annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 20959472
Åndelig Føde 2726320
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2646563
Så er der linet op... 1981641
Jesu ord 1677655
Galleri
Rødhus strand efterår
Hvem er online?
0 registrerede 2538 gæster og 641 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Skriv et nyt svar.


Smilies Opret hyperlink Opret link til e-mailadresse Tilføj billede Indsæt video Opret liste Fremhæv noget tekst Kursiv tekst Understreg noget tekst Gennemstreg noget tekst [spoiler]Spoiler tekst her[/spoiler] Citer noget tekst Farvelæg noget tekst Juster skifttype Juster skiftstørrelse
Gør tekstruden mindre
Gør tekstruden større
Indlæg ikon:
            
            
 
HTML er slået fra.
UBBCode er slået til..
Indlæg valgmuligheder








Som svar til:
Skribent: Tikka
Emne: Re: En tanke

Indsendt af: Arne Thomsen

Du stiller spørgsmålet:
Citat:
Er det bevidstheden der er ånd?
Mit svar:
Det tror jeg ikke. Jeg tror ånd er noget langt højere.
Du påstår:
Citat:
Dog mennesket fødes jo ikke med guds ånd – Helligånden ... denne frie gave skal der bedes om i Jesu navn.
Min replik:
Dermed udelukker du jo alle ikke kristne - måske med undtagelse af muslimerne, der jo opfatter Jesus som en stor profet.

Det tror jeg ikke. Jeg tror ånd er noget langt højere.

- Hvordan højere? … kan guds ånd blive højere end hans bevidsthed?


Dermed udelukker du jo alle ikke kristne - måske med undtagelse af muslimerne, der jo opfatter Jesus som en stor profet.

- Bibelen forkynder, at gud skaberen er den eneste sande gud, så de der tror noget andet, er stadig resultatet af han skaberværk – så hvis alle havde Helligånden – var født med den - ville menneskene vel alle gøre guds vilje – men mister derved egen frie vilje, med mindre man gør guds vilje af kærlighed …

Kan man sige Adam og Eva ikke havde kærlighed til gud, eller de måske blot ikke påskønnede den. For kærligheden kommer jo fra gud ...

Når mennesket er skabt i guds billede og flest ikke kan leve i kærlighed – gud er kærlighed siger bibelen – så genspejler mennesket jo ikke guds billede og kan ej heller være født med Helligånden - for så havde Adam og Eva vel ikke syndet … selv om det er guds ånd - Helligånden - som har givet mennesket livet.

Måske det blot betyder at vi er skabt i og til kærlighed …

… men guds kærlighed rækker jo kun så længe man adlyder.

Adam og Eva blev bortvist, da de fulgte deres egen vilje og begær.


Så hvad betyder det, når bibelen siger at mennesket er skabt i guds billede?

***
Seneste indlæg
Bevidsthed - Tro - Kærlighed
af Arne Thomsen
20/06/2026 17:59
Ved du hvorfor?
af somo
18/06/2026 08:05
Verdens Væren
af Arne Thomsen
31/05/2026 15:37
Hvad sker der i disse dage?
af somo
25/05/2026 16:33
Denne flygtige Verden
af Arne Thomsen
25/05/2026 12:12
Nyheder fra DR
Ryanair vil 'modvilligt' droppe afgift, ..
25/06/2026 15:41
Lokaltog kører med færre tog sommeren ..
25/06/2026 15:21
20-årig mand er varetægtsfængslet i f..
25/06/2026 12:53
Politiet fremlægger drone-efterforsknin..
25/06/2026 10:44
25 på danskerlisten i Venezuela
25/06/2026 09:40
Nyheder fra kristeligt-dagblad.dk
David Clayton-Thomas fra bandet Blood, S..
25/06/2026 15:29
Ung mand satte ild til skraldespande og ..
25/06/2026 15:10
En mand er død i en arbejdsulykke på h..
25/06/2026 15:01
USA's højesteret åbner for udvisninger..
25/06/2026 15:01
Meget høj brandfare i det meste af land..
25/06/2026 14:26