annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 20959472
Åndelig Føde 2726320
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2646563
Så er der linet op... 1981641
Jesu ord 1677655
Galleri
Heart Brain problematikker
Hvem er online?
0 registrerede 132 gæster og 88 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Skriv et nyt svar.

Smilies Opret hyperlink Opret link til e-mailadresse Tilføj billede Indsæt video Opret liste Fremhæv noget tekst Kursiv tekst Understreg noget tekst Gennemstreg noget tekst [spoiler]Spoiler tekst her[/spoiler] Citer noget tekst Farvelæg noget tekst Juster skifttype Juster skiftstørrelse
Gør tekstruden mindre
Gør tekstruden større
Indlæg ikon:

HTML er slået fra.
UBBCode er slået til..
Indlæg valgmuligheder

Som svar til:
Skribent: Hanskrist
Emne: Re: Bøn

Teresa af Ávila - "ekstase mystiker"

Bøn og meditation var de vigtigste redskaber, Teresa brugte til at ændre verden. Hendes betydning rækker langt ud over hendes egen tid.

Teresa af Ávila - Teresa af Jesus

Nu har vi haft mere end et halvt århundrede hvor østerlandsk meditation har domineret nyreligiøsiteten i store dele af vesten. Jeg kom i konflikt med disse bevægelser, undtaget OSHO bevægelsen som jeg følte mig hjemme i.

Mindfulness har jeg også altid haft et skævt forhold til.

Jeg husker hvordan jeg sagde for mere end 20 år siden at hvis ikke folk forstod at det var trance dagdrømmerierne der var de vigtigste for vores kreativitet så ville neurovidenskab om nogle år fortælle os dette.

Og jeg fik ret - selvfølgelig ville neurovidenskab på et tidspunkt falde over den kilde til skabende kreativitet og forvandling og HEL'BREDELSE og HEALING som vore trance dagdrømmerier udgør.

Neurovidenskab behandler forholdet (trance dagdrømmerier) under DMN Hjernens Default Mode Netværk:

Den spontane karakter af de tanker og minder, der dukker op i Default Mode Network, er med til at understøtte vores fantasi og kreativitet.

Citat:
Jeg spurgte min AI CHAT om følgende:

Vil du give mig en beskrivelse af hjernens Default Mode Netværk især mht dagdrømme og fantasi og kreativitet.

AI CHAT svarede mig:

Hjernens Default Mode Netværk (DMN) er et netværk af områder, der viser høj aktivitet, når hjernen ikke er optaget af ekstern opgaveorienteret tænkning, men er i stedet i en tilstand af indre refleksion. Dette netværk aktiveres typisk, når vi dagdrømmer, tænker på fortiden eller fremtiden, planlægger, eller engagerer os i fantasifuld tænkning.

### Beskrivelse af DMN
DMN inkluderer hovedsageligt følgende områder:
- Medial præfrontal cortex (mPFC)
- Posterior cingulate cortex (PCC)
- Precuneus
- Medial temporallap (herunder hippocampus)
- Inferior parietal lobule

Selvom vi ofte forbinder disse områder med introspektiv tænkning, er de også relevante i forhold til sociale interaktioner, empati og selvrefererende tanker.

### Dagdrømme
Når vi dagdrømmer, frigør vi os fra den umiddelbare virkelighed, og DMN aktiveres. Dagdrømmeri giver os mulighed for at udforske alternative scenarier, forestille os nye muligheder og reflektere over vores ønsker og behov. Dette er en form for mental "friplads", hvor vi kan bearbejde vores erfaringer uden begrænsninger fra den ydre verden.

### Fantasi
Fantasi er nært knyttet til DMN, idet den involverer at skabe indre billeder og narrative forløb. Kognitive processer som fantasifuld forestilling kræver ofte, at vi trækker på vores erindringer og kombinerer dem på nye måder, hvilket ofte ses i aktiveringen af medial temporallap og præfrontal cortex. Dette muliggør skabelsen af nye ideer og scenarier, og giver os også mulighed for at forstå og relatere til andre menneskers perspektiver.

### Kreativitet
Kreativitet drager også stor fordel af DMN, da mange kreative processer omtales som en kombination af divergent tænkning (generering af mange ideer) og konvergent tænkning (fokusering på den bedste idé). DMN fungerer som en slags "brændstoftank" for kreative tanker, hvor forbindelser mellem tilsyneladende urelaterede ideer kan skabes. Dette netværk kan således være en katalysator for innovative løsninger og kunstneriske udtryk.

