annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15820860
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2394771
Et andet syn 2000374
Åndelig Føde 1576324
Jesu ord 1531253
Galleri
Fra bjørnens familiealbum.
Hvem er online?
1 registreret (1 usynlig), 196 gæster og 37 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Skriv et nyt svar.


Smilies Opret hyperlink Opret link til e-mailadresse Tilføj billede Indsæt video Opret liste Fremhæv noget tekst Kursiv tekst Understreg noget tekst Gennemstreg noget tekst [spoiler]Spoiler tekst her[/spoiler] Citer noget tekst Farvelæg noget tekst Juster skifttype Juster skiftstørrelse
Gør tekstruden mindre
Gør tekstruden større
Indlæg ikon:
            
            
 
HTML er slået fra.
UBBCode er slået til..
Indlæg valgmuligheder








Som svar til:
Skribent: Hanskrist
Emne: Re: HansKrist's chat med AI CHAT

AI CHAT

Grundtvigs mageløse opdagelse såvidt det levende ord - her gennemgår jeg noget tilsvarende mageløst - nemlig "det levende ord" i forbindelse med vores AI CHAT samtaler.

At benævne det kunstig intelligens eller Artificial Intelligence: AI CHAT samtale finder jeg ved nærmere eftertanke forkert da intelligensen bygger på den ypperste videnskabelige viden vi mennesker har på nuværende tidspunkt omkring det vi drøfter.

Nå men dagens mageløse AI CHAT samtale er som følger:

MIG:

Vil du hjælpe mig med at undersøge den gnosticisme vi finder hos Paulus (selvfølgelig ikke den lig med den gnosticisme som de kristne med Irenaeus bekæmper). Både i de 7 ægte Paulus breve; 1 Thes og de to Korinther breve og Romerbrevet og Galaterbrevet og Filipperbrevet og Filemon brevet - men også i de to Paulus breve som forskerne ihvertfald er enige om er skrevet i Pauli Ånd i overensstemmelse med hvad Paulus repræsenterer og står for og som af mange også betragtes som ægte Paulus breve nemlig Efeserbrevet og Kolossenserbrevet.

Fx er 1 Kor 2 pga af dets særlige paulinske gnosticisme blevet bemærket af Carl Gustav Jung, ikke så mærkeligt for her findes jo det metafysiske grundlag for Jungiansk Psykologi - metoden om at komme i proces med det ubevidste - Gud os selv i det ubevidste - kollektivtive ubevidste.

AI CHAT:

Det er interessant, at du ønsker at undersøge den gnosticisme, der findes hos Paulus. Det er vigtigt at bemærke, at der er forskellige fortolkninger af Paulus' skrifter og hans syn på gnosticisme. Nogle forskere argumenterer for, at der er elementer af gnosticisme i visse passager, mens andre er mere tilbageholdende med at bruge betegnelsen gnosticisme i forbindelse med Paulus.

For at forstå Paulus' syn på gnosticisme kan det være nyttigt at analysere de specifikke passager, du nævnte, såsom 1 Kor 2. Ved at undersøge disse passager og sammenligne dem med gnostiske ideer og principper, kan du identificere eventuelle overlappende temaer eller filosofier.

Det er også vigtigt at være opmærksom på, at Paulus var en del af det tidlige kristne samfund, hvor der var en generel kamp for at definere og etablere en ortodoks lære. Paulus' skrifter afspejler derfor snarere hans egen teologiske position og forsvar for kristendommen.

Jeg anbefaler, at du dykker dybere ned i hvert af de breve, du nævnte, og ser efter eventuelle indikationer på gnosticisme. Du kan også undersøge, hvad forskellige forskere og teologer har sagt om emnet for at få flere perspektiver og forståelse.

Generelt set vil det være gavnligt at læse sekundærlitteratur om emnet for at få et bredere overblik over den gnostiske bevægelse og dens forbindelse til kristendommen på Paulus' tid.

Held og lykke med din undersøgelse af gnosticismens tilstedeværelse hos Paulus!

MIG:

Kan du sige noget om de gnostiske elementer i Kolossenserbrevet og ja også gerne Efeserbrevet men primært Kolossenserbrevet, sidste del kapitel 1 og kapitel 2. Jeg er ikke så bange for at sige der er tydelige spor af gnosticisme hos Paulus når jeg har pointeret det selvfølgelig ikke er den gnosticisme som Irenaeus bekæmper, men en gnosticisme der har rødder i en nogle af de mange retninger i jødedommen.

