1
registreret Arne Thomsen
510
gæster og
47
søgemaskiner online. |
Key:
Admin,
Global Mod,
Mod
|
|
|
Skribent: Simon
Emne: Re: Næstekærlighed
|
Harly skr.: ”Gad vide, om han forstod, hvad han havde gjort forkert, og altså hvorfor, han skulle ledes tilbage på "det rette spor" igen? Og gad vide, hvorfor de andre fandt det nødvendigt, at irettesætte ham, når han jo "er lige så god som de andre?...”.
Hertil lyder svaret fra Arne: ”Harly vil hellere irettesætte end fremme det gode. Både kristendommen og buddhismen inspirerer da ellers til medfølende medmenneskelighed”.
- Arne synes (atter) at gå fejl af spørgsmåls intention og mening, som her fint præciserer problemet med historiens moralfilosofi – men det er jo akkurat mulige misforståelser Harly her pointerer som mulig konsekvens af selve moralen i praksis...
Men meningen med på ægte tvindmanér at anbringe pers. i midten for alles opmærksomhed, er måske bare at kæledægge nogen ihjel i lutter guddommelig kærlighed; ja, måske ligefrem oven på et modbydeligt morderisk overgreb, så pers. rigtig ka’ genforenes i fællesskabet og fx. på ægte buddhistisk manér – var det mon sådan den gode Arne havde forestillet sig buddhister forholdt sig til overgreb, eller sådan, Zenia forestillede sig virkeligheden folde sig ud i eksempelvis Rwanda, Uganda eller Tanzania, og hvis ikke, hvor så Zenia?;)
I øvrigt er det så typisk Zenia, bare at præsentere debattører for de sødeste anekdoter, der så skal skabe linket til en virkelig begivenhed, men altså aldrig nogensinde links til selve begivenheden, og hvorfor mon, må debattører jo spørge sig selv?
Det er fint med gode intentioner i sanktioner, og i mange verdens mange lande indgår i forvejen undervisning som en central del af selve strafudmålingen. I adskillige lande er der mulighed for at forene sig med præcis den gud man nyder et godt forhold til. Men der findes næppe det fællesskab i verden, hvor juridiske love praktiseres som Zenias søde lille historie her – og det har fra gammel tid i stedet været almen praksis, at ekskludere forbrydere fra fællesskabet/samfundet, selv tyveri blev straffet hårdt. Nu er det imidlertid svært at vide hvilken forbrydelse Zenias historie her skal beskrive, men siden den påkalder sig et fællesskabs bevågenhed, må den indlysende være af anseelig dimension. I øvrigt har også buddhister jo en lang tradition med overgreb, simpelthen fordi de også er mennesker Arne, og altså ikke de anekdoter du godt ka’ lide at ”tvære” dem ind i. Og der er faktisk en grund til at mennesker skaber moralbegreber i et samfund – vi er bare ikke altid så henrivende som vi gerne vil fremstille os..;)
Harly: gode spørgsmål du her stiller!
mvh Simon
|
|
|
|