annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15713427
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2384425
Et andet syn 1993640
Åndelig Føde 1531563
Jesu ord 1526022
Galleri
Vinter Nytårs Løbehilsner fra Nordjylland
Hvem er online?
1 registreret Arne Thomsen 523 gæster og 47 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Skriv et nyt svar.


Smilies Opret hyperlink Opret link til e-mailadresse Tilføj billede Indsæt video Opret liste Fremhæv noget tekst Kursiv tekst Understreg noget tekst Gennemstreg noget tekst [spoiler]Spoiler tekst her[/spoiler] Citer noget tekst Farvelæg noget tekst Juster skifttype Juster skiftstørrelse
Gør tekstruden mindre
Gør tekstruden større
Indlæg ikon:
            
            
 
HTML er slået fra.
UBBCode er slået til..
Indlæg valgmuligheder








Som svar til:
Skribent: ole bjørn
Emne: Re: ORD ER IKKE EVIGE.

Kære Kristian.

Trist at se en begavet og filosofi-interesseret debattør henvise til Wikipedia som en slags sandhedsvidne, ovenikøbet for at støtte en kværulant.

Filosofiens Hvem-hvad-hvor oversætter rimeligt korrekt ordet sophia til kyndighed, og oversætter det sammensatte ord filosofi med; Kærlighed til viden og visdom.

I Dictionary of English Etymology tager man udgangspunkt i alle de afledte betegnelser på græsk, philosophos = loving knowledge, sophia = skill, sophist = skillful man, also teacher of arts for money.

Websters Unabridged Dictionary oversætter philosophy til Love for knowledge and wisdom, og på amerikanske universiteter kaldes en 2-års studerende for sophomore, hvilket signalerer at han/hun er mere vidende end en freshman, men næppe klog nok til at kalde sig vis.

Ser man i forskellige danske leksika definerer nogle af dem filosofi som kærlighed til viden og andre med kærlighed til visdom. De mest gennemarbejdede oversætter det til kærlighed til viden og visdom.

Det var samme forklaring jeg for mange år siden fik af en græsk filolog, da jeg undrede mig over forskellen i definitionerne. Grækerne brugte ordet sophia om alle, der havde større viden end andre på et eller andet område. Der findes ikke noget adækvat dansk ord.

Vi må jo ønske Arne Thomsen tillykke. Endnu engang er det lykkedes ham med stædigt kværulanteri at forurene en saglig debat med uvedkommende ordkløveri og mistænkeliggørelse af min viden, uden at komme med den mindste form for argumentation, endsige indlæg af filosofisk karakter.

Den historiske oprindelse af ordet har intet at gøre med, hvordan ordet anvendes i dag. Nu defineres filosofi som læren om tænkning eller en tilsvarende formulering, og det er noget ganske andet end Arne Thomsens kærlighed til uvidenhed som hans indlæg her i denne tråd synes at understrege.

Mvh

Ole Bjørn
gaber

Seneste indlæg
Vigtige præciseringer
af somo
28/04/2024 15:42
Min ”religion”
af Arne Thomsen
28/04/2024 13:31
Tanker - idéer - visioner.
af Anonym
27/04/2024 10:20
Kommunikation på Trosfrihed.dk
af Anonym
27/04/2024 09:52
Lad os undersøge islam...
af ABC
23/04/2024 11:48
Nyheder fra DR
Fare for, at stilladset ved Børsen kan ..
28/04/2024 21:48
Biden og Netanyahu har talt sammen
28/04/2024 20:46
Nødhjælpsorganisation genoptager arbej..
28/04/2024 18:53
Prins Harry markerer tiåret for Invictu..
28/04/2024 18:32
Brøndby snubler i guldkampen, men undg..
28/04/2024 18:21
Nyheder fra Religion.dk