annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15869865
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2397974
Et andet syn 2002929
Åndelig Føde 1599822
Jesu ord 1534105
Galleri
Sne, sne og atter sne
Hvem er online?
1 registreret Arne Thomsen 566 gæster og 218 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Skriv et nyt svar.


Smilies Opret hyperlink Opret link til e-mailadresse Tilføj billede Indsæt video Opret liste Fremhæv noget tekst Kursiv tekst Understreg noget tekst Gennemstreg noget tekst [spoiler]Spoiler tekst her[/spoiler] Citer noget tekst Farvelæg noget tekst Juster skifttype Juster skiftstørrelse
Gør tekstruden mindre
Gør tekstruden større
Indlæg ikon:
            
            
 
HTML er slået fra.
UBBCode er slået til..
Indlæg valgmuligheder








Som svar til:
Skribent: ole bjørn
Emne: Re: Min meditation

Kære Michael.

Tak fordi du gentager mit udmærkede indlæg. For fuldstændighedens skyld skulle du dog også have medtaget årsagen til det, at det var en reaktion på, hvad du skrev i dit foregående indlæg, Michael, nemlig

’’Mod dumhed kæmper selv guderne forgæves’’.

Begyndelsen til intelligens må derfor være at blive klar over sin egen dumhed.

Det er ganske dumt at sætte sig ned for at kontrollere sine tanker eller udføre øvelser blot fordi nogen siger at man skal og uden at forstå hvem man selv er og hvad tanken er. Derfor kan man ikke gøre meditation til en del af en livsstil, hvor man sætter sig ned et par gange om dagen for at blive ladet op til at gå løs på tilværelsen. Det kan man godt, men det er ikke meditation.


Så du mener altså, at Kristian og Arne og Jan og jeg er dumme, fordi vi har en anden opfattelse af begrebet meditation end du, en opfattelse vi iøvrigt deler med næsten hele verden. Så i din optik er altså hele verden dum, fordi de ikke forstår hvad meditation er, for det er, hvad du har bestemt, det er. Mage til åndshovmod skal man lede længe efter.

At det så senere viser sig, at det eneste du kender til begrebet er, at du har læst en bog af Krisnamurti, og det blot er noget, du efterplaprer, gør det virkeligt komisk.

Nu fortsætter du så med at hævde, at du er klogere på meditation end resten af verden, men det får du nok ikke held til at overbevise andre om end Krisnamurti fans.

Jeg har før gjort dig opmærksom på, at man ikke kan kommunikere, hvis ikke man bruger ordene på samme måde som andre. Jeg har også gjort dig opmærksom på, at forudsætningen for at vide noget om et emne er, at man har sat sig ind i det. Begge dele har du undladt i denne sag, og det var det mit svar handlede om, som det også fremgår af indledningen til mit svar, som du har udeladt i dit citat. Jeg skrev:

Du har nu med dit indlæg demonstreret, at du ikke har det ringeste begreb om, hvad ordet meditation betegner hos både lægfolk og fagfolk.

Det har du åbenbart fortsat ikke.

Meditation har foregået i årtusinder inden Krisnamurti blev født og opkastede sig til religiøs vejleder, og hans forvirrede tanker har ingen indflydelse på de hundreder af millioner mennesker, der praktiserer meditation efter ældgamle teknikker, og heller ikke på den videnskabelige forskning, der foregår på området.

Jeg behøver derfor ikke "at tromle min egen opfattelse ind i hovedet på andre debattører", for den har de i forvejen, hvis de har sat sig ind i emnet meditation.

Jeg jamrer skam heller ikke, Michael. Jeg kan da sagtens udholde kritik, især hvis den er så uberettiget som i dette tilfælde. Jammeren er helt på din side, og det er dig og ikke mig der har erstattet manglende argumenter med platte skældsord.

At du fortsat hævder at være mere vidende om meditation end jeg og andre, som har arbejdet med det før du overhovedet blev født, gør kun din selvovervurdering endnu mere latterlig. Så fortsæt du bare med din åndelige striptease. Vi trænger til lidt mere at grine af i denne debat.

Mvh

Ole Bjørn engel

Seneste indlæg
Kristi himmelfart
af Arne Thomsen
13/05/2024 22:44
Vigtige præciseringer
af somo
10/05/2024 22:05
Min ”religion”
af Arne Thomsen
08/05/2024 22:42
Blanke sider
af Tikka
08/05/2024 13:37
Hilsner
af Hanskrist
06/05/2024 13:33
Nyheder fra DR
Universitet i Amsterdam lukker i to dage..
14/05/2024 00:45
Trods protester: Udskældt lov er ét sk..
13/05/2024 22:10
Bakken Bears bringer sig foran med 2-0 i..
13/05/2024 21:44
En FN-medarbejder er blevet dræbt i ang..
13/05/2024 21:32
Den Grammy-vindende saxofonist David San..
13/05/2024 21:03
Nyheder fra Religion.dk