annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15654256
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2379837
Et andet syn 1989249
Jesu ord 1522326
Åndelig Føde 1513299
Galleri
Anholdelsen i haven
Hvem er online?
4 registrerede ABC, somo, Diana, Arne Thomsen 322 gæster og 52 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Skriv et nyt svar.


Smilies Opret hyperlink Opret link til e-mailadresse Tilføj billede Indsæt video Opret liste Fremhæv noget tekst Kursiv tekst Understreg noget tekst Gennemstreg noget tekst [spoiler]Spoiler tekst her[/spoiler] Citer noget tekst Farvelæg noget tekst Juster skifttype Juster skiftstørrelse
Gør tekstruden mindre
Gør tekstruden større
Indlæg ikon:
            
            
 
HTML er slået fra.
UBBCode er slået til..
Indlæg valgmuligheder








Som svar til:
Skribent: Hanskrist
Emne: Re: Hvad HansKrist dog skriver på facebook

Så var der historien om manden der hele sit liv, hver gang han var faret vild på sin vej her i livet, konstant var blevet mødt med nøjagtig det samme råd, du skal op at køre igen og så bare fremad. I over 40 år fik han dette råd og 62 år gammel opdager han at det gode råd om at komme op på hesten igen, op at køre igen og se at komme fremad kun gælder hvis man befinder sig på den rigtige vej, er på rette spor, på den rigtige kurs her i livet. Er et menneske dette, på sin rette vej og kurs her i livet, gælder uden tvivl rådet om at komme op på hesten igen, op at køre igen, for at bevæge sig fremad her i livet, men er et menneske ikke dette vil det kunne få katastrofale følger at lytte til dette det mest almene udbredte råd der findes, ja det vil fuldstændig kunne ruinere et menneske.

At vende om og køre tilbage er jo også at være fremadrettet og at køre fremad, for der er jo ingen der siger at man skal køre tilbage baglæns i bakgear.

Alle veje fører ikke til Rom, men der er dog nok rigtig mange forskellige veje vi kan vælge der fører til Rom.

Hvad skal du i Rom Hans? Besøge Skt Peter's efterfølger Pave Frans?

Og iøvrigt er den by Rom der tales om jo ikke en by der i forvejen er bygget op, men den by Rom du selv skal bygge op, og det er i den sammenhæng vi siger at Rom ikke bliver bygget på en dag.

At vende skuden, bilen, og køre tilbage til hvor man kom fra må vi huske (om vi ikke gør det i bakgear) stadig er at være fremadrettet og at køre fremad. Selv om vi har været på strækningen før har vi aldrig set det fra det omvendte perspektiv.

For nogle mennesker er en omvendelse (vende om, omvending kursen) lykken og det rigtige at gøre. Vi taler med Paulus, William James og Harald Høffding om de genfødte og tvefødte naturer her i livet. Her må vi huske på at harmoniske enfødte naturer vil have meget svært ved at sætte sig ind i de tvefødte naturers problemstillinger. Som min far altid sagde, nogle mennesker er nærmest fra fødslen havnet på deres rette hylde og andre vil som dig Hans have de største vanskeligheder med at finde din den rette hylde her i livet.

Jamen mand du har jo været på din rette hylde her i livet! Ja to tre år ca var jeg på min rette hylde (tak Skt Peter, du gav mig i det mindste to tre lykkelige år). Faldt du så som en alt for tung solsorteunge ned fra hylden som disse falder ud af reden før de kan flyve?

At give op, at opgive, i forbindelse en omvendelse som Paulus på sin vej til Damaskus er de tvefødte naturers skæbne og livsvisdom og enfødte naturer vil have svært ved helt at forstå hvad der her er på tale. Desværre mangler også psykologien og psykiatrien i vore dage forståelse for de tvefødte eksistentielle dilemma her i livet, hvilket er en af grundene til at mange mennesker fastholdes kronisk i et liv med store psykiske vanskeligheder såvel som i misbrug. Også derfor må psykologien og psykiatrien se måbende til fra sidelinjen når de tvefødte religiøse omvendelses samfund med lethed, endda uden psykofarmaka og terapi, magter at få misbrugere og mennesker med kronisk ondt i livet, på retkøl igen. Vi ser dette mest udtalt i Guds eget land USA, hvor der ikke findes den samme religionsforskrækkelse som her i gamle ateistiske Europa.

Psykiatrien og moderne videnskabelig psykologi siger at den frie vilje og moralsk ansvarlighed eksisterer ikke.

Heroverfor påstår Paulus (Rom sidste halvdel kapitel 7 og hele kapitel 8 ) og mellemkrigstidens kontinental europæisk eksistentialisme og teologi at mennesket har en fri vilje og er moralsk ansvarlig overfor Gud sig SELV her i livet, og at en omvendelse til KRISTUS = "Livets Åndelige Sandheder og Lovmæssigheder" gives alle mennesker som en mulighed de kan vælge som moralsk ansvarlige frie væsner at tage imod.

