2
registrerede Arne Thomsen, Hanskrist
189
gæster og
118
søgemaskiner online. |
Key:
Admin,
Global Mod,
Mod
|
|
|
Skribent: Hanskrist
Emne: Re: Bøn
|
Teresa af Avila levede i Spanien i reformationens århundrede. Hun indtræder i et karmeliterkloster i en ung alder, men finder langsomt ud af, at det er et verdsligt liv under religionens dække. Efter tyve års forløb modtager hun en række åbenbaringer: Gud taler til hende, Jesus viser sig for hende, og hun ser i visioner sjælelivets hemmeligheder. På et vist tidspunkt forlader hun klostret for at danne sin egen reformerede orden, de barfodede karmeliter der efterlever ordenslivets ånd, og hendes klostersamfund breder sig nu over hele Spanien. Teresa beretter i sin selvbiografi om den indre bøn – meditationen, som vi ville sige i dag. Særlig værdifuld er hendes beskrivelse af de fire stadier i bønnen, der spænder fra de første tørre forsøg til den ekstatiske tilstand.
Visdomsbøgerne – 1900, hæftet, 376 sider.
-0-0-0-0-
Teresa af Ávila (1515-1582) var karmelitter-nonne og mystiker. I 1970 blev hun udnævnt til den første kvindelige kirkelærer i Den Katolske Kirke nogensinde af pave Paul VI.
Sankt Teresa skrev "Fuldkommenhedens vej" efter anmodning af søstrene i sit første reformerede kloster i Ávila. Hun giver en sammenfatning af den ånd, som hun ønsker, at hendes søstre skal være besjælede af. Centralt er at indvie karmelitternonnerne i bønnenes mysterium.
Fra 1569 begyndte manuskriptet at cirkulere i de forskellige klostre. Søstrene afskrev kopier. Efterhånden blev Teresas værk så efterspurgt, at hun overvejede at lade det trykke, og den første udgave kom ud i 1583.
-0-0-
Uden at kende Teresa af Ávila har jeg ud fra 1): Jung og 2): Paulus og 3): min egen intuition og 4): opdagelsen af trance dagdrømmerierne og 5): opdagelse af Hjernens Default Mode Netværk praktiseret Bøn som Teresa af Ávila.
Nå jeg kender kun til Teresa af Ávila af omtale - og der kan jeg se at vi begge har en utraditionelt opfattelse af Bøn. Som vi dog kan se spor af hos Paulus.
Mange Kærlige Hilsner HansKrist
|
|
|
|