annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 4592887
Et andet syn 1184234
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 949481
Jesu ord 823947
Spirituel omsorg 777161
Galleri
Hønsegården
Hvem er online?
1 registreret Gerth 19 gæster og 114 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Skriv et nyt svar.


Smilies Opret hyperlink Opret link til e-mailadresse Tilføj billede Indsæt video Opret liste Fremhæv noget tekst Kursiv tekst Understreg noget tekst Gennemstreg noget tekst [spoiler]Spoiler tekst her[/spoiler] Citer noget tekst Farvelæg noget tekst Juster skifttype Juster skiftstørrelse
Gør tekstruden mindre
Gør tekstruden større
Indlæg ikon:
            
            
 
HTML er slået fra.
UBBCode er slået til..
Indlæg valgmuligheder








Som svar til:
Skribent: Hanskrist
Emne: Re: Berdyaev: noumenon ud fra Kant

Berdyaev om vores noumenale virkelighed ud fra Kant, her præsenteret af Georg Nicolas, hvor sætningerne i apostrof er Berdyaev citater.



The static and rationalized world of ontologism crushes the person. It is at this point that Kant's 'great discovery, which makes a sharp cut in the history of human thought'.
Kant's thought is both a culmination of rationalism and a potential turning point. His discovery 'consist in this, that what refers merely to appearances and phenomena must not be transferred to what is noumenal, to things-in-themselves'.

What makes this discovery all important for Berdyaev? It is the discovery of the dimension of existence itself, because the sphere of the noumenal is the sphere of freedom and 'the order of freedom is indeed Existenz'.

(Its discovery results, in Hegelian terms, from the 'negation of a negation': increasing objectification negates a state of original participation mystique, and seeing through objectification itself negates the subjection of the existential subject to the sphere of objectified phenomena. As a result the human person, or existential subject, awakens to itself, and thus no longer transfers to its authentic existential sphere that which it now has recognized as being a product of its own objecifying rational consciousness. A new capacity for conscious participatory knowledge becomes possible.)

Kant instignated a dramatic 'paradigm shift' by understanding the whole of ontology not as a study of the fundamental structures of being, but of the fundamental structures of consciousness. Ontology therefor became transcendental philosophy. This Kantian insight is formulated by Berdyaev as follows:

Pure being is an abstraction and it is in an abstraction that men seek to lay hold upon primary reality, primary life. Human thought is engaged in the pursuit of its own product. It is in this that the tragedy of philosophical learning lies, the tragedy, that is, of all abstract philosophy.

That human thought, inasmuch as it has become abstracted from its spiritual roots (transcendental subject), is engaged in the pursuit of its own product and does not penetrate into primary reality is demonstrated by Kant in his doctrine of transcendental illusion (al efter Kant'iansk teologi hviler på denne Kant's præcisering), which Berdyaev considered to be his most ingenious achievement. In this doctrine he shows that while reason cannot but conceive of 'the world', 'the soul' and 'God' as real objects of knowledge, doing so leads reason into irresovable contradictions.

Dermed slutter en epoke i europæisk filosofi, hvor langt om længe den middelalderlige metafysik endelig bliver skudt i sænk. Al filosofi, som al teologi, bliver herefter en ny begyndelse, en efter Kant'iansk diskurs. Vi kender alle reaktionerne, hvor de vigtigste er Hegel og Marx og psykoanalysen som kontinental europæisk eksistentialisme. Men uanset hvem (fx Schopenhauer og Bergson) så kan de alle kun forstås som en ny begyndelse ud fra Kant, hvor man har taget afsæt i Kant's erkendelsesteoretiske overvejelser:

what refers merely to appearances and phenomena must not be transferred to what is noumenal, to things-in-themselves'

Mest berømt er selvfølgelig Hegel og Schopenhauers reaktion på Kant's påstand at vi ikke kan vide noget om vores noumenale, tingene som de er i og for sig selv, vores primære ultimative virkelighed, der ikke er underkastet subjekt objekt spaltningen, vores fornufts normale arbejdsfunktion (jeg her og det der, altså hvor observanten, iagttageren og tænkeren ikke selv er tænkt med som en del af virkeligheden, eller som værende med i virkeligheden selv, vi står jo ikke udenfor, kun i forbindelse de videnskaber der tingsliggør os eller gør os til objekter og adskiller os fra vores primære holistiske organiske virkelighed).

