1
registreret Hanskrist
23
gæster og
83
søgemaskiner online. |
Key:
Admin,
Global Mod,
Mod
|
|
|
Skribent: Arne Thomsen
Emne: Re: Lys
|
Hej Tikka. Du skriver:
At du kunne fornemme liv - en væren - i det berømte ikonbillede i en sådan grad, at dette billede talte til dig kan tolkes forskelligt, men - da du ikke tror på den opstandne Kristus, som du mener ingen ved noget om - og dermed - antager jeg - heller ikke Paulus. Må jeg spørge dig.
Tror du ikke Paulus havde kontakt til den opstandne Kristus via Helligånden?
… og mener du måske; kristendommen er vrøvl /ugudelig, modsat dit brug af ordet det guddommelige? Mit svar: Dette i kristendommen, at man hævder at graven var tom om morgenen efter korsfæstelsen, har jeg egentlig aldrig hæftet mig så meget ved. Ejheller har jeg hæftet mig så meget ved beretningen om, at bl.a. Thomas mødte den genopstandne Jesus Kristus, som efterfølgende for til himmels. Det er simpelthen ikke væsentligt for mig, men har jeg udtrykt mig benægtende, så tilbagekalder jeg hermed benægtelsen.
Det for mig væsentlige er, at vi mennesker har den mulighed at møde Jesus Kristus - ikke i kød og blod - men dog som værende - en væren, som for mig er det helt centrale. Som jeg forstår det, var det jo netop dét, der skete for Paulus - og sker - mindre dramatisk - for mange andre mennesker, tror jeg. For mig var det én bestemt Kristus Ikon. Har du set, at hans højre øje ser på dig - i kærlig omsorg - mens det venstre ser mod himlen.
Arne
|
|
|
|