoiler]Spoiler tekst her[/spoiler] Citer noget tekst Farvelæg noget tekst Juster skifttype Juster skiftstørrelse
Gør tekstruden mindre
Gør tekstruden større
Indlæg ikon:
            
            
 
HTML er slået fra.
UBBCode er slået til..
Indlæg valgmuligheder








Som svar til:
Skribent: Hanskrist
Emne: Re: Åh disse ÅBENBARINGER 🔥💕

Hvad HansKrist dog kan finde på at skrive:



En teolog skrev:

"det er klart, at der er adfærdsregulering i religion, da religion også er etik".


Jeg svarede:

Ja megen religion er etik men ikke kristendommen der er supramoralsk (er hinsides ondt og godt) - vores fald kommer jo netop fordi vi spiser de etiske moralske æbler på kundskabens træ om godt og ondt. Eneste adfærdsregulering i kristendommen er at drive os i armene på Kristus hvor vi kommer ind under Livets Ånds Love og får igen kontakt til Livets Træ midt i haven og den Guds Ånd der gør levende. Vi har ikke længere som i de fleste andre religioner som opdrager Loven og etisk adfærdsregulering længere - men vores opdrager er Kristus og her er det ikke et spørgsmål om hvad vi må og ikke må eller hvad vi skal/bør og ikke skal/bør - men at vi tager imod det Guds Nådes Kraftværk vi er i Kristus qua Gud Helligåndens vidunderlige forunderlige gerninger med os - Helligåndens Frugter og Helligåndens Gaver. Således er kristendommen fuldstændig koncentreret om vores vertikale retfærdighed direkte fra Gud (rette adfærd direkte fra Gud af - fra Helligånden) her finder vi de spontane suveræne livsytringer og vores skabende kreative næstekærlige ekspressionistiske Maslow'ske selvaktualisering.

At indse jeg har ret i min hypotese kræver blot at læse Rom 7 sidste halvdel + Rom 8 i sammenhæng.


Teologen svarede tilbage:

Hans-Kristian Hindkjær Tak for input. Jeg er helt med på, at kristendommen er en nådesreligion og ikke en lovreligion, men selv Jesus udfører adfærdsregulering, når han f.eks. siger "forlig dig med din broder" (Matthæusevangeliet) og "synd fra nu af ikke mere" (Johannesevangeliet). Der er efter min bedste overbevisning både etik og moral i kristendommen.


Hvortil jeg svarede:

Alice Aagaard ja desværre - netop det forhold har fuldstændig perveteret og ødelagt kristendommen - skygget for hvad kristendom er i sin essens. Ja syndefaldet at gnaske i Kundskabets træ om godt og ondt - er fortsat med kristendommen så det fuldstændig skygger for de Nye Skabninger vi er i Kristus og igennem Helligåndens vidunderlige forunderlige gerninger med os. Sålænge vi eller kristendommen fastholder den evindelige fokus på etik og moral - altså synd - kommer vi/den aldrig ud over stepperne og vi bliver stående i syndefaldet (i Rom 7 - evindelige uløselige moralske dilemmaer der ingen løsninger er på - på det etiske moralske niveau - vi skal hæve os over ondt og godt som Paulus så flot formår at sige det hvor han binder Rom 7 og 8 så smukt sammen). Vi må forstå Albert Schweitzer når han siger følgende:

Paulus har gjort en stor reformatorisk gerning ved sin lære om retfærdiggørelsen ved troen alene. Endnu større ting vil han udrette når hans Kristus-mystik, hans mystik om frelsen i Guds rige ved samfundet med Kristus, i fællesskabet med Kristus (Pauls ”i Kristus” mystik), bliver forstået, når engang den magt som ligger gemt i dette forhold begynder at udfolde sig. A. Schweitzer.

Det er nøjagtig der vi er nu eller burde være nu - ihvertfald Paul Tillich er der:

Paul Tillich skriver om "Systematic Theology": "the Paulinism of the present system is dependent on Paul's constructive doctrine of the New Creation in Christ".


Hvortil Teologen svarede:

Hans-Kristian Hindkjær Igen tak for input. Jeg tror ikke, vi er helt samme sted ... Men jeg skal tænke over det, du skriver. Det er altid interessant med nye vinkler.

Hvortil jeg svarede:

Alice Aagaard tusind tak fordi du fandt hvad jeg skrev "tankevækkende" - sjældent jeg får andre tilbagemeldinger end hovedrysten (så din fine anerkendelse faldt et tørt sted). Jeg præsenterede de samme tanker som jeg har udtrykt overfor dig for fantastiske Hune menighed - men jeg fik kun høje udbrud om vrøvl og især præsten var ved at falde ned af stolen. Men du har større rummelighed og overskud - igen tusind tak for det Alice.


Mange Kærlige Hilsner HansKrist
Seneste indlæg
Min ”religion”
af Arne Thomsen
27/04/2024 18:12
Tanker - idéer - visioner.
af Anonym
27/04/2024 10:20
Kommunikation på Trosfrihed.dk
af Anonym
27/04/2024 09:52
Vigtige præciseringer
af somo
27/04/2024 08:22
Lad os undersøge islam...
af ABC
23/04/2024 11:48
Nyheder fra DR
Ruslands industriproduktion stagnerer
27/04/2024 19:32
Danmark investerer i Ukraines forsvarsin..
27/04/2024 18:30
Selskab overvejer at lukke flyrute melle..
27/04/2024 17:05
Propalæstinensisk protestlejr opløst p..
27/04/2024 16:55
Store mængder kokain fundet i banankass..
27/04/2024 16:14
Nyheder fra Religion.dk