annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15782274
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2392158
Et andet syn 1998450
Åndelig Føde 1556575
Jesu ord 1529984
Galleri
Folkemødet 2013
Hvem er online?
0 registrerede 50 gæster og 212 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Skriv et nyt svar.


Smilies Opret hyperlink Opret link til e-mailadresse Tilføj billede Indsæt video Opret liste Fremhæv noget tekst Kursiv tekst Understreg noget tekst Gennemstreg noget tekst [spoiler]Spoiler tekst her[/spoiler] Citer noget tekst Farvelæg noget tekst Juster skifttype Juster skiftstørrelse
Gør tekstruden mindre
Gør tekstruden større
Indlæg ikon:
            
            
 
HTML er slået fra.
UBBCode er slået til..
Indlæg valgmuligheder








Som svar til:
Skribent: Anonym
Emne: Re: Åndelig Føde

Kære Arne

Citat:
Alene at overveje om vi mennesker kan - eller ikke kan - ændre udvidelsen af dette univers, det er for mig et enormt storhedsvanvid.


Jeg skal ikke kunne sige, om nogen overvejer, hvorvidt vi mennesker kan eller ikke kan ændre udvidelsen af universet. Der er nok forskellige holdninger til, hvor langt vi kan nå videnskabeligt. Det er jo faktisk utroligt, hvad vi kan. Min pointe er dog en anden, hvis jeg et øjeblik må tale ud fra den forståelse, jeg har fået af det kristne verdenssyn: Dette univers med ondskab, lidelse og død (foruden alt det gode og skønne) er blot en skygge af Guds virkelighed i sin fuldkommenhed. Alligevel kan og bør vi allerede nu lærer Kærligheden at kende. Inden i os selv. Mellem hverandre. Fra oven. Dette lærer vi i Kristus. En dag vil Gud tørre hver en tåre bort, og hele kosmos vil genoprettes og stråle i al skønhed. Lidelse og smerte vil være borte, og da vil mennesket igen være medskaber i Guds virkelighed. Alt, hvad vi har sået af frø i dette liv, vil den dag blomstre op. Intet godt vil gå tabt.

Det kan synes spekulativt for dig.

Den enighed, du udtrykker sidst i dit indlæg, fortæller mig, at du dog gerne vil erkende noget om Guds virkelighed. Helt agnostisk forholder du dig vel egentlig ikke?

En sidste ting:

Citat:
Min opfattelse er, at det stærkeste, vi mennesker kan på dette område, er at udplyndre og tilsvine denne lille klode, hvor vi i vores grådighed er blevet alt for mange - eller i stedet at være taknemmeligt mådeholdne i vores adfærd. Det sidste lykkes vi jo desværre ikke godt med


Der findes også mennesker, der faktisk er mådeholdne og taknemmelige. Det må vi ikke glemme. Vi mennesker har også anlæg for det fremragende.

Kh Thomas
Seneste indlæg
Min ”religion”
af Hanskrist
04/05/2024 21:03
Kristendommens ABChristus
af Hanskrist
03/05/2024 15:09
Vigtige præciseringer
af somo
03/05/2024 12:20
Hilsner
af Tikka
03/05/2024 09:21
FRI SEX?
af Anonym
30/04/2024 05:12
Nyheder fra DR
Uvejr bremser USA's byggeri af mole ud f..
04/05/2024 22:09
Korrespondent efter lokalvalg: Labour ka..
04/05/2024 21:47
Tusindvis af israelere i ny protest mod ..
04/05/2024 21:21
Parlamentsformand 'forfærdet' over angr..
04/05/2024 19:23
Tidsstraf koster for Magnussen igen, ige..
04/05/2024 19:08
Nyheder fra Religion.dk