annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15881791
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2399018
Et andet syn 2003686
Åndelig Føde 1604019
Jesu ord 1534505
Galleri
Nørresundby Rødhus
Hvem er online?
0 registrerede 541 gæster og 149 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Skriv et nyt svar.


Smilies Opret hyperlink Opret link til e-mailadresse Tilføj billede Indsæt video Opret liste Fremhæv noget tekst Kursiv tekst Understreg noget tekst Gennemstreg noget tekst [spoiler]Spoiler tekst her[/spoiler] Citer noget tekst Farvelæg noget tekst Juster skifttype Juster skiftstørrelse
Gør tekstruden mindre
Gør tekstruden større
Indlæg ikon:
            
            
 
HTML er slået fra.
UBBCode er slået til..
Indlæg valgmuligheder








Som svar til:
Skribent: Arne Thomsen
Emne: Re: JEG SKAL DØ

Jeg skal dø.
Det skal vi alle.
Det har jeg skullet, siden jeg blev født – ja siden min fars sædcelle befrugtede min mors ægcelle.
Hvornår og hvordan, det ved jeg ikke, men dø, det skal jeg – som alt andet levende.

Vil der blive megen smerte og lidelse?
Vil der blive megen angst?
Vil der blive megen sorg over at måtte skilles fra "min elskede": Mit liv.
Jeg ved det ikke.

Mine fingre vil forsvinde, mine tæer, min krop, mine sanser, mine følelser, mine tanker, intuitioner og fornemmelser.
Bevidstheden vil forlade mig – og aldrig komme tilbage – for der vil ikke være noget at komme tilbage til.
Det absolutte intet.

Religionernes ”drømmefabrikker” – helt tilbage til shamanismens animisme og åndeverden men nok også alle efterfølgende religioner – de har forestillinger om ”et liv efter døden”.
Den mest avancerede er måske buddhismens nirvana, som ikke på nogen måde kan beskrives, men selv dette er dog en tilstand (i kosmos), og altså en slags fortsættelse efter døden.

I naturvidenskaben er vi vel ikke meget andet end en samling molekyler og atomer, der efter døden spredes for alle vinde og på den måde opløses i universet – kosmos – ikke et liv efter døden, men dog en slags død fortsættelse.

Hvad tror jeg?
Tror jeg på en fortsættelse – som mig – i Guds rige, Himmel og Helvede, Nirvana eller en shamanistisk åndeverden?
Næh – det gør jeg vist ikke.
Jeg tror slet ikke, at det overhovedet er noget, jeg skal bekymre mig om eller spekulere over.

Men døden er en alt overvældende og skræmmende totalt afgørende begivenhed – et uomgængeligt vilkår – et alt dominerende totalt ubesvaret spørgsmål.

Og hvad så?

Så tag døden med i dagligdagen – som det smukke og barske fundament, den er – som den uovervindelige magt, der giver livet uanede kvaliteter af fylde og intensitet – så længe det varer - som "sætter turbo" på oplevelsen af universet, denne klode, oplevelsen af guddommelig kærlighed, til alt det levende, til alt det ikke-levende mere evighedsprægede, til alt det særligt menneskelige.

Hvert sekund er helligt!

Pris verden!
- og dig selv smiler

M.v.h. Arne.
Seneste indlæg
Kristi himmelfart
af Arne Thomsen
14/05/2024 16:36
Vigtige præciseringer
af somo
10/05/2024 22:05
Min ”religion”
af Arne Thomsen
08/05/2024 22:42
Blanke sider
af Tikka
08/05/2024 13:37
Hilsner
af Hanskrist
06/05/2024 13:33
Nyheder fra DR
Heftige kampe tvinger Ukraine til at fly..
14/05/2024 23:33
Manchester City besejrer Tottenham og sp..
14/05/2024 23:20
Kong Frederik peger på ny teknologi som..
14/05/2024 21:32
Første portræt af kong Charles afslør..
14/05/2024 19:23
Caroline Wozniacki får ikke et wildcard..
14/05/2024 19:17
Nyheder fra Religion.dk