annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15708519
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2383990
Et andet syn 1993248
Åndelig Føde 1530262
Jesu ord 1524789
Galleri
Nørresundby Rødhus
Hvem er online?
0 registrerede 473 gæster og 51 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Skriv et nyt svar.


Smilies Opret hyperlink Opret link til e-mailadresse Tilføj billede Indsæt video Opret liste Fremhæv noget tekst Kursiv tekst Understreg noget tekst Gennemstreg noget tekst [spoiler]Spoiler tekst her[/spoiler] Citer noget tekst Farvelæg noget tekst Juster skifttype Juster skiftstørrelse
Gør tekstruden mindre
Gør tekstruden større
Indlæg ikon:
            
            
 
HTML er slået fra.
UBBCode er slået til..
Indlæg valgmuligheder








Som svar til:
Skribent: Hanskrist
Emne: Re: Åh disse ÅBENBARINGER 🔥💕

The Polyvagale Theory såvidt ANS (Autonome Nervesystem) af Stephen Porges har været den helt store åbenbaring for mig. Se pædagogiske link om The Polyvagale Theory nederst/sidst.

Den gamle antagonistiske vippestangs princip enten sympathetic mode eller parasympathetic mode (der er hypoton) stemte ikke med mine erfaringer fra idræt og yoga og meditation og spiritualitet og vellykkelige familie og venskabs samvær. Der var simpelthen noget andet på spil end kun hypotone forhold i parasympathetic biologi mode.

Nemlig er parasympathetic mode ikke kun hypoton opdagede jeg - men det betød også at jeg kom på kant med utallige undervisere i yoga meditation og spiritualitet - ofte kom vi så meget i konflikt med hinanden at det ikke gav nogen mening at jeg forblev i en undervisning jeg ikke troede på rigtigheden i.

Jeg havde opdaget at parasympathetic mode var fyldt med spontanitet (de spontane suveræne livsytringer) fyldt med EKSTASE GLÆDE JUBEL og FLOW. Alt dette fandt jeg hos Paulus og ja fortalte mine egne erfaringer mig indenfor sport (idrætspræstationer) yoga meditation og spiritualitet og "vellykkelige familie liv" og "vellykkelige venskabs samvær".

Stadig var problemet læren om det Autonome Nervesystem som et antagonistisk vippestangs princip enten sympathetic biologi mode eller parasympathetic biologi mode der er hypoton.

Det stemte simpelthen ikke noget var galt og det betød fx at al new age mindfulness og yoga meditation undervisning var fyldt med principielle alvorlige misforståelser.

I mange år følte jeg mig alene og i opposition og stor oprør over hvor fejlagtigt new age psykologien underviste ud fra det Autonome Nervesystem som et antagonistisk vippestangs princip enten sympathetic biologi mode eller parasympathetic biologi mode der er hypoton.

Min trøst i disse år var Paulus og især kontinental europæiske mellemkrigstidens eksistentialisme om kreativitet - kreativ ekstase vores FLOW og magisk flow tilstande.

Jeg fandt Edgar Morin, Mihaly Csikszentmihalyi, Abraham Maslow, Nicolai Berdyaev, Paul Tillich med flere der alle støttede mig i at parasympathetic biologi mode ikke kun var hypotone.

Så for ca 10 år siden kom den helt store åbenbaring - nemlig The Polyvagale Theory såvidt ANS Autonome Nervesystem af Stephen Porges - endelig endelig kom en redegørelse og videnskabelig forståelse det Autonome Nervesystem som kunne forklare den min iagttagelse igennem flere årtier om at parasympathetic biologi mode ikke kun er hypotone - da den nyeste - evolution biologiske nyeste - del af parasympathetic biologi mode - ventral myelineseret smart vagus funktionerne er et brain face heart prosocialt system (vores sociale nervesystem) fyldt med de spontane suveræne livsytringer fyldt med EKSTASE JOY GLÆDE JUBEL og ENTUSIASME og MOTIVATION og ja er BILLEDE TÆNKNING.