### Sammenfatning
Alt i alt spiller DMN en central rolle i vores evne til at drømme, fantasere og være kreative. Dets funktioner muliggør en form for indadvendt tænkning, hvor vi kan trække på vores tidligere erfaringer og forestille os nye muligheder. Det understøtter vores mentale fleksibilitet, som er afgørende for at navigere i komplekse sociale interaktioner og skabe nye ideer. At forstå DMN kan dermed være en værdifuld del af at forstå, hvordan menneskelig kreativitet og fantasi fungerer.

Efterfølgende (med stort skråskrift) var altid hvad jeg fremhævede opstod i mine trance dagdrømmerier (som altid har været min måde at meditere på hele mit liv) og jeg blev smidt ud eller lagt for had af stort set alle de steder hvor de nyreligiøse holdt meditations kurser og jeg var deltager, de ville ikke høre om mine ideer. Det var før neurovidenskab havde fået færten af DMN. Jeg sagde, okay I vil ikke lytte til mig og tro mig, men jeg kan så sige jer at om få år så opdager Neurovidenskab sandheden i mine ideer og tanker om trance dagdrømmerierne. Og husker stadig hvor glad jeg blev den første dag jeg kunne læse at nu var neurovidenskab på sporet af min teori og siden er det vokset dag for dag:

Når vi dagdrømmer, frigør vi os fra den umiddelbare virkelighed, og DMN aktiveres. Dagdrømmeri giver os mulighed for at udforske alternative scenarier, forestille os nye muligheder og reflektere over vores ønsker og behov. Dette er en form for mental "friplads", hvor vi kan bearbejde vores erfaringer uden begrænsninger fra den ydre verden.

Fantasi er nært knyttet til DMN, idet den involverer at skabe indre billeder og narrative forløb. Kognitive processer som fantasifuld forestilling kræver ofte, at vi trækker på vores erindringer og kombinerer dem på nye måder, hvilket ofte ses i aktiveringen af medial temporallap og præfrontal cortex. Dette muliggør skabelsen af nye ideer og scenarier

Alt i alt spiller DMN en central rolle i vores evne til at drømme, fantasere og være kreative. Dets funktioner muliggør en form for indadvendt tænkning, hvor vi kan trække på vores tidligere erfaringer og forestille os nye muligheder.

Som psykoanalytisk jungiansk autodidakt skolet har jeg altid haft en dynamisk forståelse bevidstheden, aldrig en statisk. Min forståelse har altid været hvordan bevidstheden bliver understøttet af ubevidste processer både fra det Autonome Nervesystem og vores Limbiske Nervesystem af affekter og emotionalitet og motivationalitet

Mange Kærlige Hilsner HansKrist

PS:

Jeg har altid haft en holistisk biologisk forståelse min, i verden/naturen værens engagerede eksistens. Selv og omverden (biologisk miljø) kan vi ikke adskille os helt fra (vi gør det når vi ikke vil smittes eller blive bidt af en giftslange). Og vi gør det med succes men vi skal også være i harmoni med vores naturlige omgivelser.

Selv om vi skal undgå slangernes dødelige gift så skal vi også forstå at naturen er vores ophav - hjem og paradis. Bevidsthed er netop opstået hos os i forbindelse med frygt. Det er frygt for slangernes dødelige gift der især har været den evolutionbiologiske motor bag at vi udvikler vores store hjerner - med tiden er mange andre væsentlige faktorer kommet til - som sprog og samarbejde og senest kultur og skriftsprog.
Seneste indlæg
Troens frihed
af Tikka
30/05/2025 14:34
Misforståelsen
af somo
26/05/2025 10:06
Religioner globalt set
af Arne Thomsen
22/05/2025 19:22
Lys
af Hanskrist
18/04/2025 04:14
Den religiøse spirituelle dimension
af Arne Thomsen
14/04/2025 19:37
Nyheder fra DR
Aarhus Pride maler smilets by regnbuefar..
31/05/2025 08:26
Dansker er på kanten af exit ved US Wom..
31/05/2025 08:24
USA's forsvarsminister: Truslen fra Kina..
31/05/2025 07:36
250 millioner bier sluppet fri i lastbil..
31/05/2025 06:47
Politi rykkede ud til knivstik ved motor..
31/05/2025 06:45
Nyheder fra kristeligt-dagblad.dk
Udenrigsminister understreger Irans mods..
31/05/2025 07:08
Dagligvarekoncern sætter tyverialarmer ..
31/05/2025 06:29
En 9-årig pige meldes dræbt i russisk ..
31/05/2025 06:11
Produktionen falder i Kina trods pause i..
31/05/2025 04:54
Appeldomstol blokerer for fyringer af f..
31/05/2025 04:06