annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 20959472
Åndelig Føde 2726320
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2646563
Så er der linet op... 1981641
Jesu ord 1677655
Galleri
Kristen Videnskab - Christian Science
Hvem er online?
0 registrerede 405 gæster og 546 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Skriv et nyt svar.


Smilies Opret hyperlink Opret link til e-mailadresse Tilføj billede Indsæt video Opret liste Fremhæv noget tekst Kursiv tekst Understreg noget tekst Gennemstreg noget tekst [spoiler]Spoiler tekst her[/spoiler] Citer noget tekst Farvelæg noget tekst Juster skifttype Juster skiftstørrelse
Gør tekstruden mindre
Gør tekstruden større
Indlæg ikon:
            
            
 
HTML er slået fra.
UBBCode er slået til..
Indlæg valgmuligheder








Som svar til:
Skribent: Simon
Emne: Re: At tænke med og imod de store.

"Den rammer jo i centrum af problemet, men indeholdt ikke noget, som vi ikke vidste i forvejen fra andre undersøgelser."

- Ja, den er jo flere år gammel, dog ny for mig, der ikke beskæftiger mig med den slags. Men problemet er elegant præciseret og særlig vedkommende i en tid og et forum, hvor fænomenet er iøjnefaldende.

"Med hensyn til filosofien, så kan det undre mig, at der stadig er mennesker, der tror på Marx's og Engels' teorier, efter at de så grundigt har spillet fallit i praksis."

- Det er jo et nostalgisk traume du ikke ser i liberale kredse. Marx er interessant i lyset af hans samtids politisk-filosofiske overvejelser om økonomiske strukturer og samfundsudvikling, men forklarer jo ikke noget om nutidens udfordringer.

"Tankespindsfilosofferne har jeg kun et skuldertræk tilovers for. Det gælder også deres tilhængere. Jeg ser, at vi har fået en ny selvudnævnt "ekspert" på Wittgenstein, som dog har overset, at Wittgenstein har klædt hans yndlingsfilosof, Heidegger, af til skindet med sine "Philosofische Untersuchringen", som har påvist, at Heideggers tankespind er det rene vrøvl."

- Nu bliver man jo heller ikke Expert fordi man overskriver texter fra Wikipedia og deslige ;)

"Så har jeg mere respekt for Epikur, som for 2500 år siden alene ved logisk tænkning kunne komme så tæt på, hvad vi ved om naturen i dag. Det viser klart, at logik rækker betydeligt længere end fantasi."

- Har fantasien ingen virkelighedsforankring, er den til ingen nytte. Også de græske filosoffer træder jo frem i lyset for os, når vi læser dem i en samtidsforståelse og med alle de problemer der dengang var væsentlige, det er dér man imponeres over tænkningen som nyttigt værktøj, og i særdeleshed med logik som metode. Også nu rækker logik langt opover hvad sentimentale kristne kan præsentere os for. De tror stadig deres følerier giver dem tilgang til en dybere forståelse af verden, og det vil de forsætte med til de stiller træskoene. Der er selvfølgelig ingenting at hente dér ;)

mvh
Simon
Seneste indlæg
Bevidsthed - Tro - Kærlighed
af Arne Thomsen
20/06/2026 17:59
Ved du hvorfor?
af somo
18/06/2026 08:05
Verdens Væren
af Arne Thomsen
31/05/2026 15:37
Hvad sker der i disse dage?
af somo
25/05/2026 16:33
Denne flygtige Verden
af Arne Thomsen
25/05/2026 12:12
Nyheder fra DR
Kræftpatienter med senfølger skal hjæ..
23/06/2026 18:19
Venstrefløjskandidat vil ikke anerkende..
23/06/2026 17:55
Mand omkommet i brand ved strandområde
23/06/2026 14:53
Arenaproblemer får vinter-OL i 2030 til..
23/06/2026 14:40
Bob Dylan kommer igen til Danmark
23/06/2026 14:33
Nyheder fra kristeligt-dagblad.dk
Kommune erkender ansvar og betaler ersta..
23/06/2026 17:12
11.000 søfolk og hundredvis af skibe sk..
23/06/2026 16:07
DF-ordføreren kaldte Social-demokratiet..
23/06/2026 16:00
Hvornår skal man gengælde en tjeneste?..
23/06/2026 16:00
Hvad bliver den socialdemokratiske kirke..
23/06/2026 16:00