Pludselig kunne den Paulinske KRISTUS SPIRITUALITET - den kristne spiritualitet af EKSTASE GLÆDE JUBEL SANG og MUSIK forestås ud fra den Polyvagale Theory såvidt ANS Autonome Nervesystem og IKON KRISTOLOGIENS TEOLOGI ligeså da vores evolution biologiske nyeste parasympathetic smart vagus funktioner er et "brain face heart" system - hvorfor personlighed og ANSIGT blev forklaret som det findes i IKON KRISTOLOGIENS TEOLOGI.

Hannah Arendt, som siger "Ingenting og ingen eksisterer i denne verden, hvis væren ikke forudsætter en beskuer" - selv det nyfødte barn har en medfødt interesse i ANSIGTER. Og giver vi ikke vores babyer personlig ANSIGTS KONTAKT risikerer de at død (eller at blive alvorlige kognitive retarderede) pga af manglende LIMBISK INSPIRATION og MOTIVATION - JUBEL HENRYKKELSE og STOR EKSTASE. Vi kender det fra "titte bøh" legen med helt små børn. Hvad er det vi ser her i denne store EKSTASE HENRYKKELSE HØJSPÆNDTE SITUATION - jo det er parasympathetic ventral smart (myelineseret) vagus funktionerne et "brain face heart" prosocialt system i fuld udfoldelse og her er intet hypotont herover - tværtimod må vi sige.

Hvilke praktiske konsekvenser har det fx for elite atleterne - jo at den bedste RECOVERY og RESTITUTION ikke nødvendigvis foregår i en hypoton tilstand og det fordi vores parasympathetic smart vagus funktioner beroende på et brain face heart prosocialt system er fyldt med SPÆNDING - fyldt med SPONTANITET JUBEL og EKSTASE GLÆDE - ja EKSTATISKE FLOW tilstande og nøjagtig her foregår den helt store RECOVERY og RESTITUTION for en elite atlet. Så elite atleterne RESTITUERER altså ikke bedst i asketiske hypotone kedelige tilstande med sig selv men ved at leve som alle andre mennesker sammen med alle andre mennesker.

Jeg opdagede forholdet det første år jeg kørte cykelløb - hvor jeg vandt 2 enkeltstart og 3 samlet start. Begge enkeltstarter blev vundet en uge efter at jeg havde været på en uges lejr med henholdsvis skolen (realskolen) og camping med familien - altså det sociale havde i ugen optil fyldt maksimalt og sådan var det også med de tre samlede starter jeg vandt - for alle tre gjaldt at jeg var i bus med mange atleter op til racet hvor igen den sociale JUBEL og SPONTANITET EKSTASE GLÆDE og LIVLIGE KOMMUNIKATION var altdominerende.

Hvis jeg om lørdagen sagde ja til at ville med på arbejde jamen så vandt jeg om søndagen. At være social og som alle andre frem for en livsfornægtende asket med benene opad viste sig at være optimale forberedelse og optakt til konkurrence. Altsammen det forklares ud fra den vores parasympathetic smart vagus sociale nervesystem vi bærer rundt på - at her foregår ofte en suveræn - den mest optimale RESTITUTION og RECOVERY.

Polyvagal Theory Explained VIDEO


Trauma and the Nervous System - Polyvagal Perspective


Polyvagal Intro
Seneste indlæg
Min ”religion”
af Hanskrist
28/04/2024 02:48
Tanker - idéer - visioner.
af Anonym
27/04/2024 10:20
Kommunikation på Trosfrihed.dk
af Anonym
27/04/2024 09:52
Vigtige præciseringer
af somo
27/04/2024 08:22
Lad os undersøge islam...
af ABC
23/04/2024 11:48
Nyheder fra DR
400 ton nødhjælp er på vej med skib t..
28/04/2024 09:18
Lun søndag ender i tordenvejr
28/04/2024 08:34
To personer er fundet døde i Esrum Sø
28/04/2024 08:30
Russiske journalister varetægtsfængsle..
28/04/2024 08:23
Ny portugisisk regering undsiger præsid..
28/04/2024 03:57
Nyheder fra Religion.dk