annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15656649
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2380018
Et andet syn 1989419
Jesu ord 1522387
Åndelig Føde 1513952
Galleri
Efter en tur i Vesterhavet
Hvem er online?
2 registrerede ABC, Arne Thomsen 372 gæster og 42 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Skriv et nyt svar.


Smilies Opret hyperlink Opret link til e-mailadresse Tilføj billede Indsæt video Opret liste Fremhæv noget tekst Kursiv tekst Understreg noget tekst Gennemstreg noget tekst [spoiler]Spoiler tekst her[/spoiler] Citer noget tekst Farvelæg noget tekst Juster skifttype Juster skiftstørrelse
Gør tekstruden mindre
Gør tekstruden større
Indlæg ikon:
            
            
 
HTML er slået fra.
UBBCode er slået til..
Indlæg valgmuligheder








Som svar til:
Skribent: ole bjørn
Emne: Re: At tænke med og imod de store.


Hej Simon.

Jeg kendte godt til undersøgelsen, og i lighed med andre debattører på videnskab.dk fandt jeg ingen grund til at kommentere den. Den rammer jo i centrum af problemet, men indeholdt ikke noget, som vi ikke vidste i forvejen fra andre undersøgelser.

Med hensyn til filosofien, så kan det undre mig, at der stadig er mennesker, der tror på Marx's og Engels' teorier, efter at de så grundigt har spillet fallit i praksis. Det må være et udtryk for ønsketænkning.

Tankespindsfilosofferne har jeg kun et skuldertræk tilovers for. Det gælder også deres tilhængere. Jeg ser, at vi har fået en ny selvudnævnt "ekspert" på Wittgenstein, som dog har overset, at Wittgenstein har klædt hans yndlingsfilosof, Heidegger, af til skindet med sine "Philosofische Untersuchringen", som har påvist, at Heideggers tankespind er det rene vrøvl.

At opfinde nogle tågede begreber, og derefter at bevise dem ved hjælp af andre selvopfundne tågede begreber, giver ingen logisk mening, men åbner selvfølgelig rige muligheder for, at enhver kan digte sin egen "forståelse" ind i dem. Kejserens nye klæder i en abstrakt version. Godt gået af den gamle nazist, at kunne bilde folk ind, at han forstod sig på den menneskelige tankeproces.

Så har jeg mere respekt for Epikur, som for 2500 år siden alene ved logisk tænkning kunne komme så tæt på, hvad vi ved om naturen i dag. Det viser klart, at logik rækker betydeligt længere end fantasi.

Vi kan takke Wittgensteins sprogspilteori og Shannons informationsteori for, at vi overhovedet kan kommunikere på et plan, som har givet os den moderne teknologiske udvikling med alle dens vidundere. Det burde være et pensum i alverdens grundskoleuddannelser at sætte sig ind i principperne for kommunikation. Heidegger kan vi roligt smide i skraldespanden, eller sende ham på youtube, så alle kan grine af hans fantasier. ler

Mvh

Ole Bjørn :o)




Seneste indlæg
Til papirkurven?
af ABC
19/04/2024 23:57
Tanker - idéer - visioner.
af Arne Thomsen
19/04/2024 20:12
Vigtige præciseringer
af somo
19/04/2024 11:46
Vigtige præciseringer
af somo
19/04/2024 11:40
Kom op på bjerget...
af ABC
19/04/2024 10:33
Nyheder fra DR
Præsident Zelenskyj efterspørger igen ..
20/04/2024 00:03
Pogacar håber, at Vingegaard kører Tou..
19/04/2024 23:36
Randers og OB spiller uafgjort efter sen..
19/04/2024 21:07
Fængselsbetjentuddannelsen i Nykøbing ..
19/04/2024 21:05
Mand satte ild til sig selv foran retsby..
19/04/2024 20:20
Nyheder fra Religion.dk