annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15682432
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2381824
Et andet syn 1991490
Åndelig Føde 1524000
Jesu ord 1523295
Galleri
Folkemødet 2013
Hvem er online?
1 registreret Arne Thomsen 186 gæster og 176 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Skriv et nyt svar.


Smilies Opret hyperlink Opret link til e-mailadresse Tilføj billede Indsæt video Opret liste Fremhæv noget tekst Kursiv tekst Understreg noget tekst Gennemstreg noget tekst [spoiler]Spoiler tekst her[/spoiler] Citer noget tekst Farvelæg noget tekst Juster skifttype Juster skiftstørrelse
Gør tekstruden mindre
Gør tekstruden større
Indlæg ikon:
            
            
 
HTML er slået fra.
UBBCode er slået til..
Indlæg valgmuligheder








Som svar til:
Skribent: Hanskrist
Emne: Re: Hvad HansKrist dog skriver på facebook

I go' morgen Danmark snakker de om hvorvidt Kim Larsen er/var på højde med H C Andersen og Søren Kierkegaard.

Kim Larsen og Troels Kløvedal (der er ved at forlade os) er af langt større betydning end Søren Kierkegaard.

Deres eksistentialistiske betydning for folk (folkesjælen og folkets mod på eksistens (mod til livet)) overgår Søren Kierkegaard's så massivt at Kierkegaard er en parentes. Også fordi Kierkegaard vrøvler og der bliver kogt suppe på ham, men der er intet kød på ham Søren Kierkegaard ved siden af Kim og Troels, der formår inkarnationen = den ny skabelse.

Så længe man kan få 12 på universitetet ved at skrive intetsigende opgaver og specialer i Kierkegaard burde jeg selvfølgelig ikke skrive sandheden som jeg gør, for jeg får ørerne i maskinen.

Kim og Troels overgår endda Sartre i betydning.

Men som Stine Bosse sagde (uden at Sartre overhovedet var nævnt), det vil fremtiden afgøre.

Dog har fremtiden ikke altid ret.

-0-0-0-0-

Herefter følger de kriterier vi skal dømme ud fra, Søren Kierkegaard, H C Andersen og Kim Larsen og Troels Kløvedal:

1):

Det skal ske derefter:
Jeg vil udgyde min ånd
over alle mennesker.
Jeres sønner og døtre skal profetere,
jeres gamle skal have drømme,
jeres unge skal se syner.
Selv over jeres trælle og trælkvinder
vil jeg udgyde min ånd i de dage. Joel 3, 1 - 2.

2):

Paulus: Undervis og forman med al visdom hinanden med salmer, hymner og åndelige sange, syng med tak i jeres hjerte til Gud.

Paulus: lad jer fylde af Ånden, tal til hinanden med salmer, hymner og åndelige sange, syng og spil af hjertet for Herren.

3):

Er nogen i Kristus er han/hun en ny skabning. Udstyret som de er med Helligåndens kreative ekstatiske begejstrings struktur.

På disse kriterier skal vi fælde vores dom. Og gør vi dette bemærker vi at Kim Larsen og Troels Kløvedal de overgår Kierkegaard og Sartre i eksistentialistisk betydning.

Det de har bibragt folkesjælen af livsmod og gåpåmod, til at træde i eksistens og karakter, modet til at participere i eksistensen usikre og svære ikke entydige vilkår er af bibelske dimensioner. De er tæt på Karl Marx, den største repræsentant for eksistentialismen siden Paulus og urkristendommen.

Et andet kriterie er inkarnationen som jeg nævnte ovenfor. Kim Larsen og Troels Kløvedal er af kød og blod og de går os i blodet og tar os i kødet hvor vores hormonier og symfonier af drømme befinder sig. Kierkegaard og Sartre er abstrakte teoretiker der godt nok kredser om vores eksistens, men kun Sartre af de to formår at få sagt noget af betydning, men det er stadig teoretisk, det går os til hovedet, der går os ikke i blodet og der er ikke kød på.

Hvad med H C Andersen?

Ja hvad med Hans-Christian?

Og vores nye Hans-Kristian?

Pjat til side.