Hos Schopenhauer finder vi at vores noumenale virkelighed er lig med en blind urvilje til liv der vil liv for enhver pris. Spørgsmålet er om dette ikke er for instinktivt driftsbetonet fastlåst, hvad med det affektive instinktive element der ikke er driftsbetonet bøjet (fikseret) på horisontal vis (slangen der ikke kryber horisontalt, men er rejst vertikalt, altså kundalini energien eller spiritualiteten og æskulapstaven, apotekernes varemærke)? Ihvertfald er det sådan kritikken idag lyder rettet imod Schopenhauer og Freud. Okay det affektive positive element har Schopenhauer måske taget højde for i sin intellegible æstetik, og så dog nej må vi sige, fordi det betyder et brud med (pessimisme) at der er noget positivt af finde i forbindelse urviljen, der jo ifølge hvad man ved idag, godt kan generere positive affektive tilstande der er forudsætning for, sundhed, livsmod og godt humør.

Hegels reaktion på Kant er måske den mest frugtbare overhovedet. Da han vitterlig tar fat og gir et bud på vores noumenale virkelighed og han formår som ingen anden at forbinde dialektisk vores transcendentale jeg (subjektet), med vores givne objektive virkelighed, set under et historisk udviklingsperspektiv. Vi skal op til Heidegger før en lignende sund forbindelse med vores subjektivitet og de objektive forhold forefindes (hvis vi ser bort fra mesteren over alle Marx). Jeg er meget uenig med dem der mener at Kierkegaard er eksistentialisten og Hegel idealist, repræsentant for idealismen, jeg mener stik omvendt at hos Kierkegaard finder vi en sygelig form for idealisme og hos Hegel finder vi en sund eksistentialistiske tankegang, forståelse, hvilket hvis vi sammenligner deres livshistorie, også alt tyder på er tilfældet, altså at Hegel står nærmere det vi forstår idag ved at være eksistentiel godt rodfæstet, hvorimod Kierkegaard tydeligt ikke magter sin egen eksistens, men så desto meget mere som den neurotiker han er, kan skrive side op og side ned om hvor frygteligt svært det er for ham at give sig hen til voksenlivet med fx Regina eller et job som praktiserende præst. Et og andet sted er jeg idag mere til Martensen og Hegel end jeg er til Kierkegaard, mere til Løgstrup end jeg er til Kierkegaard om det skal være, og jeg forstår Jung's afvisning Kierkegaard som værende særligt interessant, væsentlig for udarbejdelsen en forståelse menneskets psykiske sjælelige liv. Ofte har jeg tænkt at Kierkegaard jo betyder en udslettelse vores i positiv forstand givne og medfødte omfattende psykiske liv. Der er fx sjæl og psyke, psykisk liv, hos Grundtvig, men stort set intet at spore i positiv forstand hos Kierkegaard, andet end dilemmaer, konflikter der hele tiden abstraheres, rationaliseres, fremfor at der overhovedet i positiv forstand siges noget om hvilke kvaliteter et menneskeliv og dets eksistens, også retteligen byder på. Kierkegaard er et numinøs vægelsindet tossehovede, mere end han er noumenal intelligent og interessant, altså magter at gå videre i positiv forstand fra Kant's paradigmeskifte og den nye begyndelse al filosofi herefter må stille sig ind under.



Med venlig hilsen HansKrist'i'Kant.
Seneste indlæg
OPLYSTHED ( ny version )
af Gerth
08/04/2020 09:17
Hellig dem i sandheden; dit ord er sandhed.
af Arne Thomsen
07/04/2020 13:32
Tror du på, at du har en Sjæl?
af Gerth
07/04/2020 09:28
Lyser på vej
af somo
06/04/2020 21:43
Gerth Drost
af Gerth
06/04/2020 01:21
Nyheder fra DR
34-årig frifundet for at downloade og d..
08/04/2020 10:33
Tre scenarier for genåbning af Danmark:..
08/04/2020 10:31
VIDEO: Kæmpefly med en halv million ans..
08/04/2020 09:40
Hviderusland: Måske kan coronavirus all..
08/04/2020 09:01
Wuhan genåbner: 'Jeg har ikke været ud..
08/04/2020 08:16
Nyheder fra Religion.dk
Engle er Guds budbringere
08/04/2020 06:00
Mikkel Beha: Min fars død har lært mig..
08/04/2020 06:00
Engle er en forlængelse af Guds væsen
07/04/2020 06:00
Voxpop: Hvordan fejrer jødiske familier..
07/04/2020 06:00
Katinka: Vi vader ind og ud af relatione..
06/04/2020 06:00