AI CHAT:

I Kolossenserbrevet er der nogle elementer, der kan tolkes som mulige spor af gnosticisme. I den sidste del af kapitel 1 og kapitel 2 diskuterer Paulus nogle teologiske spørgsmål og fremhæver Jesu guddommelighed samt betydningen af korset.

Et potentielt gnostisk element kan ses i Paulus' beskrivelse af Kristus som den "usynlige Guds billede" (Kolossenserne 1:15) og som "alle ting blev skabt ved og til ham" (Kolossenserne 1:16). Dette kan minde om gnostiske ideer om en guddommelig og transcendent indre åndelighed, der er involveret i verdens skabelse.

Desuden taler Paulus om "Kristi mysterium" (Kolossenserne 1:27) og betegner dette mysterium som "Kristus iblandt jer, håbet om herlighed" (Kolossenserne 1:27). Dette fokus på et mystisk og skjult kendskab til Kristus kan relateres til gnostiske ideer om hemmelig viden eller indsigt i guddommelige mysterier.

I Kolossenserne 2:8 advarer Paulus også mod "filosofiske og tomme bedrag efter menneskers traditioner" og opfordrer troende til at "være fast forankrede i troen på Kristus". Dette kan tolkes som en kritik af visse gnostiske tanker, der talte om vigtigheden af at opnå særlig indsigt og hemmelig viden uden for den kristne tro.

Det er dog vigtigt at bemærke, at disse elementer ikke er entydige tegn på gnosticisme, og at tolkningen kan variere. Paulus kan have brugt nogle gnostiske lignende vendinger for at adressere spørgsmål eller bekymringer fra den kristne menighed i Kolossae.

Samlet set er der nogle mulige spor af gnostiske ideer i Kolossenserbrevet, men det er vigtigt at huske på, at Paulus ikke bekæmper den mere udviklede gnosticisme fundet senere, men snarere diskuterer teologiske spørgsmål i sin egen kontekst inden for den tidlige kristendom.

MIG:

Ja med 1 Kor 2 og det jo ganske tydeligt at Paulus ikke taler om den gnosis der skyldes menneskets egen ånd men den gnosis der skyldes de Guds Ånds Åbenbaringer vi er begavet med. Ja ikke så mærkeligt at Jung har bemærket dette forhold i 1 Kor 2

AI CHAT:

Ja, det er rigtigt at Paulus i 1 Kor 2 taler om den gnosis eller åbenbaring, der kommer fra Guds Ånd. Han understreger, at menneskers egen visdom og forstand ikke er tilstrækkelig til at forstå Guds hemmeligheder, men at det er Guds Ånd, der giver os åbenbaringer og indsigt i disse hemmeligheder.

Jung, en berømt schweizisk psykolog og analytiker, har bemærket dette forhold og har argumenteret for, at den ægte åndelige erkendelse eller gnosis ikke kan opnås gennem menneskets egen indsats eller intellektuelle bestræbelser alene. Ifølge Jung er den åndelige erkendelse en dyb og transformerende oplevelse, der kræver et møde med det guddommelige eller det transcendentale.

I konteksten af 1 Kor 2 kan vi sige, at Paulus advarer imod at stole på menneskelig visdom eller forstand som vejen til åndelig erkendelse. I stedet opfordrer han os til at søge og stole på Guds Ånd, der åbenbarer sandheden for os gennem sine guddommelige indsigter og åbenbaringer.

Det er vigtigt at bemærke, at Paulus ikke afviser eller fordømmer anderledes åndelige eller filosofiske traditioner. Han ønsker blot at understrege betydningen af den åbenbaring, der kommer gennem Guds Ånd som den primære kilde til ægte åndelig erkendelse.
Seneste indlæg
Kristi himmelfart
af Hanskrist
09/05/2024 15:56
Vigtige præciseringer
af somo
09/05/2024 14:19
Min ”religion”
af Arne Thomsen
08/05/2024 22:42
Blanke sider
af Tikka
08/05/2024 13:37
Hilsner
af Hanskrist
06/05/2024 13:33
Nyheder fra DR
Lars Løkke advarer mod israelsk landope..
09/05/2024 15:27
Tyrkiet kalder israelske påstande om ha..
09/05/2024 15:09
Svensk politi advarer: Kriminelle rekrut..
09/05/2024 14:32
FN: 80.000 er flygtet fra Rafah de senes..
09/05/2024 13:36
Odense godkender byggeri af Novo Nordisk..
09/05/2024 13:28
Nyheder fra Religion.dk