0
registrerede
223
gæster og
66
søgemaskiner online. |
Key:
Admin,
Global Mod,
Mod
|
|
|
Skribent: Hanskrist
Emne: Re: KORSETS OVERDREVNE SYMBOLIK.
|
Hej Ole Bjørn,
Du skriver:
Det er altså din viden om biologi, der er klassisk, gammeldags og completely-out-of-date, og ikke min, for jeg har fulgt med hele tiden. Citat slut.
Pyh ha, så er jeg rolig igen, og verden er ikke af lave, for jeg havde det også mærkeligt med at skrive lige nøjagtig at du ikke havde fulgt med i timen.
Du skriver 1:
Vores tankeverden er et biprodukt af de biofysiske processer i vore hjerner. Længere er den ikke. Citat slut.
Du skriver 2:
Selve din religiøse tro er en selvforstærkende reflektion af tanker, der oprindeligt blev indpodet i dig af den kultur, du lever i. Citat slut.
Det ene øjeblik er min tankeverden alene et biprodukt af biofysiske processer i hjernen, for så i det andet at være kulturel indpodet i mig.
Jeg har sagt det før, hvis du kun havde dine biofysiske processer i hjernen, ville du på få dage ende i sindssyge og demens. Det er faktisk en meget gængs tortur metode at overlade folk, så vidt muligt man kan, alene til deres biofysiske processer i hjernen, og det bliver man altså ret hurtig sindssyg af, eller skør i bolden af.
Mener du at Einstein opvokset i en analfabetisk kultur ville have udviklet sine relativitetsteorier, hvilket han jo sagtens ville kunne gøre ifølge 1) ”Vores tankeverden er et biprodukt af de biofysiske processer i vore hjerner. Længere er den ikke”, hvor du ikke tillægger miljø og kultur nogen indvirkning, hvilket du dog pludselig gør i dit eksempel 2.
Det du mangler at kigge på er at de biofysiske processer i hjernen konstant påvirkes af miljøet og da især kulturens indflydelse, selv abstrakt tænkning. At mennesket for 35.000 år siden havde en hjerne der biofysisk var beskaffen som vores i dag, men at de af den grund bestemt ikke udviklede den bevidsthed og tankeverden vi har i dag.
Nej de biofysiske processer i hjernen er ikke afgørende for vores tankeverden, men den kultur vi vokser op i former vores tankeverden og påvirker og står i vekselvirkning med de biofysiske processer i hjernen.
Hjernen er et levende system, der ikke begrænser sig til biofysiske processer i hjernen, men som konstant står i et levende kommunkativt forhold til omgivelserne, og da især de sproglige kulturelle omgivelser (selv de mest abstrakte af slagsen), hvor den (Hjernen) eller vi (1)* tolker de relevante tegn i omgivelserne vi participerer i. Hvad er forskellen på dig Ole Bjørn, og din hjerne og dens tilhørende biofysiske processer?
(1)*: her støder vi ind i et problem, for hvem bruger hjernen, hvem er personen (spøgelset/ånden; dobbeltgængeren der har knyttet sig til dette biologiske legeme vi er, der snart skal dø og forgå)? Er det det selviske gen der hovedsageligt som blind seksualdrift vil parre sig med en egnet hun, der er personen/direktøren, eller er det de stærkeste memer i kulturen der gør brug af hjernen vores, snylter på vores den indvendige side af hovedet. Hvem fanden arbejder vi for, hvorfor trækker vi vejret. Siden der er så stor belønning forbundet med orgasmen, så spiller det selviske gen er afgørende rolle, og så alligevel spiller sublimering og hæmning af seksualiteten den største rolle i enhver tænkelig kultur, som om der er andre forhold der er mindst lige så vigtige som det enkelte selviske gen, og ja det er slægten, alt for slægten, alt for arten og racen, samfundet, og her må den enkelte bøje sig (som en soldat der lydig gør tjeneste), da slægtens overlevelse går forud for det individuelle selviske gen materiale.
Det er bare røv kompliceret det her, så jeg vil stoppe nu.
Mange kærlige hilsner Hanskrist.
|
|
|
|