1
registreret Arne Thomsen
10
gæster og
92
søgemaskiner online. |
Key:
Admin,
Global Mod,
Mod
|
|
|
Skribent: Tikka
Emne: Re: Lys
|
Arne: Det sætter jo også Bibelen lidt i skyggen - til fordel for den direkte oplevelse. I skyggen?
Jeg vil mene: Har du oplevet Kristus, ja, så har du også oplevet Faderen og dennes Ånd.
De ord, jeg siger til jer, taler jeg ikke af mig selv; men Faderen, som bliver i mig, gør sine gerninger. Tro mig, at jeg er i Faderen, og Faderen er i mig; hvis ikke, så tro på grund af selve gerningerne. https://www.bibelselskabet.dk/brugbibelen/bibelenonline/joh/14
Man kan ikke designe sin egen opstandne Kristus.
ARNE: Har du set, at hans højre hånd, "Kærlighedshånden", er dobbelt så stor som den venstre, "Bibelhånden"
Ja, nu du siger det – men som du måske husker, er ikoner ikke rigtig min kop te. Det der fangede min interesse, var det med Helligånden … men har du så tænkt over, at bibelen er nærmest hjertet?
ARNE: Jeg har ikke haft til hensigt at provokere med min ikon-snak, men ser jo, at det netop er dét, der er sket, og at ikon-oplevelsen f.eks. kan opfattes som "antikristen" eller som "indbildning".
Enhver indbildning kan vel opleves som virkelighed for et menneske – selv om den kun eksisterer i bevidstheden.
Indbildninger er nok en blanding af kultur, kollektiv påvirkning, ønsker og andet, vil jeg tro – for hvordan forklares det ellers, at så mange tilbeder den samme gud?
Mennesket må have et sted i bevidstheden, som giver rum for Gud - noget højere, som også kan opleves gennem meditation, eller bare ved at flytte fokus og ændre adfærd og værdier.
Men godt du har lært kærligheden at kende.
Bibelsk kendes den, fordi Gud elskede os først.
Bibelen siger også, at Gud er den som drager –
Måske det er forklaringen på dine mange besøg til klosteret (?)
.
|
|
|
|