Jo ældre jeg bliver jeg kan se at Gud i KRISTUS og KRISTUS i Gud, Gud i mennesket og mennesket i Gud, nok fylder verden med større HEALING POWER end moderne videnskabelig psykiatri og psykologi, som nægter at anerkende den frie vilje og moralske ansvarlighed.

Det er mig stadig en gåde at psykiatrien og psykologien ikke opererer med de to vigtigste instanser i et menneskes liv, GUD og SAMVITTIGHEDEN der fordrer en FRI VILJE.

Hvordan ind i helvede kan man(d) lege psykolog og psykiater uden at have forstået den religiøse spirituelle dimension der gælder et menneskers liv? Det fatter jeg ikke en brik af. Og hvordan kan psykiatrien og psykologien forkaste mellemkrigstidens kontinental europæiske eksistentialisme og teologi, nok kronen på værket i al moderne filosofi. Jeg er godt klar over at denne forkastelse er foregået i blind tiltro til en forkert naturvidenskabelig forståelse mennesket. Og at når man ikke kan finde samvittigheden og GUD og den frie vilje nogen steder når man(d) undersøger hjernen, ja så eksisterer disse instanser ikke. Dette passer som fod i hose med at de fremmeste hjerneforskere er tilhænger af new age buddhismen såvel som de i deres unge dage har eksperimenteret med stoffer hvorfor de totalt afviser den vestlige spiritualitet eksistentialismen, der råder over eller opererer med de tre instanser GUD, SAMVITTIGHEDEN og den FRI VILJE, som new age mindfulness buddhisme bevægelsen, der totalt dominerer moderne neurovidenskab nægter at anerkende.

Hans, hvis hvad du skriver er korrekt er det jo alle mennesker i en hel epoke af menneskehedens historie, der har misforstået de her ting du taler om. Jamen det er det også og kun fremtidige generationer vil kunne råde bod på vores uforstand de her spørgsmål.

-0-0-0-0-

Nu har jeg undret mig over at der i de to sidste måneder ikke har været tøj at finde i min vasketøjskurv. Mysteriet kunne jeg selvfølgelig lade være med at finde en forklaring på da det jo egentligt er meget bekvemt ikke at have tøj at skulle vaske.

Men i håb om at en sexet au pair pige som en anden engel udenom min viden skulle være flyttet ind jeg iværksatte alligevel en større undersøgelse gåden mysteriet om hvorfor min vasketøjskurv nu havde været uden tøj i et par måneder.

Vi var lige ved at opgive at finde forklaringen, men så opdagede drengen at manden her nu siden maj havde gået i nøjagtig det samme tøj fra yderst til inderst.

Hvordan kunne sådan noget da hænde for manden?

Jo en morgen på vej til bageren mødte jeg nabokonen og hun udbryder "nej Hans, hvor ser du godt ud i dag, det tøj klær dig helt fantastisk". Selv om jeg allerede næsten havde besteget min cykel, måtte jeg stille den igen og jeg for op i lejligheden og gik model foran det store spejl så lang tid at da jeg endelig nåede bageren var der ikke flere håndværkere tilbage, men hvad gjorde det når bagerjomfruen forsatte hvor nabokonen slap, "hvor ser du ellers godt ud i dag Hans".

Da jeg kom hjem var jeg svimmel af lykke og min verden har stået stille lige siden.

Endelig langt om længe havde jeg fundet mig selv og min stil, ganske vist som ved et sjovt tilfælde, træf.

Og for ikke igen at gå vild i tøjvalg og tøjstil jeg tog den beslutning med mig selv at nu var det problem løst en gang for alle dersom jeg ikke eksperimenterede mere. Så det var altså forklaringen på din tomme vasketøjskurv hen over sommeren?

Nu husker jeg at min mor har fortalt mig at jeg som lille dreng havde et par spejder ruskind og fløjs korte bukser jeg absolut ville have på hver dag, hvilket medførte at jeg den vinter stod på skøjter i korte bukser og kom til juletræsdans i korte bukser.

Er der også her i dag tale om korte bukser?

JA!

Så er det sgu da dine stænger nabokonen og bagerjomfruen er faldet for Hans.

Du kunne jo prøve at skifte til kort nederdel den dag du vasker det tøj du har haft på her hele sommeren. Du profiterer åbenbart, som de fleste piger og visse kvinder også gør det, ved at vise dine stænger frem.
Seneste indlæg
Vigtige præciseringer
af ABC
19/04/2024 13:28
Vigtige præciseringer
af somo
19/04/2024 11:40
Kom op på bjerget...
af ABC
19/04/2024 10:33
Lad os undersøge islam...
af ABC
18/04/2024 16:13
Tanker - idéer - visioner.
af Tikka
18/04/2024 15:58
Nyheder fra DR
Stormagter klar til at bruge indefrosne ..
19/04/2024 13:10
Rektor er 'utrolig skuffet og ærgerlig'..
19/04/2024 13:05
Skandaleramt stutteri endte på tvangsau..
19/04/2024 13:04
G7-landene opfordrer i en fælles erklæ..
19/04/2024 12:48
Lars Løkke Rasmussen om morgenens udvik..
19/04/2024 11:49
Nyheder fra Religion.dk