annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15689000
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2382330
Et andet syn 1991925
Åndelig Føde 1525772
Jesu ord 1523544
Galleri
Paul Tillich
Hvem er online?
3 registrerede Hanskrist, ABC ,(1 usynlig), 428 gæster og 126 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Skriv et nyt svar.


Smilies Opret hyperlink Opret link til e-mailadresse Tilføj billede Indsæt video Opret liste Fremhæv noget tekst Kursiv tekst Understreg noget tekst Gennemstreg noget tekst [spoiler]Spoiler tekst her[/spoiler] Citer noget tekst Farvelæg noget tekst Juster skifttype Juster skiftstørrelse
Gør tekstruden mindre
Gør tekstruden større
Indlæg ikon:
            
            
 
HTML er slået fra.
UBBCode er slået til..
Indlæg valgmuligheder








Som svar til:
Skribent: Hanskrist
Emne: Re: Hvad HansKrist dog skriver på facebook

Manddag

Manddagshumør.

Nullermænd og Hansemænd.

Jeg tænker derfor er jeg.

Descartes berømte formulering, som ihvertfald gælder alle mænd (Hansemænd) og nej Hansemænd er ikke helt det samme som Nullermænd selv om der kan være visse ligheder (ja de er ikke i høj kurs hos kvinderne (nej Nullermænd er ikke, men det er da godt nok min erfaring at Nullermand er yderst populær hos de fleste kvinder))).

Jeg elsker derfor er jeg.

Emmanuel Mounier og Emmanuel Macron's formulering og her har vi ihvertfald også fået kvinderne med, men sørme også alle dyrene. Er det ikke lidt morsomt at i samme øjeblik vores definition omfatter kvinderne, så får vi også alle dyr med?

Nu tror jeg lige du skal passe lidt på med hvad du skriver Nullermand.

Hvorfor er der så mange Nullermænd i verden? Så mange Hansemænd?

Nå tilbage på sporet:

Vi har:

Jeg tænker derfor er jeg

Vi har:

Jeg elsker derfor er jeg

Og rent bibelsk har vi:

Jeg ånder derfor er jeg

Og i mental hygiejnisk Freudiansk forstand har vi:

Jeg lugter derfor er jeg (jeg snuser og lugter derfor er jeg)

Sådan bliver vi taget ved næsen af kemi og molekyler i omløb og den dag vi mister vores lugtesans, ikke længere reagerer på duften af hunnen eller hannen i vores liv, er vi ikke mere, i freudiansk og indiansk forstand.

Vi må aldrig blive lugtløse og duftløse for så dør vi i en eller anden forstand, så er vi ikke mere. Så så rolig nu du sanselige Hansemand.

Nå tilbage på sporet:

Diætisten ville sige:

Jeg spiser derfor er jeg.

Og alkoholikeren ville sige:

Jeg drikker derfor er jeg.

Og Jonna ville sige:

Jeg danser derfor er jeg.

Hvem er Jonna? En eks eller en heks? En Eva dansemus!

Og Hans-Kristian Hindkjær ville sige:

Jeg er på facebook derfor er jeg.

Eller er det mere med dig:

Jeg løber derfor er jeg

Eller rettere:

Jeg løber, flygter, væk og fra, "ansvar og alt og alle", derfor er jeg ikke mere

-0-0-0-0-

Så så, nu ikke så flabet.

Jamen Hans, uden ord, hvad eller hvem ville du så være? Ingenting og ingen, ikke nogen.

Så sandelig, i begyndelsen var ORDET der, og ORDET var GUDS, og det tog bolig i Hansemand.

Så forstår godt du er så glad for Descartes:

Jeg tænker derfor er jeg.

Og for uden ord ville nogen nævneværdig tænkning næppe kunne finde sted.

Uden ord ville menneskets gennemsnits levealder være et sted mellem 30 og de 40 år. Det er ordene (at vi er sproglige væsner og dermed tænkende væsner) der kaster os op imod en gennemsnits levealder der mere og mere nærmer sig de 100 år.

