0
registrerede
519
gæster og
56
søgemaskiner online. |
Key:
Admin,
Global Mod,
Mod
|
|
|
Skribent: Michael
Emne: Re: Kære Michael.
|
Hej Ole Bjørn.
Jeg vil ikke svare direkte på dit indlæg, men jeg har læst det og har det i mente når jeg svarer på Kræn-P's indlæg om meditation.
Alt hvad du skriver er et udtryk for afstanden mellem iagttageren og det iagttagne. Denne afstand er det vi kalder tanken. Ligesom ordet, er tanken blot et kommunikationsmiddel uanset om vi kommunikerer med andre, og prøver at forklare os, eller om vi prøver at forklare os for os selv.
Fordi vi ikke forstår hvad tanken er, er vi heller ikke i stand til at sætte os udover dens modsætninger.
Forståelse er en helt anden proces i hjernen end tankevirksomhed. Vi forstår ikke at tanken er erindringens reaktion og vi forstår ikke vores eget forhold til den.
Tanken lægger til og trækker fra. Hele tiden modificerer den sig, udvikler sig, men altid er den gammel og kan ikke komme udenfor sit eget område.
Der er en helt anden proces i hjernen, som ikke er tankevirksomhed. Man kunne kalde det evnen til at skelne.
Denne evne er hele tiden virksom og det er denne evne som vælger i den proces, som vi kalder udvikling.
Enten kan den bygge videre på det allerede vedtagne, lægge til eller trække fra og tro, at den forstår. Eller også kan den give slip på sin begrænsning for at opdage noget nyt.
Men forståelse er noget helt andet end fortidens reaktion, som er tankevirksomhed.
Forståelse er at forstå sammenhængen. Derved benytter forståelsen sig af tanken når den skal forstå, men den er ikke selv tanken.
Det er denne forståelse af sammenhængen, som er sandhedens lys, uanset om det vi forstår, er os selv og vore smålige reaktioner, eller om det er indviklede filosofiske sammenhænge, vi beskæftiger os med.
Klarhed er sandhedens lys og klarhed er netop at se alt som det er. Det betyder ikke at vide noget om det for at vide er ikke at se direkte.
Men jeg vil prøve at skrive et indlæg i Kræn-P s nye rubrik om hvad meditation betyder for mig og der vil jeg atter komme ind på fænomenet o forståelsen af iagttageren og det iagttagne, for denne forståelse er kernepunktet i al meditation.
|
|
|
|