H C Andersen og Kim Larsen og Troels Kløvedal de rangerer langt langt højere end Kierkegaard og Sartre og det gør de fordi de rammer folkesjælen, os i hjertekulen, de taler til hjertet på os, vores eksistentielle cor - center - vores kreative drømme psykologi. Igen Kierkegaard og Sartre taler til vores intellekt og dette er ligegyldigt, det er som Luther siger:

"det er menneskeligt tankespind, som er uden virkning på hjertets grund" .

Tro er ikke den menneskelige indbildning eller drøm, som nogle anser for at være tro. At nogle opfatter forholdene sådan, skyldes at når de hører evangeliet, så farer de løs og frembringer ved egen kraft en tanke i hjertet: ”jeg tror”. Dette holder de så for at være en ret tro; men det er menneskeligt tankespind, som er uden virkning på hjertets grund. Derfor virker den heller intet, og det følger ingen forbedring, ny skabelse deraf.
Tro derimod er et guddommeligt værk i os, som forvandler og føder os på ny ud af Gud. Den døder den gamle Adam, og gør os af hjerte, sind, tanker og alle kræfter til helt andre mennesker.
Oh, troen er i sit væsen en så levende, skabende, virkende og mægtig ting, at det er umuligt, at den ikke uafladeligt gør godt. Den spørger heller ikke, om der er gode gerninger at gøre, men inden man når at spørge, har den gjort dem og er altid virksom. Citat slut (hentet fra luthers fortale til Romerbrevet).

-0-0-0-0-

At vi danskere er så blege skyldes Kierkegaard og at vi har fået lidt kulør i ansigtet på kinderne skyldes Kim Larsen og Troels Kløvedal.

At vi har fået melodi at vi synger spiller og fløjter igen skyldes vores troubadour.

Og Troels har vist os at det himmelske er at finde i det jordiske. Mere Paulus og Karl Marx, mere eksistentialistisk konkret kan tingene ikke blive.

-0-0-0-0-0-

Uanset om det ikke var Kierkegaard og Sartre's intentioner at skabe fortvivlelse så var det hvad de blev ophavsmænd til (men korrigeret korrekt af A Maslow og Rollo May mfl). Tvivl er okay, men fortvivlelsen må vi undgå.

Tvivl forhindrer ikke vores mod på at være aktive kreative participerende, ja tvivl er også en sund ledsager i forbindelse vores engagement. Men i fortvivlelsen går vi til grunde i os selv og formår ikke gennem aktiv kreativ participation og engagement under eksistensens usikre bestemmelse at føje noget NYT aldrig set før til vores eksistens og essens (Schelling Berdyaev Tillich Sartre og HansKrist (epigenetik)).

New Age buddhismen og mindfulness er den gennemførte fortvivlelse. Her er al mod til eksistens opgivet i god overensstemmelse med buddhismens lære og dens angst for vores affektliv, vores kreative ekstatiske begejstrings struktur. Også derfor R Steiner vurderer Paulus at være på det højeste stadie såvidt menneskets Spiritualitet, langt længere fremme end den Østens filosofi og religion som Steiner ellers så flittigt trækker på.



-0-0-0-0-

Hvad er der sket med dig HansKrist?

Du taler enkelt klart og smukt om tingene pludselig

Det du skriver er ikke gold abstrakt intetsigende menneskelig tankespind længere

Har du opgivet den akademiske intellektuelle bluff virkelighed - hvor de fodrer hinanden indbyrdes og intet overhovedet formår at få sagt af betydning der flytter noget = formår at skabe NYT LIV
Seneste indlæg
Min ”religion”
af Arne Thomsen
24/04/2024 13:35
Vigtige præciseringer
af somo
23/04/2024 14:04
Kom op på bjerget...
af ABC
23/04/2024 13:13
Tanker - idéer - visioner.
af Hanskrist
23/04/2024 11:55
Lad os undersøge islam...
af ABC
23/04/2024 11:48
Nyheder fra DR
To anholdt og mistænkt for drab på to ..
24/04/2024 14:32
Dansk Erhverv om nye pantregler i EU: De..
24/04/2024 14:14
Terrorsigtede skal blive i deres celler ..
24/04/2024 14:13
27-årig mand varetægtsfængslet for ov..
24/04/2024 13:34
Skattestyrelsen: Hvem ejer disse 13,6 mi..
24/04/2024 13:18
Nyheder fra Religion.dk