0
registrerede
48
gæster og
343
søgemaskiner online. |
Key:
Admin,
Global Mod,
Mod
|
|
|
Skribent: Hanskrist
Emne: Re: GT og NT
|
Du skrev i din indledning:
Hvorfor jeg spurgte nettet, er fordi det med Gud og helligånden altid har optaget mig
HansKrist:
Helligånden er netop Guds Ånd, som aldrig kan være menneskets egne ånds produkter – en tilstand skabt i menneskets egen bevidsthed. Læs 1 Kor 2
Tikka svarer:
Det er en påstand, der ikke kan bevises – ligesom Guds eksistens heller ikke kan. Men begge kan blive virkelige for den, der tror. Er det så hjernespind? Nej vil jeg mene – Ikke så længe troen er virksom.
"Det er en påstand, der ikke kan bevises – ligesom Guds eksistens heller ikke kan. Men begge kan blive virkelige for den, der tror. Er det så hjernespind? Nej vil jeg mene – Ikke så længe troen er virksom".
Jamen så er du sgu da ihvertfald ikke optaget af det med Gud og Helligånden - når du kan skrive som ovenfor.
Det er sgu da som du selv tideligere har sagt hjernespind.
Problemet er måden du er blevet kristen på - nemlig ved at tro på Bibelen og ikke på Gud.
Du er og har altid været af den opfattelse at Gud er det man forestiller sig når man læser i Bibelen om Gud - men dette har jo intet at gøre med at mennesket er et religiøst spirituelt åndeligt væsen og har været det før GT og i andre kulturer hvor GT overhovedet ikke har været kendt.
Det religiøse findes overalt selv hos primitive stammer der ikke har haft kontakt til omverdenen, den omverden hvor skriftsprog eksisterer.
Jungs Psykologi har styrket den opfattelse at mennesket er et religiøst væsen.
Man kan ikke læse sig til det med Gud - den religiøse spirituelle åndelige dybdedimension - det kræver erfaringer og de erfaringer kan vi snakke med hinanden om. Og det kan der komme Hellige Skrifter ud af - men disse Hellige Skrifter skal da forstås og ikke læses som om det kun er der man bliver præget af hvad man læser - det er stadig ens egne religiøse spirituelle åndelige Ekstatiske Åbenbarings -erfaringer der er afgørende.
Gud er sgu da i mennesket og blandt mennesker - her virker Gud og ja Helligånden (Guds Ånd) og ikke i en bog - ikke i Hellige Skrifter. Hvilket Paulus også skriver sort på hvidt flere steder. Men aldrig har JV Tikka refereret hertil da det er en bombe under enhver form for Bibelfundamentalisme.
Du har fået begyndt forkert og det nok fordi du ingen religiøs spirituel åndelig intelligens og instinkt har. Og ja så er der jo kun autoritets tro Bibelfundamentalistisk hjernevask og det har du så taget imod. Et menneske med religiøs intelligens og instinkt ville aldrig tilslutte sig en Bibelfundamentalistisk retning.
Så er det hjernespind
Så vender du tilbage og det er alligevel ikke hjernespind men en virkelig virkelighed sålænge du tror dig blind.
Jamen har du aldrig opdaget at det simpelthen ikke er på det niveau jeg drøfter tingene.
Hvorfor har jeg aldrig hørt dig referere til 1 Kor 2 og 2 Kor 3 og sidste halvdel af 1 Kor 15??? Og Galaterbrevet.
Er det fordi dine bibelkonkordantiske værker ikke refererer til disse farlige for bibelfundamentalisterne steder???
-0-0-0-
Forstår du overhovedet et ord af det her efterfølgende i citationsboksen:
det teologiske grundlag som værende det forhold at vi møder Gud i Jesus Kristus - her bliver vi forenet med Gud - her der en Åbenbaring Gud - og hvem vi er i i Kristus i kraft af Gud Helligånden - vores virkelighed med Gud: vores SØN'FADER eller JEG'DU kreative dynamiske samspils'virkelighed med Gud gennem Helligånden hvor både Gud og mennesket kan gøre indspil og udspil.
Dette var Kristus Begivenheden Guds Kærlighed Kristus den Gud Helligåndens Ny Væren og Virke Virkelighed ind i verden ved mennesket Jesus.
Det foregik ude i virkeligheden i mennesker og iblandt mennesker -- det var ikke noget man læste sig til i Skrifterne. Og det gør det også idag.
Kristendommen er ikke en bogreligion, hvor vi bare kan slå op og citere fra, som om ordene var fortid. Derfor bekender vi også at vi tror på den Hellige almindelige Kirke og ikke den hellige almindelige bog. Det er en bespottelse mod Ånden bare at gentage Bibelens ord ufordøjede, som om Ånden ingenting betyder. Det strider mod Ånden at gøre Bibelen til en bog, man bare kan citere fra... Det er gentagelsen der strider mod den levende Ånd, fordi gentagelsen gør ordene til fortid, og Helligånden bliver hjemløs. Vi skal ikke kendes på citaterne fra fortiden men på de frugter vi sætter her og nu. Bibelen vil ikke være død fortid, men levende og åndende nutid. Bibelen skal derfor med et gammelt ord granskes - fordøjes og fortolkes. Enhver tid og person skal selv stå inde for ordene. Vi er nødt til at sætte os selv på spil, så er der liv og ånd. Men at gemme sig bag ordene er åndløs. Lisbeth Kjær Müller (gift med Mogens Müller).
|
|
|
|