annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 20959472
Åndelig Føde 2726320
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2646563
Så er der linet op... 1981641
Jesu ord 1677655
Galleri
September Rødhus strand
Hvem er online?
1 registreret Arne Thomsen 40 gæster og 199 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Skriv et nyt svar.


Smilies Opret hyperlink Opret link til e-mailadresse Tilføj billede Indsæt video Opret liste Fremhæv noget tekst Kursiv tekst Understreg noget tekst Gennemstreg noget tekst [spoiler]Spoiler tekst her[/spoiler] Citer noget tekst Farvelæg noget tekst Juster skifttype Juster skiftstørrelse
Gør tekstruden mindre
Gør tekstruden større
Indlæg ikon:
            
            
 
HTML er slået fra.
UBBCode er slået til..
Indlæg valgmuligheder








Som svar til:
Skribent: Tikka
Emne: Re: Lys


1. Du spurgte, hvor der i den jødiske bibel fandtes legitimitet for, at hedninge ikke skulle omskæres.

Paulus henviste i Romerbrevet kapitel 4 til 1. Mosebog 15:6, hvor der står, at Abraham troede Gud, og det blev regnet ham til retfærdighed – før han blev omskåret.

Det brugte Paulus som argument for, at troen – ikke omskærelsen – var afgørende.

Så ja, Paulus fandt sin legitimitet i den jødiske bibel, men han læste den i lyset af Kristustroen.


2. Du skrev, at Paulus’ budskab ikke fandtes i Skrifterne (GT og Toraen).

Det er rigtigt, at Paulus’ teologi ikke stod ordret i GT – men han trak netop på disse skrifter som autoritet, når han argumenterede for sin forståelse af Kristus og troen.

Han læste dem i lyset af Kristustroen, ja – men han anvendte dem stadig som en central kilde til autoritet.

Paulus citerede og udlagde skrifterne igen og igen, og det var en del af hans måde at vise, at budskabet ikke var frit opfundet. Samtidig henviste han til sin erfaring med den opstandne Kristus og til Helligånden som garant for det, han forkyndte.

Hans breve var lejlighedsbreve – skrevet til konkrete menigheder med konkrete udfordringer – og derfor var hans vejledning et samspil mellem Skrifterne, Kristus og Ånden. Det var ikke enten-eller, men både-og.


3. Kristustroen

Når Paulus læste skrifterne i lyset af Kristustroen, handlede det om troen på, at Jesus var den opstandne Kristus – den lovede Messias, som Gud havde oprejst fra de døde.
En eksistentiel tillid til, at Gud havde handlet gennem Jesus og bekræftet det med opstandelsen.

Helligånden - Guds Ånd, som virkede gennem Kristus bekræftede/bekræfter troen i den enkelte.
Paulus talte om, at Ånden boede i de troende og vidnede om deres tilhørsforhold til Kristus.

Så Kristustroen var/er troen på opstandelsen, på Jesus som Guds udsendte frelser, og på Guds nærvær gennem Ånden – en tro, som ikke kunne/kan læses frem, men som troende mente/mener erfares.

.
Seneste indlæg
Misforståelsen
af somo
11/10/2025 09:51
Egen tro - og andres
af Anonym
08/10/2025 19:03
Godmorgen og god dag
af Hanskrist
05/10/2025 12:26
Dumme svin
af Hanskrist
10/09/2025 10:25
Lys
af Hanskrist
06/09/2025 11:11
Nyheder fra DR
En død og mange sårede efter demonstra..
16/10/2025 10:34
Skudt vildsvin var ikke et vildsvin - ti..
16/10/2025 10:34
Norsk stjerne risikerer at misse VM, for..
16/10/2025 10:30
Ammunitionsryddere kaldt til Stevns: Mor..
16/10/2025 10:16
Person begæret fængslet mistænkt for ..
16/10/2025 09:44
Nyheder fra kristeligt-dagblad.dk
Israel vil holde Rafah-grænsen lukket f..
16/10/2025 08:26
Portører på Rigshospitalet genoptager ..
16/10/2025 08:24
EU-Domstolen giver Danmark medhold i sag..
16/10/2025 08:13
Skudt vildsvin var Bestseller-ejers unga..
16/10/2025 08:07
Zelenskyj melder om russiske dobbeltangr..
16/10/2025 07:44