At det forholder sig således er i nøje overensstemmelse med bibelen og den bibelske visdom (bogen er korrekt forstået fyldt med dyb visdom).

Der er intet som ord, dette at vi har ordet, og kan snakke med hinanden om tingene, kan have en snak med hinanden om tingene, der giver os så meget sundhed og høj levealder.

ORDET fra GUD: KRISTUS er vores frelser og læge, lægedom her i livet. Ordene og tankerne fra Gud læger alle menneskets sygdomme.

Taler Gud til dig Hans? Ja Gud taler og tiltaler mig. Jeg finder Gud meget tiltalende. Talende til mig. Første gang jeg mødte (hørte om) ham Jesus som barn jeg forstod straks al hans ævle bævlen eller snakken (bønslivet), med sin himmelske Gud Fader, for sådan var mit liv da også. Så havde lidt svært ved at forstå det usædvanlige i forholdet. Okay du forstår det med Faderen og Sønnen (menneskesønnen), forstår du også det med Helligånden? Ja! Helligånden er Guds tilstedeværelse i vores liv i forbindelse vores kreative glædesfyldte ekstatiske, noumenal spontane, begejstringsstruktur (vores ENTUSIASME, vores i Gud Væren) altså lig med at vi er drevet af Ånden eller Ånden er over os (vi er ekstatisk optaget af Gud og Guds ideer, motiver og arketyper, urbilleder (det og ja de Guds Billeder og motiver eller arketyper vi er skabt i og til at iklæde os og give form gennem vores kreative karismatiske udtryksfuldhed (selvaktualisering Maslowsk))). Helligåndens epoke er at vi mennesker svarer Gud gennem denne vores kreativitet som er så rigt udbredt i den sekulære vestlige kultur.

Hvor svært kan det være spørger jeg altid præsterne om, der har med at forvirre folk med tonsvis af overtro fremfor at gå rask lige til sagen og fortælle og forklare tingene så de er til at forstå for hvide og sorte mennesker.

-0-0-0-

Et sjovt eksempel på hvor meget ord betyder for mig:

I forbindelse det der elskovs mand kvinde noget, der ville jeg lige guide min bedre halvdel, og jeg fortalte hende at hun skulle hviske mig i øret at hun elskede mig og så ville hun virkelig kunne få mig op at ringe. Hun svarer, "jamen jeg elsker dig jo ikke Hans", nej men søde skat, dette er fuldstændig irrelevant, min hjerne kan ikke kende forskel på om du taler sandt eller lyver, det virker lige godt.

-0-0-0-0-0-

Ord ord ord og atter ord.

Snak, alt for meget snakken Hans og så her på en blå manddag.

Vi vil se handling.

Vis os hvad du dur til.

Du kan ikke blive ved med at snakke dig fra alting.

Vis os hvem du har nedlagt. Vis os dit bytte, byttedyr, din succes, kvinden fx, der ikke kunne stå for dig og faldt for dig.

Vis os dine pokaler. Dit pokalskab.

Eller hold din kæft mand
Seneste indlæg
Min ”religion”
af Hanskrist
25/04/2024 13:02
Kom op på bjerget...
af ABC
25/04/2024 10:42
Tanker - idéer - visioner.
af Arne Thomsen
24/04/2024 22:52
Vigtige præciseringer
af somo
23/04/2024 14:04
Lad os undersøge islam...
af ABC
23/04/2024 11:48
Nyheder fra DR
Spis en bønne-brownie eller tag cyklen ..
25/04/2024 13:14
Nu svinger vingerne i Asiens største vi..
25/04/2024 12:38
Den svenske kronprinsesse starter på of..
25/04/2024 12:03
Beredskab er nu i normal drift: 'Børsen..
25/04/2024 11:56
Politisk ordfører går i rette med krit..
25/04/2024 11:11
Nyheder fra Religion.dk