0
registrerede
16
gæster og
200
søgemaskiner online. |
Key:
Admin,
Global Mod,
Mod
|
|
|
Skribent: Tikka
Emne: Re: Lys
|
Paulus skrev ikke specifikt til de skriftkloge, men mange af hans breve henvendte sig til de ofte små græsktalende menigheder i hjemmene i diasporaen.
Brevene cirkulerede dog, så skriftkloge har sikkert læst dem.
Når de jødiske helligskrifter blev brugt som grundlag for forkyndelsen – om hvem den lovede og ventede Messias var - sammenholdt med Kristus som opstanden og Paulus egen oplevelse af kontakt med den opstandne, så vægtede det som en samlet helhed stærkere, end hvis han blot havde fortalt om sine syner og åbenbaringer.
Jeg tænker:
Skulle jeg forkynde for fremmede, der intet vidste om Jesus, og slet ikke som opstanden, og jeg kun fortalte om mine åbenbaringer, ville folk nok tænke sit.
Men som vi ved, troede Paulus tiden var knap, at Jesus var førstegrøden, og de troende ville følge efter, når Kristus kom igen.
Paulus var en apokalyptisk jøde, men græsk påvirket, som troede Jesus var Guds søn – og at jorden ville gå under lige om lidt. Kunne han bare hjælpe én til frelsen, ville han være glad.
Dét Paulus troede og håbede, skete så ikke. Vi venter stadig.
Derved er den kristne tro stadig levende – og ikke blot fortidshistorie.
Underligt nok sættes der ikke spørgsmålstegn ved Paulus idé om Helligånden som virkelig.
Men hvad er det også for en størrelse, andet end noget større end ens hverdagsoplevelser?
.
|
|
|
|