annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 16008374
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2415407
Et andet syn 2013284
Åndelig Føde 1649408
Jesu ord 1539298
Galleri
Den store synagoge i Krakow.
Hvem er online?
0 registrerede 299 gæster og 103 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Skriv et nyt svar.


Smilies Opret hyperlink Opret link til e-mailadresse Tilføj billede Indsæt video Opret liste Fremhæv noget tekst Kursiv tekst Understreg noget tekst Gennemstreg noget tekst [spoiler]Spoiler tekst her[/spoiler] Citer noget tekst Farvelæg noget tekst Juster skifttype Juster skiftstørrelse
Gør tekstruden mindre
Gør tekstruden større
Indlæg ikon:
            
            
 
HTML er slået fra.
UBBCode er slået til..
Indlæg valgmuligheder








Som svar til:
Skribent: Arne Thomsen
Emne: Re: Studiekredsen...

Hej Tikka.
For mig er Jesus Kristus (gå til toppen af linket og klik på et af de to billeder) et symbol, vist som et menneske - på en baggrund af guld - symbol for "det uskabte lys": lyset fra"den/det uskabte" - med en glorie af guld - iført blåt: det himmelske - og rødt: det menneskelige - og med en svulmende hals: Helligånden.

Jeg tror ikke, det er sandheden! Men jeg tror, at det nok er det nærmeste, vi mennesker kan komme sandheden, og jeg tror - ja, jeg kan ikke undgå et fornemme: Dyb, dyb indsigt i - og kærlighed til - alt værende - ikke blot os mennesker.

Hvad Bibelens skribenter skriver, og hvordan andre tyder det, det er for mig håbløse forsøg på skrive om det sande guddommelige - som vi mennesker ikke har nogen mulighed for at fatte - men måske svagt kan fornemme - og inspireres til at leve efter.

Det er derfor, at forestillinger om Gud, som en person forekommer mig smålige og primitive.
Det samme synes jeg gælder forestillingen om/påstanden: Gud er kærlighed - en utilbørlig frækhed - set med mine øjne.

Det er også derfor, at "theologik" om korsfæstelsen egentlig ikke interesserer mig ret meget.
Men jeg mener da at have forstået - som i hvert fald nogle kristne siger - at Jesus bl.a. havde til opgave at gennemgå al menneskelig lidelse - også korsfæstelse - og tillige dét at føle sig forladt af Gud: "Min Gud, min Gud! Hvorfor har du forladt mig?" - en af Davids salmer (hvori Gud til sidst svarer).
Når du skriver:
Citat:
Ok – hvad mener du om at fjerne tanken om, at Jesus døde for vores skyld på et kors, og dette var guds hensigt.

Vil det så stadig være kristendom?

Er jo vel det, der er grundlaget --- også for at han kunne opstå og helligånden kunne komme til jorden, eller hvad?
Så er min kommentar, at det vel er idéen om frelseren, nogle åbenbart ønsker fjernet.
Nu tror jeg ikke på et liv efter døden, så tilgivelse for ens synder har ikke den samme betydning for mig, men hjælp/inspiration til et bedre liv, mens man har det, det betyder meget for mig.
Det er i øvrigt også karakteristisk for den ortodokse kristendom, har jeg læst: at få noget bedre i sinde - metanoia - at stræbe efter at blive det fuldkomne menneske - i stedet for blot at synke sammen i anger.

M.v.h. Arne Sandhedens Mirakel: Verdens Væren. Agnostisk pan"teist" - ydmyghed, mådehold, harmoni, indsigt, medfølelse, omsorg, kærlighed heart smiler
Seneste indlæg
Spiritualitet
af Hanskrist
28/05/2024 23:49
Adskille stat og kirke?
af Arne Thomsen
28/05/2024 23:43
Vigtige præciseringer
af somo
24/05/2024 20:08
Kristi himmelfart
af Arne Thomsen
14/05/2024 16:36
Min ”religion”
af Arne Thomsen
08/05/2024 22:42
Nyheder fra DR
Luftbroen til Bornholm bliver dyrere
29/05/2024 08:00
Københavnske politikere skal se på det..
29/05/2024 07:18
Kraftig vind: Forbudt med lette trailere..
29/05/2024 06:59
Amnesty: Vi ser det højeste antal henre..
29/05/2024 06:03
Mette Frederiksen: Danske våben må ger..
29/05/2024 04:44
Nyheder fra Religion.dk